Rederijen boeken recordomzet in 2020

Volgens een rapport van Joe Monroe, analist maritieme sector, boeken de rederijen een recordomzet in 2020. Het Federal Maritime Commission (FMC) heeft daarom aangekondigd de handelingen van de rederijen in het oog te houden door onder andere informatie op te vragen over eventuele tariefwijzigingen op maandbasis in plaats van op kwartaalbasis.

Volgens Monroe heeft Maersk zelfs al aangekondigd dat het vierde kwartaal van 2020 nog beter zal zijn dan het derde. De tarieven blijven trouwens nog stijgen, ook al is dit jaar praktisch gezien al afgesloten, aangezien de rederijen geen reserveringen voor 2020 meer kunnen aanvaarden. Ook januari 2021 is al bijna volgeboekt.

Monroe vraagt zich af of de FMC gaat ingrijpen om een einde te maken aan deze waanzin. Hij wijst erop dat er vorige week virtuele vergaderingen plaatsvonden die georganiseerd waren door de Agricultural Transportation Coalition (AgTC) en waarin veel exporteurs hun woede uitten omdat hun gecontracteerde reserveringen niet in beschouwing worden genomen. De schepen maken het liefst rechtsomkeer naar Azië, ook al is dat dan met lege containers, want in Azië worden er hoge tarieven betaald om producten naar de Verenigde Staten te verschepen.

In het verleden heeft het FMC reeds onderzoek gedaan dat nergens toe leidde. Misschien moet er een regeling in het leven worden geroepen waarbij de goedkeuring van een handelsregulerende instantie vereist is voor het toevoegen of verwijderen van een scheepvaartlijn. "Dit probleem is tenslotte ontstaan door de manier waarop rederijen omgaan met de blank sailings", zegt de analist.

Monroe benadrukt in zijn analyse de observatie van zijn collega Lars Jensen van SeaIntelligence, die aangaf dat terminalexploitanten wereldwijd hun winst met €1,56 miljard zagen dalen gedurende het eerste kwartaal van 2020, terwijl rederijen hun EBIT tijdens dezelfde periode met €1,4 miljard konden opkrikken. Monroe vraagt zich af of we niet de getuige zijn van een massale geldoverdracht van economieën en bedrijven naar de bankrekening van de rederijen.

De Chinese havens zijn druk bezig met het invullen van de vraag vanuit hun primaire markten, Noord-Amerika en Europa. Vele havens hebben de limiet van hun capaciteit reeds bereikt op dit moment, zoals Shanghai, Ningbo, Tianjin, Qingdao, Shenzhen en Xiamen. Ook aan het andere uiteinde van de Trans-Pacific Route is er veel beweging. De haven van Long Beach in de Verenigde Staten kondigt voor november de overslag van 783.523 TEU aan, een stijging van 30,6% ten opzichte van november 2019. Ook in oktober was er al een groei merkbaar ten opzichte van dezelfde maand van vorig jaar (+19,4%).

De cijfers voor de haven van Los Angeles zijn ongetwijfeld net zo hoog, want in oktober werd er al een groei van 28,9% geboekt ten opzichte van dezelfde periode in 2019. De congestie lijkt daarentegen elke week te verslechteren bij de terminals in het zuiden van Californië.

Bron: mundomaritimo.cl


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven