Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Havencongestie na Brexit moet tot minimum beperkt worden

Freshfel Europe roept EU en VK op om afspraken te maken voor 1 januari

Freshfel Europe roept de EU en het Verenigd Koninkrijk op een laatste gezamenlijke inspanning te leveren om de onderhandelingen over een alomvattende handelsovereenkomst voor het einde van het jaar af te ronden. Bovendien dringt Freshfel Europe er bij beide partijen op aan de dialoog over technische, handelsbevorderende en noodmaatregelen te bespoedigen om de havencongestie in januari 2021 en daarna tot een minimum te beperken. Dit houdt met name in dat er meer duidelijkheid moet komen over de invoercontroles en over de locaties in het binnenland, de elektronische certificering en de fast-track-kanalen voor zeer bederfelijke producten.

Op 1 januari 2021 zullen de Europese marktdeelnemer in de AGF-sector hun uitvoer buiten de interne markt met 60% verhogen, aangezien het VK ongeveer 3 miljoen ton EU-export per jaar vertegenwoordigt. Vanuit het oogpunt van het VK vertegenwoordigt de invoer van versproducten in de EU 40% van hun binnenlandse vraag. Bij het uitblijven van een overeenkomst tussen de EU en het VK zullen in de belangrijkste EU-categorieën die naar het VK worden uitgevoerd, tarieven van 2 tot 16% worden toegepast.

Deze extra kosten, met name voor goederen met hoge rechten zoals perziken (16%), clementines en mandarijnen (16%), druiven (14%), komkommer en andere groenten (12%), kunnen een rampzalig economisch effect hebben voor de marktdeelnemers en leiden tot sterke verstoringen op de interne markt als de producten in de EU-27 blijven en niet op de markt van het VK terechtkomen. Dit zou op zijn beurt kunnen leiden tot een geringere beschikbaarheid en hogere prijzen in het VK.

"Er is dringend behoefte aan duidelijkheid over de technische, handelsbevorderende en noodmaatregelen om ervoor te zorgen dat de handelsstromen na 1 januari 2021 zonder grote verstoringen doorgaan. Groenten en fruit zijn een zeer bederfelijk basisproduct en moeten de Britse consument tijdig en met dezelfde hoge kwaliteit kunnen blijven bereiken," benadrukt Philippe Binard van Freshfel Europe.

Momenteel maakt de AGF-sector zich grote zorgen over het feit dat veel details onbekend blijven, zoals het aantal geplande Britse invoerlocaties, de percentages van de Britse controles op verschillende producten en de mogelijke oplossingen voor de elektronische overdracht van fytosanitaire en andere certificeringen tussen de EU en het VK. Duidelijkheid in deze zaken is van essentieel belang, met name in de huidige context waarin de invoerlocaties al tekenen van congestie vertonen vanwege de wereldwijde gevolgen van Covid-19 die voor de vertraging van de handelsstromen zorgen.

Om grote knelpunten in de Britse invoerlocaties en verliezen aan voedselkwaliteit en verspilling van verse groenten en fruit via het Kanaal te voorkomen, dringt de sector er bij de autoriteiten van de EU en het VK op aan om een snel kanaal of Green Lanes voor zeer bederfelijke versproducten mogelijk te maken om de consumenten in het VK te bereiken.

Voor meer informatie:
Natalia Santos-Garcia Bernabe
Freshfel Europe
+32 277 715 80
[email protected]
www.freshfel.org

Publicatiedatum: