Vietnamese pomelo’s en dragonfruit voor Europese markt

Het echtpaar Sharleen en Gerry Moodie heeft de afgelopen zes jaar in Laos, Tanzania en Honduras gewerkt, maar is momenteel in Leamington gevestigd. Zij werken samen met Socodevi.org, een Canadese organisatie zonder winstoogmerk die telers in ontwikkelingslanden helpt. Terwijl het echtpaar al werkte in de koffiesector, hebben ze nu hun blik verlegd naar de fruitsector, met name Vietnamese pomelo's en dragonfruit. Het bedrijf werkt momenteel samen met de Thanh Bình/Ben Tre Coöperatie, die bestaat uit bijna 500 kleinschalige Vietnamese telers van pomelo's en dragonfruit.

Vietnamese telers oogsten dragonfruit.

Gerry vertelt dat China een van de grootste importeurs van Vietnamese pomelo's is. In China wordt deze fruitsoort geassocieerd met geluk en wordt het ook als geschenk gegeven. "Maar onze coöperaties proberen te diversifiëren en nieuwe markten te vinden," zegt Gerry. Het is niet verrassend gezien de toename van de teelt van zowel pomelo's als dragonfruit. Het seizoen van de Vietnamese pomelo’s loopt van juni tot december. Het dragonfruit is jaarrond beschikbaar dankzij lichtstimulerende technieken.

Dragonfruit wordt in Vietnam het hele jaar door geteeld met behulp van lichtstimulatietechnieken.

Start in Europa
De coöperatie heeft haar zinnen gezet op Europa als een potentiële markt, met name is men uit op de Nederlandse, Duitse en mogelijk Spaanse markt. In de pomelomarkt merkt Gerry op dat het beschikbare fruit over het algemeen niet in Vietnam wordt geteeld, maar in China en dat de markt wordt overspoeld met goedkoper fruit dat niet van topkwaliteit is. "De Vietnamese pomelo’s en dragonfruit zijn van betere kwaliteit, omdat er in dit land betere groeicondities zijn voor dit soort exotische producten," zegt Gerry. Hij heeft o.a. de Pink Lady pomelo in het assortiment, die zoeter is dan andere pomelo's en binnenin geen wit, maar roze vruchtvlees heeft.

De Thanh Bình/Ben Tre Coöperatie hoopt nieuwe markten te vinden voor haar pomelo's.

Hoewel het een uitdaging is geweest, gelooft de sociaal bewuste coöperatie dat Europa de plek is om te beginnen. "De Europese markt loopt voorop in de voorkeur voor producenten met sociale verantwoordelijkheden, certificeringen, GlobalGAP, minimale residugehaltes, etc. De millennials stimuleren de belangstelling voor producten met volledige traceerbaarheid. Dat is een echte consumentenverschuiving," voegt Sharleen toe. "We merken dat de belangstelling voor eerlijke handel een beetje afneemt en dat sociale certificeringen zoals Business Social Compliance Initiative (BSCI) en Sedex Members Ethical Trade Audit (SMETA) toenemen."

Het seizoen van de Vietnamese pomelo's loopt van juni tot december.

De coöperatie is ook geïnteresseerd in de Europese distributie, aangezien de verscheping van het product uit Vietnam een kortere doorlooptijd met zich meebrengt, met name voor dragonfruit dat korter houdbaar is. Aansluitend heeft de coöperatie haar zinnen gezet op Canada voor begin 2021. Sharleen merkt op dat Canada langzaamaan meer interesse krijgt voor producten met dit soort certificeringen en sociale verantwoordelijkheden.

Voor meer informatie:
Sharleen and Gerry Moodie
sharleenmoodie@gmail.com
gerrymoodie@gmail.com
https://socodevi.org/en/


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven