Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Pedro Sitjar, directeur van het Spaanse Cultivar:

"De grootste afzetgroei zien we bij de ready to eat bootmango’s"

Ook al heeft de import en afzet van exotisch fruit in het algemeen te lijden onder de gevolgen van de coronacrisis, toch zijn de groeivooruitzichten op middellange en lange termijn bemoedigend. Zo vinden er enkele heel interessante veranderingen plaats in de consumententrends, zoals de groei van het ready to eat segment. Pedro Sitjar, directeur van het Spaanse Cultivar, importeur van vliegtuigmango's en een toonaangevend afzetbedrijf van exotisch fruit, maakt een balans op van 2020 en analyseert de economische uitdagingen voor 2021.

Wat zijn de grootste prestaties en moeilijkheden geweest voor Cultivar in 2020?

De grootste prestatie was het in recordtijd opzetten van veiligheidsprotocollen en het zorgen voor persoonlijke beschermingsmiddelen voor ons personeel en onze klanten. Slechts een klein deel van onze bedrijfsactiviteit kan gebeuren via telewerken en dus was het een echte uitdaging om op zeer korte tijd een nieuwe manier van werken te lanceren die de veiligheid van het team kon garanderen en om voldoende beschermend materiaal te verkrijgen in de eerste weken van de lockdown.

Welke invloed heeft de coronacrisis gehad op de handel in exotisch fruit?

De consumptie van de speciale en delicate exotische producten is afgenomen met de horeca op een lager pitje. Anderzijds hebben we de populariteit van andere producten zoals kiwi of gember zien toenemen dankzij hun antivirale eigenschappen.

De vraag lijkt in de voorbije kerst- en nieuwjaarsperiode gematigder te zijn geweest door het effect van de pandemie.

Onze afzet in de feestperiodes hangt niet alleen af van de vraag, maar ook van het aanbod. Deze kerst zijn de hoeveelheden van een topproduct als ananas wat lager en de afzet loopt dan ook heel vlot. De verkoop van sommige exoten en zachtfruit is misschien niet op peil, maar enkele fruitsoorten die al sinds enige tijd deel uitmaken van ons boodschappenlijstje, zoals mango's, avocado's en papaja's, blijven het goed doen.

Vorig jaar importeerde Cultivar meer dan 9.000 ton vliegtuigmango's. Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst?

De hoeveelheden vliegtuigmango's op de markt blijven groeien. Cultivar is een van de belangrijkste importeurs van vliegtuigmango’s op het continent geworden. Wij distribueren de importmango's over heel Europa. Het is een product van uitstekende kwaliteit. De klant weet dat te waarderen en is ook bereid daar geld voor te betalen. De verwachting voor de nabije toekomst is dat de volumes zullen blijven groeien. De vliegtuigmango is goed op weg om een product te worden binnen het basisassortiment van elke groenteboer.

Uit welke landen importeert Cultivar mango's?

Wij importeren de mango's voornamelijk uit Peru, Brazilië, Senegal, Ivoorkust, Israël, Mexico, de Dominicaanse Republiek en Costa Rica. Tijdens het Spaanse mangoseizoen vallen we terug op het product van Tropicsur, een teeltbedrijf waarmee we onlangs een partnerschap hebben aangegaan.

Zijn er veranderingen op til in de mangomarkt?

Wij zetten onze mango's af in een groot deel van Europa, onder andere in Frankrijk, Italië, Griekenland, België, Zwitserland en Oost-Europa. De mangoconsumptie in Spanje en in Europa in het algemeen blijft stijgen. De meest relevante verandering is de lancering van de ready-to-eat mango geweest. De consument is de laatste jaren getuige geweest van een substantiële kwaliteitsverbetering met de afzet van mango’s met de juiste rijpheid.

Als gevolg van deze veranderingen op de markt hebben we bij Cultivar besloten om in te zetten op specialisatie. Bijna twee jaar geleden hebben we een bedrijf opgericht dat zich toelegt op de verwerking van mango's en avocado's: Cultipalta. Een team van experts werkt exclusief met deze twee producten en selecteert alleen de beste rassen van de beste herkomstlanden en van de beste leveranciers. Zodra het product bij ons aankomt, krijgt het een hoogtechnologische behandeling met rijpingskamers en sorteermachines die kunnen selecteren op onder andere hardheid, Brix en interne en externe onregelmatigheden. Zo kunnen we een volledig op maat gemaakt product aanbieden, volgens de eisen van elke klant afzonderlijk.

Momenteel zien we de grootste afzetgroei bij de bootmango’s die we in onze faciliteiten klaarmaken om ze ready to eat te kunnen leveren tegen zeer concurrerende prijzen en met een uitzonderlijke kwaliteit.

Wat zijn de verwachtingen voor het huidige avocadoseizoen?

We hopen de afzet van Spaanse avocado's verder te ontwikkelen dankzij de eerder genoemde samenwerking met Tropicsur, een bedrijf met veel kennis van het product en de teelt ervan. Maar we blijven ook steeds grotere volumes importeren. Avocado is zonder twijfel een van de exotische producten die nog de grootste groeimarge heeft, samen met andere referenties zoals mango, gember of papaja.

Hoe gaat de sector om met de grote productiestijging die er de komende jaren zit aan te komen?

Op dit moment overtreft de vraag het aanbod en met de opkomst van China als bestemming lijkt het er niet meteen op dat de productiegroei zou kunnen leiden tot een overaanbod van avocado's op de internationale markt.

Wat zijn de verwachtingen voor de papajamarkt op de lange termijn?

Papaja is een heel gezond product en we geloven in een veelbelovende toekomst. De laatste jaren hebben we enkel vliegtuigpapaja’s geïmporteerd, waardoor we een ready to eat product van hoge kwaliteit hebben kunnen aanbieden. De ontwikkeling van nieuwe rassen en een verbeterde logistiek moeten helpen om de consumptie van dit zeer gezonde fruit een duwtje in de rug te geven.

Welke gevolgen heeft de sluiting van de horeca voor de afzet van verse papaja’s en limes?

De sluiting van de horeca heeft de limes harder geraakt dan de papaja’s. De consumptie van limes bij de mensen thuis is eerder beperkt. De grote volumes gaan traditioneel naar de horeca, maar die heeft dit jaar helaas maar al te vaak de deuren moeten sluiten. We verwachten dat de consumptie van limes in het voorjaar weer zal stijgen naarmate we de pandemie onder controle krijgen.

Wat zijn volgens jou de grootste uitdagingen voor 2021?

De economische recessie ten gevolge van de coronacrisis is momenteel onze grootste zorg. Het herstel van het toerisme en de horeca lijkt niet direct voor morgen en het inkomen van een behoorlijk deel van de bevolking van ons land is afhankelijk van deze sectoren. Op dit moment blijft het onzekerheid troef. Laten we hopen dat de vaccins stabiliteit, vertrouwen en dus economisch herstel mogen brengen.

Voor meer informatie:
Cultivar
Tel: +34 932 61 87 00 (Spanje)
miriam.abdelasis@cultivar.net 
www.cultivar.net 
www.exoticapremiumfrutas.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven