Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sebastián Aguilar (Campo de Lorca) onthult meest gehoorde zin in Spaanse broccoli- en bloemkoolsector:

“De afzet loopt van geen kanten”

De exportvraag naar Spaanse broccoli en bloemkool stokt volledig op een moment dat de afzet normaal een piek beleeft. "De meest gehoorde zin in de sector is: ‘De afzet loopt van geen kanten’”, zo zegt Sebastián Aguilar, commercieel directeur van het Murciaanse bedrijf Campo de Lorca.

“Sinds de start van het exportseizoen hebben we te maken met een overaanbod van broccoli op de Europese markten, voornamelijk vanwege het feit dat dit jaar de lokale teelt in verschillende landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Duitsland en zelfs enkele Scandinavische landen langer dan normaal is blijven doorlopen. Tot en met week 50 konden veel supermarktketens in deze landen nog steeds rekenen op broccoli en bloemkool van eigen bodem en daar geven ze toch wel de voorkeur aan”, legt Sebastián Aguilar uit.

“Bovendien is de productie in Spanje ook gestegen, met een opmerkelijke toename van de teelt voor de vrije markt. Die broccoli en bloemkolen worden nu op de veilingen tegen zeer lage prijzen afgezet. Het weer heeft ook niet geholpen bij de spreiding van de aanvoer. De herfst is te warm geweest, waardoor de oogst vroeger van start is gegaan. Het resultaat is een ruime beschikbaarheid van zowel Spaans, Italiaans en Frans product tegen zeer lage prijzen op de markten. Tel daar nog eens de lage vraag bij en de druk op de prijzen is zo verklaard. In deze weken net voor kerst is er hoegenaamd geen herstel van de marktvraag te bespeuren”, voegt hij eraan toe.

In meerdere Europese landen, zoals onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken of Nederland, worden nu ook strengere maatregelen genomen om de tweede coronagolf in te dammen. “In de eerste besmettingsgolf in maart waren we getuige van een massapsychose en moesten we hard werken om aan de enorme vraag te voldoen, maar nu gaat de consument ervan uit dat er geen productschaarste zal optreden”, zo denkt de commercieel directeur. “In tegenstelling tot de eerste coronagolf zijn de supermarktketens nu ook veel beter voorbereid en ook de leveranciers staan klaar om de bestellingen te verdubbelen mocht dat nodig blijken. Wanneer alle andere afzetkanalen afgesloten zijn en omzeggens alleen de retail overblijft, valt te verwachten dat de vraag vanuit de supermarkten sterk opleeft, maar dat is nu helemaal niet het geval".

Wanneer de lage temperaturen ook de komende weken aanhouden, zal de beschikbare hoeveelheid aanzienlijk verminderen. “De voorraden uit de andere Europese landen zijn aan het opdrogen en de broccoli en bloemkool die eerder dan normaal geoogst is moeten worden, zal straks voor een gat in de markt zorgen. We zijn benieuwd wat de komende weken ons zullen brengen, want we wagen ons niet aan een vooruitblik. Veel hangt af van de weersomstandigheden, en die blijken momenteel moeilijk te voorspellen”, besluit Sebastián Aguilar.

Voor meer informatie:
Sebastián Aguilar
Campo de Lorca
Tel.: +34 968465960 (Spanje)
info@campodelorca.com 
www.campodelorca.com

Publicatiedatum: