In een geglobaliseerde markt, waar de concurrentie tussen landen toeneemt, is het noodzakelijk om te differentiëren om concurrerend te zijn. Dat geldt ook kaki, waarbij Italiaanse telers zich richten op een breder assortiment. In Campania neemt de aanplant van de kakivariëteit Rojo Brillante zelfs toe en er zijn onlangs nieuwe boomgaarden met Israëlische kaki's van de variëteit Triumph aangeplant. Met deze late cultivar is het de bedoeling om het kakiseizoen te verlengen tot zes maanden, vanwege de lange houdbaarheid, waardoor dit fruit tot juni kan worden bewaard.
Kakivariëteit Triumph (foto: FreshPlaza archief)
Het zijn betere commerciële tijden geweest voor de kaki. De groothandelsmarkten reageren traag en de prijzen dalen. De opbrengsten zijn goed ondanks de vorst die Campanië in maart en april heeft getroffen.
Kakivariëteit Tipo (foto: FreshPlaza archief)
Voor de kakivariëteit Tipo waren er tot begin november goede commerciële resultaten maar de regen die in de laatste dagen viel, gooide roet in het eten, waardoor de goede beginkwaliteit in het gedrang kwam. Voor de kakivariëteit Vaniglia is dit ongetwijfeld een rampzalig jaar met prijzen die nooit van de grond zijn gekomen. Helaas is het een referentie die voorbestemd is om een nichemarkt te worden. Maar ook voor Rojo Brillante is de situatie niet rooskleurig: als we een vergelijking maken met dezelfde periode van het vorige jaar, zijn de prijzen dit jaar met 10% gedaald.
Op het gebied van de export nemen de Duitse markten de Rojo Brillante niet meer op, maar sommige ondernemers uit Campanië melden samenwerkingsverbanden met de Keulse markt voor de kakivariëteit Vaniglia.