Envy-appelen op koers om miljardenmerk te worden

Het premium appelmerk Envy van T&G Global heeft een record-seizoen achter de rug. De volledige Nieuw-Zeelandse oogst was ruim voor het einde van het jaar al uitverkocht en de inkomsten lopen snel op richting het miljard.

In 2020 werden 1,9 mln TCE's (18 kilo) Nieuw-Zeelandse Envy-appelen in de VS, China en Azië verkocht, wat een toename van 23% ten opzichte van het voorgaande jaar inhoudt. Deze aantallen vormen onderdeel van een nog groter verkoopprogramma van de 5 mln TCE's Envy-appelen die jaarlijks op beide halfronden worden geteeld. Met deze positieve impuls zal Envy tegen 2025 uitgegroeid zijn tot een miljardenmerk. 

Gareth Edgecombe, directeur van T&G, zegt dat ondanks de onzekerheid als gevolg van Covid-19 de afzet van Envy toch zeer sterk was en dat het bedrijf op korte termijn nieuwe bomen aan zal planten om aan de wereldwijde consumentenvraag te kunnen blijven beantwoorden.

"Binnen de categorie premium appelen zijn er veel nieuwe en gevestigde rassen. Toch blijft Envy zich onderscheiden met haar goede prestaties. Dit jaar leverde het ras onze telers gemiddeld €26,50 per TCE op en dat komt heel dicht in de buurt van het bedrag waar we voor de Covid-19-pandemie naar streefden. We weten dat veel rassen dit jaar minder opleverden. De kracht van dit merk is dat telers kunnen rekenen op 15% rendement op hun investeringen, zodra hun boomgaarden hun volledige productiepotentieel hebben bereikt," legt Gareth uit. 

“Wereldwijd is de vraag naar Envy ongelooflijk sterk. Onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat we tegen 2039 minimaal 25 mln TCE's extra nodig zullen hebben om aan de vraag te kunnen voldoen, en dan met name op markten in China, Vietnam, Thailand en de VS. De recente aanplant zal binnenkort nog eens 10 mln TCE's per jaar op gaan leveren. Daarnaast investeren we in marktontwikkelings-programma's en de verdere beschikbaarheid om het groeipotentieel van dit merk op de langere termijn ten volle te kunnen benutten.

"Envy wordt momenteel in 13 landen onder licentie geteeld en in meer dan 60 landen vermarkt. In 2019 kwam het ras onder Amerikaanse consumenten als beste uit de bus op het gebied van smaak, externe kwaliteit en textuur," zegt Gareth.

Envy is een merk dat veel Nieuw-Zeelanders niet kennen omdat het leeuwendeel van het fruit wordt afgezet op overzeese markten. Het ras, dat in 2008 door T&G partner Plant and Food Research werd ontwikkeld, is ontstaan uit een kruising tussen Royal Gala en Braeburn. Het is een forse appel met een helderrode schil, geweldige, knapperige bite en perfecte smaakbalans tussen zoet en zuur.

"De afzet van dit jaar heeft de vraag naar het ras een extra impuls gegeven. Envy was daarom al vroeg in het seizoen uitverkocht. Ons team heeft moeite moeten doen om voldoende appelen te verzamelen om zo lang mogelijk aan retailprogramma's te kunnen blijven leveren. Hiermee hebben we ons goed kunnen positioneren voor een sterke start van ons teeltseizoen op het noordelijk halfrond, waarvan de eerste appelen vorige maand op de markt verschenen."

 

Voor meer informatie: 

Belinda Abernethy
T&G Global Limited
Tel: +64 27 286 3597
Belinda.Abernethy@tandg.global  
www.tandg.global 

 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven