2020 recordjaar met stijgende prijzen van de wereldwijde containervaart

Tekort aan zeecontainers zal tot volgend jaar blijven bestaan

De Duitse krant Der Spiegel berichtte op 3 december dat de wereldwijde scheepvaartprijzen in 2020 in een nachtmerrie zijn veranderd door de Covid-19-pandemie. De verzendkosten bereikten in december een recordhoogte. Een van de ergste slachtoffers van deze situatie is China. De verzendkosten tussen China en Europa schoten plotseling omhoog.

"Het is voor ons bijna onmogelijk om containers in handen te krijgen. En vrachtschepen zijn bijna net zo moeilijk te vinden. We zijn verbaasd dat het tekort zo ernstig is geworden. Ik denk niet dat iemand dit heeft zien aankomen," zegt Rolf Habben Jansen, CEO van Hapag-Lloyd, de grootste rederij van Duitsland. De rederijen die tussen China en Europa opereren, hebben al hun vrachtschepen volgeladen. De verzendkosten per container zijn al enkele malen verdubbeld. En ook voor december zijn alle vrachtschepen geboekt. De winst van Hapag-Lloyd is in de eerste negen maanden van 2020 met 85% gestegen. En het transportvolume zal in het laatste kwartaal van dit jaar waarschijnlijk net zo groot blijven.

De Russische krant Kommersant meldde op 3 december dat ook de transportkosten tussen China en Rusland zijn gestegen. De prijs per zeecontainer is bijna vervijfvoudigd en in sommige gevallen bijna vertienvoudigd. Sommige overzeese importeurs zijn gestopt met bestellen in China. Volgens de Russische media is de stijgende prijs het resultaat van veel verschillende factoren, maar een van de belangrijkste factoren is de uitbraak van Covid-19, en een andere factor zijn de feestdagen aan het einde van het jaar.

Een Russische import- en exporthandelaar zei dat het tekort aan zeecontainers in China het gevolg is van het gebrek aan evenwicht in de handel tussen producenten en consumenten in de Stille Oceaan en Zuid-Azië in Noord-Amerika en de Europese Unie. China is gestopt met de invoer van grote hoeveelheden commerciële producten uit de VS, maar de VS blijft grote hoeveelheden Chinese producten invoeren. De scheepscontainers die van China naar de VS reizen, komen niet in dezelfde aantallen terug.

De oprichter van het Russische transportbedrijf VIG Trans verklaarde dat het aantal zeecontainers dat van Noord-Amerika naar Azië reisde in de eerste 9 maanden van dit jaar met 14% daalde, terwijl het aantal in de tegenovergestelde richting met 12% steeg. Kommersant haalde ook marktspecialisten aan die voorspellen dat in januari volgend jaar een groot volume aan zeecontainers naar China zal terugkeren. Misschien dat de prijs dan weer zal dalen.

Sinds de uitbraak van Covid-19 lijkt er een polarisatie te zijn in het wereldwijde scheepvaarttransport. Aan de ene kant is er een tekort aan zeecontainers en gaat de prijs omhoog, en aan de andere kant zijn veel havens over de hele wereld verzadigd met een achterstand in zeecontainers. De situatie is nog steeds onzeker en alleen de ontwikkelingen in de relatie tussen vraag en aanbod zullen volgend jaar duidelijkheid verschaffen over de marktsituatie.

Bron: Global Times, stcn.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven