Pandamart breidt uit in Maleisië
Pandamart is van plan om binnenkort uit te breiden in de Maleisische regio's Seremban, Melaka en Ipoh. In 2021 wil Pandamart met zijn netwerk heel het eiland beslaan, met inbegrip van Oost-Maleisië. Het in juli 2020 opgerichte bedrijf hield onlangs een virtuele rondleiding bij een van zijn 25 distributiecentra, waarbij ook het brede assortiment van de online retailer werd belicht. Bestellingen kunnen online via de FoodPanda-app worden geplaatst, waarna deze binnen 20 minuten aan huis worden geleverd.
Bron: technave.com
Emart trekt zich mogelijk terug uit Vietnam
De Zuid-Koreaanse supermarktketen Emart gaat zich volgens geruchten terugtrekken uit Vietnam. Na China is Vietnam de grootste markt voor deze retailgroep. De keten ziet zich in dit lang echter geconfronteerd met tal van bureaucratische obstakels. In het halfjaarverslag van 2019 gaf het bedrijf nog aan van plan te zijn om tot 2022 460 mld won (€ 350 mln) in de Vietnamese markt te investeren. In een overzicht over het derde kwartaal waren deze plannen echter al weer teruggeschaald tot 247,8 mld won (€ 188,6 mln). Een woordvoerder van Emart ontkent de geruchten en meldt dat het bedrijf manieren voor strategische samenwerking in Vietnam onderzoekt.
Bron: pulsenews.co.kr
VK: Ocado stelt winstverwachting omhoog bij
De Britse online supermarkt Ocado Group heeft zijn winstverwachting voor het fiscaal jaar 2019-20 voor de tweede keer in twee maanden tijd positief bijgesteld. Door de pandemie is een enorme vraag ontstaan naar online bezorgdiensten voor boodschappen. Ocado raamt zijn bruto winst nu op meer dan £ 70 mln (€ 77,8 mln). Eerder werd uitgegaan van een winstverwachting van meer dan £ 60 mln (€ 66,7 mln). In het fiscaal jaar van 2018-19 werd een bruto winst gegenereerd van £ 43,3 mln (€ 48,1 mln). De aandelen van Ocado zijn dit jaar met 82% in waarde gestegen. De omzet via de samenwerking met Marks & Spencer steeg in het vierde kwartaal met 34,9% tot £ 579,6 mln (€ 644,0 mln).
Bron: reuters.com
Colruyt Group werkt met Nederlands bedrijf aan duurzame vrachtwagen
De Belgische Colruyt Group is onlangs als eerste Europese bedrijf begonnen met het testen van een volledig elektrische vrachtwagen. De vrachtwagen heeft een gewicht van 44 ton en loopt op waterstof. Colruyt, dat al langere tijd met oplossingen op het gebied van waterstoftechnologie werkt, is voor dit project een samenwerkingsverband aangegaan met de in Eindhoven gevestigde VDL Groep. Het systeem van de vrachtwagen laat de accu's tijdens het rijden opladen door middel van een brandstofcel, die op waterstof loopt. De elektrische vrachtwagen kan hierdoor langere afstanden afleggen dan andere elektrische vrachtwagens, wat binnen de logistieke sector van cruciaal belang is.
Bron: retaildetail.eu
Franse online omzet stijgt in 2020 met 6%
De Franse online retailsector behaalt in 2020 mogelijk een omzet van € 109,6 mld. Dit zou jaar op jaar gezien neerkomen op een toename van 6%, aldus Fevad, de Franse branchevereniging voor e-commerce. In de eerste negen maanden van dit jaar steeg de Franse online retailomzet mede door de pandemie met 5% tot € 77,9 mld. Voor het laatste kwartaal wordt de toename in omzet geraamd op 8,5%, waarbij ook de belangrijke kerstperiode wordt meegerekend.
Bron: reuters.com
VK: Sainsbury’s creëert 12.000 tijdelijke vacatures voor online retail in december
Met het oog op de kerstdagen en alle veranderingen in consumentengedrag wegens COVID-19 heeft Sainsbury’s 12.000 tijdelijke functies gecreëerd. De vacatures hebben betrekking op de online retailkanalen van de supermarktketen. Ook is het online aanbod in de aanloop naar de kerstdagen verbeterd. Het aantal van 12.000 nieuwe collega's is bijna een verdubbeling van het aantal aan arbeidskrachten dat vorig jaar tijdelijk werd ingezet. De tijdelijke medewerkers gaan helpen met het samenstellen van online bestellingen en de bezorging van deze bestellingen.
Bron: about.sainsburys.co.uk
Carrefour erkend als meest duurzame retailer van Frankrijk
Carrefour is voor de vierde jaar op rij opgenomen in de top vijf van meest duurzame wereldwijde retailers. Deze top vijf staat vermeld in de DJSI, een combinatie van verschillende ranglijsten waarin bedrijven worden beoordeeld op in hoeverre het bedrijfsmodel is toegespitst op sociale verantwoordelijkheid. Meer dan 3.500 internationale bedrijven zijn op de criteria voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid getoetst. Carrefour heeft daarnaast ook een score van A- behaald volgens het klimaatprogramma van het Carbon Disclosure Project (CDP), samen met een B in het bosprogramma en een A- in het waterprogramma. Dit geeft aan in hoeverre Carrefour zich inzet voor specifieke duurzaamheidsdoelen, zoals het tegengaan van ontbossing en het beschermen van de wereldwijde watervoorraad.
Bron: carrefour.com
Frankrijk: Groupe Casino wil financiële structuur versterken
Groupe Casino heeft onlangs een transactie aangekondigd, die ervoor moet zorgen dat de liquiditeit van het bedrijf tot het eind van 2023 wordt versterkt. De transactie komt neer op het verminderen van de schuld op basis van obligaties en het verlengen van de gemiddelde looptijd van de leningen. Dit financiële plan bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder het gebruik maken van een lening die aanvankelijk in november 2019 werd afgesloten voor een bedrag van € 200 mln. Ook wordt mogelijk een onverzekerde lening toegepast in januari 2026, die moet leiden tot een kapitaalinjectie van € 300 mln.
Bron: esmmagazine.com
Kroger in top 10 van grootste e-commercebedrijven van de VS
Dankzij de voortdurende investeringen in online retail in combinatie met trends veroorzaakt door het coronavirus heeft Kroger een vermelding gekregen in de jaarlijkse Top 10 van Amerikaanse online retailers van e-Marketer. Kroger wist dit jaar een online omzet te behalen van US$ 11,28 mld (€ 9,3 mld), wat jaar op jaar een toename is van 79%. Het is voor het eerst dat Kroger de top 10 heeft gehaald. De supermarktketen komt binnen op de negende positie, waardoor Costco Wholesale met een omzet van US$ 11,18 mld (€ 9,2 mld) op de tiende plaats wordt gezet. Kroger is verder het enige bedrijf in de lijst dat puur als supermarkt actief is. Andere noteringen zijn weliswaar ook actief in de supermarktsector, maar halen daarnaast een groot deel van hun online omzet uit andere kanalen zoals groothandel. Deze andere bedrijven zijn Amazon (No. 1), Walmart (No. 2), Target (No. 7) en het eerder genoemde Costco.
Bron: supermarketnews.com
VS: Food Lion renoveert 112 winkels in Mid-Atlantic-regio
Food Lion heeft 112 winkels verspreid over Delaware, Maryland, Pennsylvania, Virginia en West Virginia gerenoveerd. De heropende winkels hebben een groter aanbod aan nieuwe producten en dienstverleningen en een verbeterde winkelervaring. De renovaties zijn onderdeel van een investering van US$ 212,5 mln (€ 175,5 mln). Aan de hand van deze investering werden ook meer dan 2.300 nieuwe werknemers aangenomen. Volgens Food Lion zal het nieuwe werkleger zorgen voor een positieve impact op de lokale economieën van de winkels van in totaal US$ 360 mln (€ 297,3 mln), waarbij het bedrijf zich baseert op een economisch onderzoek van het Regional Economic Studies Institute (RESI) van de universiteit in Towson. De renovaties zullen verder naar verwachting leiden tot een opbrengst in belastingen van in totaal US$ 40 mln (€ 33,0 mln).
Bron: progressivegrocer.com
Canada: Metro werkt samen met Bringg aan e-commerce
Metro is een samenwerkingsverband aangegaan met het bezorgplatform Bringg. Het in Quebec gevestigde Metro wil op deze manier zijn mogelijkheden voor online retail vergroten. In datzelfde kader heeft het bedrijf ook meer geïnvesteerd in eigen capaciteiten voor thuisbezorging en afhaaldiensten.
Bron: canadiangrocer.com
VS: Hugo’s Family Marketplace verbetert voedselveiligheid
De zelfstandige supermarktketen Hugo’s Family Marketplace gaat gebruik maken van nieuwe oplossingen voor verbeteringen in voedselveiligheid. De keten, met winkels in North Dakota en Minnesota, heeft hiervoor gekozen voor software van het in Boston gevestigde IT-bedrijf SmartSense by Digi. SmartSense heeft een systeem voor draadloze temperatuursensoren ontwikkeld, die met gemak met de meeste gangbare systemen kunnen worden geïntegreerd. Hierdoor kan Hugo's 24 uur per dag zijn schappen controleren en de risico's op temperatuurproblemen verkleinen.
Bron: progressivegrocer.com