Morrisons onthult nieuw winkelformat in Birmingham

China: Dada Group heeft toename in kwartaalomzet van 85,5%
Het Chinese online bezorg- en retailplatform Dada Group had in het derde kwartaal van het fiscaal jaar 2020 een toename in netto omzet van 85,5%, tot 1,3 mld yuan (€ 166,9 mln). Het aantal bestellingen dat via Dada Now werd verwerkt, stond over de periode van 12 maanden tot 30 september op 1,0 mld. In dezelfde periode van het vorige jaar stond dit aantal nog op 635,5 mln yuan (€ 81,6 mln). De totale bruto omzet van retailplatform JD Daojia, dat ook onder de Dada Group valt, was in de afgelopen periode jaar op jaar toegenomen met 102,9% tot 21,3 mld yuan (€ 2,73 mld). Het aantal actieve gebruikers van JD Daojia steeg in het afgelopen jaar van 21,1 mln naar 37,3 mln, oftewel een toename van 77,1%.
Bron: chinadaily.com.cn 

Online taxibedrijf in ZO-Azië bezorgt boodschappen
Het in Singapore gevestigde Grab springt in op de behoefte aan online retail, die door de pandemie een forse opmars maakt. Grab is het grootste online taxi-platform van Zuidoost-Azië. Het netwerk van het bedrijf omvat acht landen, waaronder Indonesië en Thailand. De thuisbezorgdienst van Grab heeft GrabMart en vormt een platform waarop ongeveer 13.000 winkels in de regio zijn aangesloten.
Bron: asia.nikkei.com 

Carrefour kiest voor elektronische prijslabels van Pricer
Pricer gaat elektronische prijslabels leveren aan Carrefour. Het bedrijf gaat zowel nieuwe prijslabels installeren als verouderde systemen moderniseren bij Carrefourwinkels die al van de labels gebruik maken. In het contract is niet bepaald hoeveel labels Carrefour in totaal van Pricer in zal slaan. De supermarktketen is echter wel van plan om voor het einde van 2022 het systeem van Pricer in te zetten bij ongeveer 500 Carrefour-winkels. De labels worden geïmplementeerd bij alle formats (hypermarkten, supermarkten, buurtwinkels en groothandelszaken) in Frankrijk, Spanje, Italië, België, Roemenië, Polen, Brazilië, Argentinië en Taiwan.
Bron: prnewswire.com 

VK: Bestway werkt met Jisp aan thuisbezorging
De Britse groothandelaar Bestway werkt samen met de boodschappen-app Jisp aan online bezorg- en afhaaldiensten. Franchisenemers en andere partners krijgen hierdoor de mogelijkheid om aan hun klanten online retailkanalen aan te bieden. De app van Jisp wordt nu getest op het hoofdkantoor van Bestway. In het komende jaar zullen de partners van Bestway van de app gebruik kunnen maken, zonder dat hierbij extra kosten komen kijken.
Bron: talkingretail.com 

VAE: Fruitful Day krijgt investering van Dh 3 mln
Fruitful Day, een in Dubai gevestigde startup gespecialiseerd in online thuisbezorging van fruit, heeft na twee succesvolle investeringsrondes een kapitaalinjectie gekregen van in totaal Dh 3 mln (€ 687.000). Het bedrijf wil de investeringen gebruiken voor uitbreiding. Door de laatste investeringsronde zijn 40 nieuwe investeerders in beeld gekomen, die afkomstig zijn uit onder andere de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Zwitserland en Singapore.
Bron: thenationalnews.com 

Australië: Woolworths gebruikt in 2025 100% duurzame energie
Woolworths Group is van plan om met 2025 geheel afhankelijk te zijn van duurzame energie. Met 2050 wil het bedrijf CO2-positief zijn. De voornemens van Woolworths zijn onderdeel van het onlangs aangekondigde Sustainability Plan. Dit plan geeft de strategie van het bedrijf voor duurzaamheid tot in 2025 weer. Het plan omvat drie belangrijke onderdelen, namelijk "Planet", "Product" en "People".
Bron: woolworthsgroup.com.au 

VK: Morrisons onthult nieuw winkelformat in Birmingham
Morrisons heeft een vestiging in de wijk Edgbaston in Birmingham heropend onder een nieuw format. Het nieuwe format heet Market Kitchen en komt neer op een combinatie van een supermarkt en een restaurant. In het restaurantdeel worden maaltijden vers bereid door een team van koks. Klanten kunnen hier zowel voor ontbijt, lunch als diner terecht. Ook worden maaltijden van Market Kitchen via Deliveroo aan huis bezorgd.
Bron: morrisons-corporate.com 

VK: M&S breidt winkeltijden uit tot middernacht wegens kerst
Marks & Spencer gaat in de aanloop naar de kerstdagen zijn openingstijden uitbreiden tot 12 uur 's nachts. Nooit eerder hield M&S zijn winkels dagelijks tot zo laat open. De aangepaste winkeltijden worden gehanteerd in de dagen van 21 tot 23 december en zijn van toepassing op 400 vestigingen van de keten, oftewel twee derde van het gehele M&S-netwerk.
Bron: retailgazette.co.uk 

Aldi breidt Britse samenwerking met Deliveroo verder uit
Aldi gaat zijn samenwerking met Deliveroo in het Verenigd Koninkrijk uitbreiden naar bijna 130 winkels. Klanten van Aldi kunnen via het platform van Deliveroo kiezen uit ongeveer 400 verschillende producten. De bestelling die op deze manier wordt geplaatst wordt door Aldi-personeel in winkels samengesteld en vervolgens door koeriers van Deliveroo aan huis geleverd. De bezorgkosten beslaan £ 4,99 (€ 5,58), met inbegrip van een toeslag van £ 0,49 (€ 0,55) voor Deliveroo zelf.
Bron: reuters.com 

Amazon ontslaat personeel van drone-project
Amazon.com heeft enkele tientallen medewerkers van een drone-project ontslagen. Het Prime Air-programma had als doel om bezorging van bestellingen uit te voeren door middel van zelfsturende drones. De ontslagen vonden plaats naar aanleiding van een reorganisatie. In augustus kreeg Amazon toestemming van de Amerikaanse overheid om het drone-programma in de VS commercieel te testen.
Bron: reuters.com 

VS: Afresh krijgt hulp van voormalig Ahold-topman
Afresh Technologies krijgt meer steun in de vorm van zowel nieuwe financiering als de hulp van een voormalig Ahold USA-CEO. Het bedrijf is gespecialiseerd in technologie voor de online retail van versproducten. De oplossingen van Afresh zijn gebaseerd op kunstmatige intelligentie, waarmee, marketing, bestelprocessen en de bedrijfsvoering van versafdelingen van supermarkten kunnen worden geoptimaliseerd. Ook kan op deze manier voedselverspilling worden tegengegaan. De kapitaalinjectie komt neer op een bedrag van US$ 13 mln (€ 11,0 mln).
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Schnuck Markets wil meer diversiteit onder leveranciers
Schnuck Markets is begonnen met een initiatief voor meer diversiteit onder leveranciers. Het plan van Schuck is bedoeld om tot een groep leveranciers te komen, die een weergave vormt van de verschillende gemeenschappen in de Amerikaanse Midwest-regio. De in St. Louis gevestigde keten Schnucks heeft verspreid over Missouri, Illinois, Indiana en Wisconsin een netwerk van 112 winkels.
Bron: supermarketnews.com 

VS: BJ's heeft opmerkelijk derde kwartaal
Dankzij een robuuste vergelijkende winkelomzet, een significante toename van het marktaandeel en een recordwinst heeft BJ’s Wholesale Club volgens CEO Lee Delaney een opmerkelijk derde kwartaal achter de rug. De vergelijkende winkelomzet steeg met uitsluiting van brandstof met 18,5%. De online omzet nam in diezelfde periode toe met jaar op jaar 200%.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.