India: Swiggy trekt zich terug uit online supermarktsector
De Indiase online retailer stopt in meer dan 100 steden met het leveren van verse groente, fruit en andere dagelijkse benodigdheden. De thuisbezorging van deze producten was gekoppeld aan de service Swiggy Stores en werd twee jaar geleden vanuit de omgeving van Gurugram ingezet. Dat Swiggy hier nu mee stopt illustreert hoe de online retailer van bedrijfsmodel verandert. In de toekomst zal Swiggy gebruik maken van kleine distributiecentra voor online retail onder de naam Instamart.
Bron: entrackr.com
VK: Co-op Honest Value beschikbaar bij Nisa-partners
Het Co-op-huismerk Honest Value is vanaf nu beschikbaar bij supermarkten die aangesloten zijn bij de groothandelaar Nisa. Als voorwaarde geldt wel dat de zelfstandige supermarkten tegemoet komen aan de zogeheten "Credible"-standaard die voor dit huismerk door Co-op wordt gesteld. Het assortiment van Honest Value bestaat uit 58 producten en zal in 2021 worden uitgebreid. De producten betreffen onder andere Fairtrade-producten, groente, fruit, kant-en-klaarmaaltijden, zuivel, vlees en frisdrank.
Bron: betterretailing.com
De uitdagingen binnen de Keniaanse supermarktsector
De supermarktsector van kenia heeft zich de laatste tijd geconfronteerd gezien met een aantal uitdagingen. Statistieken schetsen een weinig rooskleurig beeld van dit marktsegment. In korte tijd is het aantal supermarkten geslonken van 314 naar 189. De grootste verliezers binnen de sector zijn grote ketens als Nakumatt, Tuskys en Uchumi. Een aantal ketens heeft zich echter ook positief weten te ontwikkelen. Naivas en Quickmart hebben het gat in de markt weten te vullen en hebben meer klanten aangetrokken. Naivas deed dit door middel van een agressief plan voor uitbreiding, waarbij winkelruimtes die leeg zijn komen te staan door de keten werden overgenomen. Over het algemeen lijkt de nationale supermarktsector van Kenia in mineur te zijn. Tegenover de 125 winkels die zijn gesloten, zijn er in 2020 slechts 13 nieuwe winkels geopend. In de nabije toekomst komen daar een schamele zeven winkels bij, aldus informatie van het investeringsbedrijf Cytonn.
Bron: businessdailyafrica.com
Finland: Kesko heeft 1,6% meer maandomzet met supermarktsegment
De Finse Kesko Group heeft melding gemaakt van een groei in omzet van 1,6% in november met betrekking tot het eigen supermarktsegment. De supermarktomzet van de afgelopen maand kwam daardoor neer op € 470,4 mln. De omzet van K-food-vestigingen steeg met 6,9%. Bij vestigingen van Kespro daalde de omzet met 19,9%, wat voornamelijk kwam door lockdownbeperkingen voor de Finse horecasector. De totale omzet van Kesko stond in november op € 875,0 mln. De vergelijkende winkelomzet was jaar op jaar gezien toegenomen.
Bron: esmmagazine.com
België: Colruyt heeft omzettoename van 5,7% over eerste halfjaar
In de eerste helft van het fiscaal jaar 2020/21 heeft de Belgische Colruyt Group een toename in omzet gezien van 5,7% tot bijna € 5 mld. Deze groei kwam voornamelijk door de toename in omzet in supermarkten als gevolg van de coronacrisis. Het resultaat werd daarnaast ook in de hand gewerkt door de samenwerking met de Fraluc Group, een holdingbedrijf dat verantwoordelijk is voor de modeketens ZEB, PointCarré, The Fashion Store en ZEB For Stars. Zowel non-food-winkels, de afdeling voor food service als de pompstations van Colruyt zagen hun omzet afnemen. De online omzet van zowel levensmiddelen als non-food-prducten namen sterk toe, hoewel het bedrijf hier verder geen financiële details over publiceert. Het bruto winstmarge bedroeg in de afgelopen periode 28,1% van de omzet, wat jaar op jaar gezien een toename was. De bedrijfswinst stond op € 311 mln, oftewel 6,2% van de omzet. Jaar op jaar is dat een toename van 17,5%. Ook de operationele kosten waren in het afgelopen halfjaar gestegen. Volgens de Colruyt-groep waren de kosten voor promotiecampagnes aan het begin van het fiscale jaar relatief laag.
Bron: retaildetail.eu
Duitsland: Metro heeft 3,9% minder like-for-like-omzet
De Duitse groothandelaar zag zijn like-for-like-omzet over het afgelopen fiscaal jaar afnemen met 3,9% ten opzichte van het jaar ervoor. Ondanks dat omschrijft het bedrijf het afgelopen fiscaal jaar als "robuust". Volgens Metro was er sprake van een moeilijk derde kwartaal, dat zwaar werd getroffen door COVID-19. Het daaropvolgende kwartaal werd echter gekenmerkt door herstel met resultaten die bijna net zo hoog waren als in dezelfde periode van het vorige jaar. De totale jaaromzet daalde met 5,4%, van € 27,1 mld in 2019 tot € 25,6 mld in dit jaar. De aangepaste bruto winst daalde van € 1,39 mld in 2019 tot € 1,16 mld in dit jaar.
Bron: esmmagazine.com
VS: Walmart en discountketens in sterke positie voor 2021
Door ontwikkelingen tijdens de pandemie zijn grote ketens als Walmart en Target en verschillende discountketens in een sterke positie gekomen voor het komende jaar. Dat meldt analist Roby Ohmes van de Bank of America tijdens een rondetafelgesprek van Supermarketnews.com. "We denken dat de discountketens het meeste voordeel hebben gehaald uit de ontwikkeling van online kanalen tijdens de pandemie”, zegt Ohmes. "En we denken ook dat deze trend de discountketens zal blijven helpen in het komende jaar. Een groot voordeel dat Walmart en Target volgens ons heeft ten opzichte van andere supermarktketens is dat ze een groot algemeen aanbod hebben. De vraag naar dit aanbod wordt steeds groter, wat samenvalt met de ontwikkeling van online afzetkanalen zoals thuisbezorging en afhaaldiensten."
Bron: supermarketnews.com
VS: Blue Apron start campagne gericht op thuiskoken
Blue Apron is begonnen met een nieuwe marketingcampagne, die de voordelen van thuis koken benadrukt. De nieuwe campagne heet Welness 360 en omvat nieuwe recepten met gezonde ingrediënten, zoals volle granen en verse groente. Ook worden tijdens de campagne nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd die het koken makkelijker moet maken, zoals eenpansgerechten. Verder komt Blue Apron tijdens deze campagne met mogelijkheden om oudere maaltijdpakketten aan te passen, door bijvoorbeeld bijgerechten naar keuze te wisselen. De campagne maakt verder gebruik van een combinatie van advertenties en samenwerkingen met influencers.
Bron: grocerydive.com
VS: Farmstead bereikt mijlpaal in online retail
Farmstead, een Amerikaanse online supermarkt die gespecialiseerd is in versproducten van hoge kwaliteit, heeft een persoonlijke mijlpaal bereikt. Het distributiecentrum van het bedrijf in San Francisco is officieel winstgevend geworden. Per bestelling wordt op deze locatie een winst gegenereerd, zonder dat daarbij hogere toeslagen voor thuisbezorging of servicekosten moeten worden gehanteerd. San Francisco geldt als een Amerikaanse markt met zeer felle concurrentie op het gebied van online retail.
Bron: globenewswire.com
VS: Walmart zet zelfrijdende auto's breder in
Walmart gaat zijn huidige pilotprogramma voor thuisbezorging met zelfrijdende auto's verder uitbreiden. Het programma is opgezet in samenwerking met het techbedrijf Gatik. Er worden onder andere langere routes uitgeprobeerd in de staat Louisiana. Het gezamenlijke project met Gatik ging vorig jaar van start in Bentonville, Arkansas. Sindsdien werden zogeheten Autonomous Box Trucks van Gatik ingezet bij het bezorgen van bestelde boodschappen vanuit een distributiecentrum en een supermarkt van Walmart. De zelfrijdende auto's hebben op deze manier in totaal meer dan 110.000 km afgelegd, waarbij uit veiligheidsoverwegingen altijd een bijrijder aanwezig was. In de nieuwe fase van het project is deze bijrijder afwezig, waardoor de bestelwagens nu volledig zelfstandig te werk zullen gaan.
Bron: retailanalysis.igd.com