Alain Tulpin, Tulpin Group

“Tekort aan luchtvracht grootste probleem Egyptisch aardbeienseizoen”

Tholen – Het Egyptisch aardbeienseizoen is al ruim een maand aan de gang en na een drukke Kerstperiode is er nog altijd veel vraag naar het product. “Het seizoen is dit jaar wat later begonnen dan normaal”, vertelt Alain Tulpin van Tulpin Group. “Ze hadden in Egypte vroeg geplant. Echter door een hittegolf, met temperaturen boven de 42 graden, is een groot deel van de planten afgestorven waardoor er opnieuw geplant moest worden. Ondanks dat is er momenteel genoeg aanvoer om aan de vraag te voldoen en de kwaliteit van de aardbeien is relatief goed.”

“Het seizoen zal tot eind januari/begin februari lopen, tot de Spaanse aardbeien weer op de markt komen. Het Marokkaans aardbeienseizoen is al van start, maar niet in grote volumes, waardoor er niet veel concurrentie is”, zegt Alain. “Het grootste probleem dit jaar voor de Egyptische exporteurs is het geringe aantal buitenlandse vliegtuigen dat naar Egypte wilde vliegen. Dit is grotendeels gecompenseerd door EgyptAir die passagiersvliegtuigen heeft ingezet als vrachtvliegtuigen om alle producten te vervoeren.”

Ondanks de brexit blijven de transportlijnen van Tulpin doorlopen. “We vliegen voor een deel nog rechtstreeks op Engeland, omdat niemand wist hoe brexit ging lopen. Ook de vrachtwagens rijden gewoon door. Eigenlijk valt alles nog redelijk mee. Toch zijn we de eerste dagen na brexit voorzichtig geweest, omdat we verwacht hadden dat er wel wat meer oponthoud zou zijn. Tussen België en Franrijk staat wel een kleine kilometer file, omdat ze bezig zijn met het testen van chauffeurs, maar de grootste vertragingen blijven tot nu toe uit.”

“Dat een groot deel van de vertragingen uitblijft is ook deels het gevolg van de drukte van afgelopen december. Normaal gaan er in Calais en Duinkerke per dag 6.000 vrachtwagens over, maar in december waren dat er gemiddeld 10.000. Naar schatting zijn er 60.000 tot 70.000 extra vrachtwagens overgegaan dan normaal, waardoor de voorraden in het Verenigd Koninkrijk ook hoger zijn dan normaal. Een voorbeeld zijn diepvriesgroenten. De vrieshuizen in het Verenigd Koninkrijk staat zo vol met diepvriesgroenten dat ze zich waarschijnlijk de eerste maanden niet druk hoeven te maken om diepvriesgroenten”, aldus Alain.

Volgens Tulpin kan de brexit nog weleens voor Nederland voor grote problemen gaan zorgen. “Nederland is van jongs af aan een land dat veel importeert en een grootdeel her-distribueert, maar dat kan met de nieuwe regels wel een probleem gaan worden voor bepaalde producten. Daarnaast heeft het Verenigd Koninkrijk handelsakkoorden gesloten met onder andere Marokko, Egypte, Turkije en Israël. Deze overeenkomsten kunnen nog weleens voor concurrentie zorgen. Desondanks moeten we er mee leren leven. Er is geen weg meer terug. Met de tijd zullen alle processen wel vlotter gaan. Het belangrijkste is dat we als mensen hoopvol naar de toekomst moeten kijken.”

Voor meer informatie:
Alain Tulpin
Tulpin Group
Kapellestraat 2A, Bus 6
8460 Oudenburg
+32(0) 59 80 66 33
hq@tulpingroup.eu       
www.tulpingroup.eu   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven