Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Beperkingen voor samenwerking tussen Carrefour en Tesco

India: Nieuw supermarktconcept van start in Bengaluru
In het zuiden van Bengaluru is door de landbouw-startup Humus een nieuw supermarktconcept geïntroduceerd. De supermarkt biedt AGF aan tegen eerlijke prijzen, door de producten direct te laten leveren door lokale telers. Humus is van plan om aan de hand van dit concept een grotere winkelketen op te zetten. Het bedrijf wil niet alleen de situatie van lokale telers verbeteren, maar wil ook dat consumenten toegang krijgen tot hoge kwaliteit tegen lage prijzen. “Normaal komt AGF in de leveringsketen vier tot vijf tussenhandelaren tegen. Wiji zijn van plan om dit aantal te beperken tot hooguit twee, zodat zowel de telers als de consument hier baat bij heeft", aldus Humus-directeur Manjunatha T N.
Bron: HinduBusiness 

Beperkingen voor samenwerking tussen Carrefour en Tesco 
De inkoopalliantie van Carrefour en Tesco wordt fors beperkt door de Franse mededingingsautoriteit. Groente en fruit mag niet op deze manier gezamenlijk door de twee retailers worden ingekocht. Dit geldt ook voor producten waarvan Carrefour een marktaandeel heeft van meer dan 15%. De samenwerking van Carrefour en Tesco is gericht op het inkopen van zowel merkproducten als huismerkproducten. De Franse toezichthouder is echter bang dat de positie van met name leveranciers van huismerkproducten teveel wordt verzwakt door de sterke positie van Carrefour en Tesco samen. Van nu af aan worden onverwerkte landbouwproducten van Franse en Europese leveranciers van de samenwerking tussen de Britse en Franse retailgroepen uitgesloten. Dit geldt onder andere voor verse groente, fruit en vlees. Bij andere categorieën mogen de twee bedrijven wel samen producten inkopen, zoals bij verschillende soorten kaas en tomaten in conserven. Een voorwaarde is hierbij wel dat Carrefour in Frankrijk onder deze samenwerking alleen in mag kopen tot het maximum marktaandeel van 15%.
Bron: RetailDetail

Nieuw-Zeeland: Fresh Collective-personeel staakt tijdens kerst
Medewerkers van de supermarktketen Fresh Collective in Auckland gaan tijdens de kerstdagen in staking. De werknemers eisen salarisverhoging. Fresh Collective is een dochteronderneming van Foodstuffs NZ, dat ook verantwoordelijk is voor de ketens New World en Pak ‘n Save. Tali Williams van de vakbond First Union heeft aangegeven dat Fresh Collective-medewerkers in Mount Albert een loonsverhoging aangeboden hebben gekregen van NZ$ 0,10 (€ 0,06) boven het minimumloon van NZ$ 20 (€ 11,56) per uur dat volgend jaar wordt ingesteld. Dat is echter minder dan het minimumloon bij Pak 'n Save, waar een uurloon wordt gehanteerd van NZ$ 21,15 (€ 12,22) per uur. "De medewerkers van Fresh Collective hebben een zwaarder 2020 gehad dan de meeste andere mensen. Deze werknemers hebben hun eigen gezondheid op het spel gezet door tijdens de pandemie door te blijven werken ervoor te zorgen dat de gemeenschap toegang tot levensmiddelen behield", aldus Williams.
Bron: Stuff.co.nz 

Maleisië: 7-Eleven behaalt onderscheiding voor duurzaamheid
7-Eleven heeft in Maleisië voor het vierde jaar op rij een onderscheiding ontvangen op het gebied van duurzaamheid. De buurtwinkelketen werd uitgeroepen tot bedrijf van het jaar in de categorie voor retailers tijdens de Sustainability & CSR Malaysia Awards. De eerste keer dat 7-Eleven tijdens deze prijsuitreiking een onderscheiding won, was in 2017. In een persverklaring geeft algemeen directeur Ronan Lee aan vereerd te zijn om wederom te worden erkend op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid. "Deze onderscheiding erkent de inspanningen van ons gehele team bij 7-Eleven, samen met onze NGO-partners zoals SOLS 24/7 en NGOHub. We hebben enorme waardering voor de toewijding en passie van onze partners voor duurzame ontwikkeling."
Bron: Malaymail

VS: Amazon, Kroger en Walmart halen meeste voordeel uit pandemie
Volgens CFRA-analist Arun Sundaram zijn grote ketens en online retailers als Amazon, Albertsons, Kroger en Walmart de grote winnaars tijdens de pandemie. Al deze retailers hebben gemeen dat ze een groot aantal productcategorieën combineren, zodat consumenten alleen bij een enkele winkel langs hoeven te gaan om aan al hun benodigdheden te voldoen. De genoemde ketens halen verder voordeel uit het feit dat lockdownmaatregelen ervoor zorgen dat veel mensen in hun mobiliteit worden beperkt. Consumenten kopen vaker boodschappen via het internet en maken minder gebruik van de horeca. Volgens Sundaram zal deze trend ook na de pandemie blijven bestaan. "De vraag naar maaltijden thuis zou permanent groter moeten blijven in verhouding tot de situatie voor de uitbraak van COVID-19. Mensen hebben nieuwe gewoontes gevormd, zoals thuiswerken en thuis koken", aldus Sundaram.
Bron: Yahoo 

VS: meer consumenten tevreden over supermarktsector
De gemiddelde tevredenheid over supermarkten onder Amerikaanse consumenten is weer toe aan het nemen. Zowel retailers als consumenten zijn na negen maanden inmiddels gewend geraakt aan de situatie rondom het coronavirus. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van The Retail Feedback Group. In een rapport over de staat van de Amerikaanse supermarktsector tijdens de herfst staan de resultaten van een enquête onder 2.000 consumenten vermeld. De ondervraagde personen gaven hun supermarktbezoek gemiddeld een score van 4,23 op een schaal van 1 tot 5. Tijdens een gelijksoortig onderzoek van The Retail Feedback Group in de lente stond deze gemiddelde score nog op 4,08.
Bron: SupermarktNews 

VS: Amazon kritisch op Walmart wegens te lage lonen
Amazon heeft onlangs in een artikel van Bloomberg kritiek geuit op het salarisbeleid van Walmart. Volgens Amazon heeft Walmart zich nog steeds niet aangesloten bij een initiatief van onder andere Amazon om het minimumloon in de VS te verhogen tot US$ 15 (€ 12,32) per uur. Uit een analyse van Bloomberg van 68 landen waar Amazon actief is blijkt dat het gemiddeld loon voor werknemers in twee jaar tijd met 6% is gedaald. In 2018 verhoogde Amazon zijn minimumloon naar US$ 15 (€ 12,32) per uur. In datzelfde jaar verhoogde Walmart het minimumloon van US$ 9 naar US$ 11 (van € 7,39 naar € 9,04). Eerder gaf Walmart aan dat voltijds werknemers bij het bedrijf gemiddeld rond de US$ 14,26 (€ 11,71) per uur verdienen. "Meer werknemers aannemen en minder loon uitkeren werkt simpelweg niet", aldus een woordvoerder van Amazon in reactie op Bloomberg. "Veel van onze werknemers komen bij Amazon vanuit andere posities in de retailsector. Die vorige functies waren voornamelijk deeltijds functies waarbij aanzienlijk minder loon werd uitgekeerd dan bij ons minimum van US$ 15. Bij ons zien deze nieuwe collega's een forse verbetering in uurloon en andere arbeidsvoorwaardes in vergelijking met hun vorige betrekkingen."
Bron: BusinessInsider 

VS: Walmart start met zelfrijdende vrachtwagens
Walmart heeft de officiële start aangekondigd van het gebruik van zelfrijdende vrachtwagens in de staat Arkansas. De vrachtwagens zullen aan het begin van het nieuwe jaar worden ingezet in de omgeving van Bentonville, waar tevens het hoofdkantoor van Walmart is gevestigd. De vrachtwagens zijn ontwikkeld door de tech-startup Gatik, die in 2017 werd opgericht. De wagens zijn volledig geautomatiseerd en zijn voorzien van koelvakken. De vrachtwagens worden gebruikt voor het logistieke traject tussen een lokaal distributiecentrum en een nabijgelegen buurtwinkel. B2B-logistiek op korte afstand is een belangrijk focuspunt van Gatik. Walmart is de eerste grote klant van het bedrijf. De twee partijen werken al een jaar aan geautomatiseerde vrachtwagens, waarbij onder andere de vrachtwagens zijn getest over een route van drie kilometer.
Bron: Forbes 

Publicatiedatum: