Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sergio Siscar, Venser Group (Spanje):

"We proberen de prijs van de kleine clementines te verdedigen met premium verpakkingen"

In het oostelijke deel van Spanje is men ondertussen al zo’n twee maanden in de weer met de citrusoogst en het zijn vooral de kleine kalibers die opvallen en het seizoen markeren. De eerder geringe maatvoering wordt grotendeels bepaald door de toename van de productie maar ook door de weersomstandigheden.

"Er hangt veel fruit aan de bomen, dus de maten zijn over het algemeen wat kleiner. Bovendien heeft de warmte ervoor gezorgd dat het citrus vlugger rijpt en twee weken voor loopt op schema", zegt Sergio Siscar, commercieel manager van het Valenciaanse bedrijf Venser Group. "Ik denk trouwens dat dit het geval zal zijn voor alle rassen, niet alleen voor de vroegste. Bij Clemenvilla of Ortanique is dat eigenlijk niet zo’n probleem, omdat dat op zich fruit is dat een iets grotere maatvoering vertoont, maar bij rassen zoals Orri, Tango of Nadorcott zullen we zeker te maken hebben met grotere hoeveelheden kleine maten."

"Nu zitten we volop in het seizoen van de Clemenules. De vraag is vrij hoog, maar fruit van kaliber 5 of lager krijgt het toch moeilijk", zegt hij. "Daarom hebben we ervoor gekozen om de prijs van de kleinere maten te verdedigen met premium verpakkingen." Venser Group biedt de Clemenules niet alleen aan in girsacs, pitufo’s of mandjes, maar ook meer en meer in jutezakken, een aantrekkelijke en duurzame oplossing die zich perfect leent voor promotieacties in de supermarkten in de landen waar het exportbedrijf actief is.

"Dit jaar hebben we de afzet van clementines in jutezakken van 1,5 kg, in Scandinavië “kerstsokken” genoemd, bijna verdrievoudigd in vergelijking met vorig jaar, en toen was die verkoop ook al verdubbeld ten opzichte van het voorgaande jaar”, benadrukt hij. "Het is een erg dure verpakkingsoplossing, maar het legt ons geen windeieren. De zak zelf kost tussen de 30 en 35 cent en het etiket wordt met de hand geniet, wat ook meer arbeidstijd en kosten met zich meebrengt. Maar als we het niet op dergelijke manier oplossen, dan zouden we die kleinere kalibers tegen lagere prijzen moeten verkopen in eenvoudigere verpakkingen en dat gaat dan onvermijdelijk ten koste van de winstmarges. Het gaat er uiteindelijk om iets speciaals aan te bieden om zich te kunnen onderscheiden van de rest."

Venser Group zet momenteel ook ander citrus af, zoals sinaas-appelen, citroenen of grapefruits, maar ook de kaki Rojo Brillante. Toch maken de clementines op dit moment het leeuwendeel van het verkoopvolume van het bedrijf uit. "Tot nu toe zijn we erin geslaagd het ritme van de markt te volgen, zowel wat betreft de oogst in de boomgaarden als de verwerking in de magazijnen. De resultaten die we tot nu toe hebben behaald zijn behoorlijk mooi. We hebben zelfs ons exportvolume met 10 à 15% kunnen verhogen in vergelijking met vorig jaar", geeft Sergio aan. "De afzet richting horeca is dan wel gedaald met zo’n 15 à 20% vanwege de coronamaatregelen, maar onze hoofdactiviteit is toch de aanvoer richting retail, en die is met 30% toegenomen."

Venser Group exporteert het citrus naar Frankrijk, Scandinavië, Italië - totdat het eigen productie heeft - Duitsland, Oostenrijk en de Baltische landen. Eerst komt het fruit uit de vroege teeltgebieden en daarna is het de beurt aan het noordelijke deel van de Valenciaanse Gemeenschap, die onlangs nog getroffen werd door stormen en zware regenval. "Ik vermoed dat we na de regen en de hoge temperaturen van tot ongeveer 10 dagen geleden iets meer gaan moeten selecteren, niet alleen in de pakstations maar zelfs al in de boomgaarden. We zullen de controlemechanismen in alle fases moeten uitbreiden om problemen in de verkooppunten te voorkomen", legt Sergio uit.

Populariteit bloedsinaasappelen stijgt
De sinaasappelmarkt is volgens Sergio stabieler dan de mandarijnenmarkt, maar de toename van zowel het nationale als internationale aanbod zorgt toch voor druk op de huidige prijzen. "Tot eind oktober/begin november was het best goed, maar vanaf half november is het bergaf gegaan, omdat er al te veel spelers op de markt zijn. In Spanje is er productie in Valencia, Alicante, Castellón, Murcia en Andalusië. Italië heeft zijn eigen teelt, dus daar moeten we niets meer naartoe sturen. Verder zijn ook Turkije en Griekenland heel voortvarend begonnen... We zijn met velen en we verlagen we elkaars prijzen”, klaagt hij.

Daarom zet Venser Group niet alleen in op diversificatie en premiumkwaliteit op het vlak van packaging, maar ook qua aanbod. Het verhoogt immers ook de export van de exclusieve Sanguinelli bloedsinaasappel. "We begonnen met deze lijn in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, en dit jaar gaan we het aanbod daar verder uitbreiden omdat het een sinaasappel is die steeds populairder wordt vanwege zijn antioxiderende eigenschappen. We zullen het product ook lanceren in Scandinavië en in Duitsland”, zegt Sergio Siscar. "Deze week gaan we van start met de oogst van de eerste Sanguinelli-sinaasappelen en in de eerste week van januari beginnen we dan met de verpakking ervan, samen met de andere bloedsinaasappelrassen zoals Tarocco", kondigt hij aan.

Voor meer informatie:
Sergio Siscar
Venser
Mob: +34 625157753 (Spanje)
Tel: 34 960089263
sergio@vensergroup.com
www.vensergroup.com

Publicatiedatum: