"Ons huidige dieet is niet langer houdbaar. De transitie naar duur-zamere en gezondere voeding om klimaatverandering en de druk op de gezondheidszorg te minimaliseren is gaande, maar moet veel sneller. Dat vindt Brave New Food. Het Europees georiënteerde innovatieplatform lanceert vandaag drie open calls die innovatieve oplossingen gaat verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven uit de voedingsindustrie", zegt Brave New Food.
Met reeds 16 aangesloten bedrijven uit de voedingsindustrie (waaronder Kraft Heinz, Superunie, Smurfit Kappa, The Greenery en Vivera), toegang tot een poule van ruim 50.000 innovatieve denkers, een netwerk van foodbranche-experts én de beschikbaarheid van investeringsmiddelen tot 1 miljoen euro, biedt Brave New Food een unieke mix van succesingrediënten om haar missie te laten slagen.
Verbinden, versnellen, vernieuwen
"Opgericht door doorgewinterde food scale up- en innovatie-ondernemers en gesteund door een netwerk van branche-experts, heeft Brave New Food een club van gamechangers gecreëerd die het verschil wil maken. Corporates weten de weg naar innovatieve oplossingen nog niet altijd te vinden en zonder het juiste netwerk of investering blijft het voor start-ups moeilijk om te groeien of zelfs te overleven. Door middel van challenges en open calls op ons platform koppelt Brave New Food concrete oplossingen aan concrete uitdagingen van corporates én versnellen we de schaalvergroting van mens-, dier-, en planeetvriendelijke start-ups,” aldus co-founder Jesse ‘t Lam.
Open innovatie
Van gewas tot consumentenproduct en van logistiek tot verpakking. Alle schakels in de keten doen mee in de inclusieve aanpak van Brave New Food. Ook staat het platform voor open innovatie; samenwerken in het vinden van oplossingen. "Aangesloten partners zijn enthousiast over die aanpak." Kraft Heinz-directeur Bob Rog: “Het is essentieel om buiten je bedrijf te blijven kijken. Je kunt en weet zelf niet alles. Brave New Food voorziet ons in die inspirerende behoefte en tegelijkertijd kunnen wij hun netwerk inspireren met onze growth mindset.”
De start-ups en scale-ups uit de poule van Brave New Food vertegenwoordigen diverse branches en disciplines. “Die brede blik is juist heel waardevol,” vindt Rog. “Ik geloof echt dat door deze vorm van open innovatie, ideeën en oplossingen veel sneller bij elkaar kunnen worden gebracht.”
1 miljoen euro
De eerste scoutingsronde van Brave New Food loopt van 24 november 2020 tot 16 februari 2021. Jesse: “Door middel van drie open calls rondom de thema’s plantaardige alternatieven, voedselverspilling en duurzame verpakkingen, roepen we startups en scale-ups op om hun innovatieve oplossingen te pitchen. Een snel groeiende groep aangesloten corporates en investeerders bekijkt alle pitches en nodigen de - voor hen - meest interessante innovators uit voor een kennismakingsgesprek op ons matchmaking event begin april. Met één pitch bieden we startups en scale-ups toegang tot nieuwe markten, netwerken, expertise en investeringsmogelijkheden tot 1 miljoen euro.”
Corporates uitgedaagd
Brave New Food nodigt daarnaast alle bedrijven - die voorop willen lopen in de voedseltransitie - uit om zich aan te sluiten bij hun gamechangers-club. Met als stip op de horizon: 50 betrokken partners in 2021. Jesse: “Wij bouwen bruggen, geen tunnels. Door verschillende branches en werkvelden in alle transparantie te verbinden, komen we sneller tot nieuwe oplossingen. Be Brave. Innovate!”
Voor meer informatie:
Jesse ‘t Lam
+31 (0)6 53 58 03 00
[email protected]
www.bravenewfood.com