Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
IRI:

Feestdagen 2020: samen thuis koken in klein gezelschap met luxere producten uit de supermarkt

IRI onderzocht hoe de Nederlanders in 2020 de feestdagen doorbrengen en wat dit betekent voor hun koopgedrag op het gebied van eten en drinken. De conclusie: zowel Kerst als oud en nieuw, vieren we vooral thuis (84%), waarin we in een klein gezelschap (gemiddeld 4 personen) met meerdere personen de feestmaaltijd zelf bereiden. Die maaltijd kopen we vooral bij de supermarkt (88%), maar het mag wel wat luxer zijn dan andere jaren en we zijn ook bereid daar wat meer aan uit te geven.
Er is echter ook nog veel onzekerheid over de invulling van de feestdagen. Bijna 40% van de ondervraagden geeft aan dat ze nog geen plannen durven te maken voor de komende feestdagen. Ondanks alle Corona onzekerheden blijft kerst voor een groot deel van de Nederlanders echter ook “zoals altijd”: bijna een derde van de ondervraagden geeft namelijk aan dat ze de feestdagen dit jaar niet anders zullen gaan vieren dan andere jaren.

Andere bevindingen zijn:
• ‘Koken aan tafel’ populairste invulling voor de kerstmaaltijd. Maar liefst 38% van de ondervraagden geeft aan deze kerst te gaan gourmetten of fonduen. Vooral voor gezinnen met kinderen is dit de meest populaire invulling. In deze groep kiest bijna de helft voor deze
invulling. 
Vooral aan de maaltijd wordt extra uitgegeven. De belangrijkste groepen waaraan men verwacht meer geld uit te geven dan vorig jaar zijn: vlees, groenten en desserts. Aan drank en persoonlijke verzorging verwacht men tijdens Kerst juist minder uit te geven en tijdens Oud en Nieuw wordt er minder besteed aan tafelaankleding en persoonlijke verzorging.
Oudere generatie pakt minder uit dit jaar. In totaal geeft 24% aan dat ze dit jaar verwachten meer geld uit te gaan geven tijdens de feestdagen. Opvallend is dat vooral de jongere generaties (X en Y) meer gaan besteden, terwijl de babyboomers juist aangeven
minder te gaan besteden. 
Beperkt afhalen/bezorgen. Veel restaurants bieden de mogelijkheid om een kerstmaaltijden af te halen of te bezorgen. Iets meer dan 10% van de ondervraagden geeft aan hier gebruik van de zullen gaan maken. Ook het kopen van een maaltijdbox lijkt niet heel populair. Slechts 2% verwacht deze te kopen. De overgrote meerderheid zal de
kerstinkopen dus gewoon in de supermarkt (88%) en de speciaalzaak (33%) blijven doen.
De feestdagen zijn niet voor iedereen een feest. Voor sommige mensen benadrukt het de eenzaamheid of geeft het veel stress door de drukte of de hoge verwachtingen van het eten, gezelligheid en aandacht voor elkaar. Dat zien we ook duidelijk terug in dit onderzoek: 29% van de ondervraagden geeft aan dit jaar op te zien tegen de feestdagen.

Bron: IRI Nederland

Publicatiedatum: