TROPS

Eerste Spaanse agrofoodbedrijf gecertificeerd vanwege duurzaamheidsstrategie

TROPS is het eerste Spaanse agrofoodbedrijf dat het Certificaat van Duurzaamheid en Bijdrage aan de Duurzame Ontwikkelings-doelstellingen (SDG), uitgegeven door het Spaanse certificerings-agentschap AENOR, heeft behaald. Daarmee is de firma een duidelijk voorbeeld dat ook een agrofoodbedrijf duurzaam kan zijn en wordt het nu een inspiratiebron voor andere AGF-bedrijven in Spanje en ver daarbuiten om een duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen.

Uitreiking van het certificaat
Het certificaat werd op vrijdag 20 november overhandigd door de president van de Andalusische gewestregering, Juanma Moreno, aan de voorzitter van TROPS, José Lorca. Ook de directeur van de Andalusische afdeling van AENOR, Antonio Pérez, was er afgelopen vrijdag bij in het pand van TROPS.

Onder de genodigden bij de ceremoniële uitreiking bevonden zich ook de Andalusische minister van Landbouw, Veeteelt, Visserij en Duurzame Ontwikkeling, Carmen Crespo, de voorzitter van de Provinciale Raad van Málaga, Francisco Salado, en de burgemeester van Vélez-Málaga, Antonio Moreno.

De directeur van AENOR prees het werk en de toewijding van TROPS en benadrukte dat de coöperatie het eerste Andalusische agrovoe-dingsbedrijf is dat dit certificaat heeft behaald.

"Alle bedrijven die niet inzetten op digitalisering én een duurzaam milieu beleid zullen waarschijnlijk de trein missen en aan concurrentievermogen inboeten", zo zei Juanma Moreno. "De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft aangegeven dat een groot deel van de middelen die de komende jaren beschikbaar komen, circa één miljard euro, besteed zullen worden aan de bevordering van de digitalisering van de bedrijven en een groenere economie, energietransitie en waterbeleid. In die zin is TROPS een voorbeeld voor andere bedrijven en dit certificaat plaatst naast TROPS ook Andalusië in een mooi daglicht".

"TROPS bewijst dat duurzaamheid en economie hand in hand kunnen gaan, omdat het producten van topkwaliteit op de markt brengt dankzij zeer waardevolle eigenschappen zoals vakmanschap, talent, vastberadenheid en innovatie. TROPS is zo in staat om de meest selecte markten in Europa en de hele wereld te betreden", zei hij nog.

Inzet voor duurzame ontwikkeling
Sinds de oprichting van het bedrijf heeft TROPS zijn bedrijfsstrategie steeds gebaseerd op sociale, economische en ecologische duur-zaamheid. Als blijk daarvan sloot het zich begin 2020 ook aan bij het UN Global Compact via het project van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's).

Het doel van dit pact is om een internationale beweging van duurzame bedrijven in het leven te roepen. De 17 SDG's van hun kant hebben als doel om de wereld een betere plaats te maken voor iedereen: zo wordt er onder andere gestreefd naar het uitbannen van armoede, wordt er werk gemaakt van de strijd tegen klimaatverandering, van beter onderwijs, van gelijkheid en van de bescherming van het milieu.

Elk van de projecten die TROPS onderneemt, kadert het dan ook binnen een of meer duurzame ontwikkelingsdoelstellingen. De blik is daarbij voortdurend gericht op hoe het bijdraagt aan de sociale, economische en ecologische vooruitgang en verbetering van de brede omgeving.

Voor meer informatie:
TROPS
www.trops.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven