Welke Europeanen hebben hun consumptiegedrag het meest veranderd door corona?

Volgens een studie van EIT Food waaraan 5.000 mensen uit 10 Europese landen hebben deelgenomen – Zweden, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Italië, Frankrijk, Griekenland, Finland, Roemenië en Spanje – hebben de Spanjaarden hun consumptiegedrag het meest veranderd in coronatijd. Het gaat hierbij vooral om een meer bewuste voedselkeuze.

53% van de ondervraagde Spanjaarden geeft toe dat ze de aankopen beter plannen (het Europese gemiddelde is 45%), tegenover 4% die zegt nonchalanter om te gaan met wat in het winkelkarretje belandt. 35% van de ondervraagde Spanjaarden zegt de neiging hebben om goedkopere producten te kopen (het gemiddelde is 27%).

Meer aandacht voor gezonde producten
Na Roemenië met 43% staat Spanje met 41% op de tweede plaats in de rangschikking van de landen die naar aanleiding van de pandemie meer belang hechten aan gezond eten. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden (49%) zegt dat corona hen gezonder heeft doen leven. Daarnaast blijkt ook dat 35% meer lokale producten koopt en dat 87% daarvan dat heel waarschijnlijk ook in de toekomst zal blijven doen.

Vermeldenswaard is nog het feit dat dat 46% van de Spanjaarden de houdbaarheidsdata op de verpakkingen vaker controleert (het gemiddelde is 36%), en dat 37% van de ondervraagden in Spanje het belangrijk vindt dat de winkels waar levensmiddelen verkocht worden zich in de buurt bevinden (vergeleken met 30% van het gemiddelde in de EU).

Bovendien verloor 34% van de consumenten een deel van hun inkomen of hun volledige inkomen tijdens de pandemie, zodat de betaalbaarheid van voedsel een prioriteit wordt.

Meer tijd in de keuken, maar ook meer tussendoortjes
Wat de consumptie binnenshuis betreft, geeft 36% van de ondervraagden aan meer te koken in hun vrije tijd, vergeleken met 13% die juist minder zelf eten klaarmaakt. Vooral de groep consumenten tussen 18 en 35 jaar is een sterke stijger op dat vlak (43%).

Er heeft ook een verschuiving plaatsgevonden richting meer tussendoortjes (30% tegenover 19% die de hoofdmaaltijden juist beter organiseert).

Wat tenslotte het consumptiegedrag betreft eens de pandemie voorbij is, zegt 27% van de ondervraagden dat ze meer belang zullen blijven hechten aan zelf thuis koken en 30% dat ze meer gevarieerd voedsel willen blijven eten.

Bron: efeagro.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven