Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José en Carla Vercher, Bollo International Fruits

"Een jaartje wat minder geld in het laatje is niet zo erg, het belangrijkste is om de consument niet teleur te stellen"

2020 is een zeer moeilijk jaar geweest voor de AGF-sector, die net zoals alle andere sectoren flink op de proef werd gesteld door de pandemie. De manier waarop we met elkaar omgaan is dit jaar ingrijpend veranderd, evenals het consumptiegedrag en de winkeltrends. De consument blijft desondanks steeds op zoek naar producten die aan zijn of haar verwachtingen voldoen, zo vertellen José en Carla Vercher van Bollo, een van de bekendste merken binnen de Spaanse groente- en fruitsector.


José Vercher, met zijn dochter Carla

"Als we even terugkijken naar de voorbije maanden, moet ik beginnen met een dankwoordje aan het gehele Bollo-team over alle afdelingen heen, van het schoonmaakpersoneel tot de verkopers, voor hun enorme inzet. Onze activiteiten hebben geen minuut stilgelegen en we hebben ons engagement ten opzichte van klanten, telers en uiteraard ook de consument na kunnen komen”, zegt José Vercher, manager van Bollo International Fruits. “Nu zijn we druk bezig met het opmaken van de balans van het hele jaar. Een ding is zeker, het is niet gemakkelijk geweest”.

“Het is geen jaar geweest om nieuwe klanten te zoeken, maar eerder om de bestaande klantenkring niet teleur te stellen. Ik kan zeggen dat we daarin zelfs gegroeid zijn. Ik ben er ook van overtuigd dat alle betrokken partijen in de waardeketen, van telers tot retail, zich ten volle hebben ingezet om ervoor te zorgen dat er steeds voedsel in het schap lag voor de consument. Bovendien heeft telewerken bij het zakendoen, dat in onze branche altijd een beetje taboe is geweest, zich toch kunnen doorzetten”, vertelt Carla Vercher, van de afdeling Marketing.

Het Valenciaanse bedrijf is nu volop bezig met de afzet van citrus, dat samen met de Piel de Sapo meloen een van de pijlers van het bedrijf is. Bollo is trouwens de belangrijkste producent van Piel de Sapo ter wereld en het toonaangevende merk op het Iberische schiereiland.

“Het is geen gemakkelijk seizoen omdat het tot voor kort nog erg warm was. Daardoor rijpte het fruit iets te snel en zijn de kalibers ondermaats. Verder zijn de clementines en sinaasappelen duur ingekocht, terwijl de verkoopprijzen niet meewillen. Dat is een heel ander beeld dan in de eerste maanden van de pandemie, toen er aan het einde van het seizoen 2019/2020 een enorme vraag was naar een beperkt voorhanden zijnde hoeveelheid citrus. Maar een jaartje wat minder geld verdienen is niet zo erg, het belangrijkste is om de consument niet teleur te stellen. Ons bedrijf bestaat nu al meer dan 98 jaar en als er eens wat minder geld in het laatje komt, dan vinden we dat niet zo erg. Het belangrijkste is dat het land de pandemie goed doorkomt en daarom nemen we ook zonder problemen de stijging van de productiekosten op ons", zegt José Vercher.

Bollo, een merk voor fruit dat wordt verkocht in supermarkten en high-end winkels, valt met zijn Piel de Sapo meloen al 4 jaar op rij in de prijzen bij de uitreiking van de premie Smaak van het Jaar voor Spaanse groenten en fruit. “Ondanks de coronacrisis blijven premiumproducten hun afzetmarkt behouden. De consument weet immers dat het product dat hij koopt, ook al is het iets duurder, zijn of haar verwachtingen niet teleur zal stellen. Misschien is het een doelstelling die op dit moment iets moeilijker te bereiken is, maar het is niet onmogelijk en het is ons visitekaartje. We moeten het fruit blijven oogsten met de juiste rijpingsgraad en de perfectie blijven nastreven, want de consument levert ook een economische inspanning op dit moment”, aldus José Vercher. “De marketing moet gepaard gaan met een goede kwaliteit, anders zou de consument erg teleurgesteld kunnen zijn. In onze publiciteit maken we ook gewag van ons engagement om kwaliteitsvolle producten te blijven leveren. Het moeilijkste is om een eerlijke prijs na te streven voor alle delen van de waardeketen. We mogen niemand in de steek laten”, voegt hij eraan toe.


Het pakstation van Bollo

Een van de veranderingen in de consumententrends binnen het premiumsegment is een wijziging in de verpakkingsvoorkeur. “De vraag naar kleinere formaten neemt toe. We investeren al jaren in allerlei soorten verpakkingen die een toegevoegde waarde aan het product geven. We hebben zelfs meer dan 130 verschillende soorten verpakkingen en dat aantal zal nog verder blijven toenemen. We zijn nu een nieuwe lijn aan het voorbereiden met ontwerpen die nog meer de aandacht trekken. We weten dat het moeilijk is om steeds beter te doen, maar we gaan er vol voor'', zegt Carla Vercher, die er overigens aan herinnert dat het bedrijf ook in tijden van coronavirus het aspect duurzaamheid hoog in het vaandel blijft dragen. “Het is ons doel om het gebruik van plastic de komende jaren met 25% terug te dringen".

Het bedrijf heeft niet alleen een belangrijk marktaandeel in Spanje, het exporteert ook naar meer dan 34 landen. In het vorige citrusseizoen daalde de export naar derde landen, zoals China, waar het bedrijf een aanzienlijk aandeel in het premiumsegment heeft bereikt, maar dit jaar ziet het ernaar uit dat de zendingen weer herstellen en zelfs zouden kunnen plussen als het fruit de gewenste kwaliteit behaalt. Wat betreft de toenemende concurrentie van andere teeltlanden zoals Egypte, gelooft José Vercher dat Spanje nog steeds een voordelige positie heeft in het citrussegment. Toch moet het blijven inzetten op innovatie, wil het die positie behouden. "Egypte heeft een goede concurrentiepositie weten te bemachtigen voor bepaalde producten, zoals onder andere sinaasappelsap. Het heeft immers het voordeel van lagere productiekosten. Maar dat geldt niet in dezelfde mate voor handsinaasappelen, want na januari kan Egypte niet meer de nodige kwaliteit waarborgen vanwege de klimatologische omstandigheden in het land. Toch moet de Spaanse citrussector blijven innoveren, te beginnen bij rassenvernieuwing. We moeten variëteiten vinden die erg lekker zijn en tegelijkertijd ook de transporttijd goed doorkomen. We moeten kijken waar er tekorten of fouten optreden en dan die rassen ontwikkelen en telen die andere landen in een specifieke periode niet kunnen aanbieden. Dat moet zeker lukken, want flexibiliteit is toch een van de sterke punten gebleken van de Spaanse teler. Bovendien mogen we niet vergeten dat onze nabijheid tot de Europese afzetmarkt een sleutelfactor is voor de kwaliteit van ons citrus”.

 

Voor meer informatie:
Bollo International Fruits
Avda. de la Valldigna, s/n
46791 Benifairó de la Valldigna
Valencia (Spanje)
Tel: +34 96 281 04 76 
info@bollo.es
frutasbollo.es

Publicatiedatum: