BLE-marktrapport week 46:

Eerste Spaanse bloemkool in Duitsland

Duitse bloemkool domineerde de handel in Duitsland. De eerste Spaanse partijen arriveerden op de markt: ze kostten in Frankfurt slechts 5,- tot 6,- euro per doos van zes stuks en lieten zich daardoor vlot verkopen. Belgische en Nederlandse partijen hadden een aanvullend karakter. In Berlijn waren de laatste Poolse bloemkolen verkrijgbaar, die wat betreft hun kwaliteit echter niet helemaal overtuigden en hierdoor liepen de prijzen voor deze producten zeer uiteen. Italiaanse en Franse leveringen ontbraken nog steeds, desondanks kon er over het algemeen aan de vraag worden voldaan.

De vraag had zich tijdelijk verbeterd. Soms was de vraag echter ronduit te overzien. De prijzen veranderden niet wezenlijk. In Frankfurt daalden ze als gevolg van de komst van de Spaanse concurrentie voor de binnenlandse producten. In Hamburg daalden de prijzen eveneens enigszins. In München konden de handelaren hun prijzen aan het begin van de week verhogen en deze prijzen aansluitend vasthouden.

Appelen
Binnen het veelzijdige aanbod speelden de Duitse producten de hoofdrol. De beschikbaarheid harmoniseerde vaak met de afzetmogelijkheden. Deze waren echter op sommige plaatsen iets afgenomen. De prijzen bleven meestal op het bestaande niveau.

Peren
In z'n totaliteit gezien was er sprake van een rustige verkoop. De kwaliteit overtuigde over het algemeen en de distributeurs hoefden hun prijzen slechts zelden aan te passen. Plaatselijk werden de Italiaanse peren goedkoper vanwege een te kleine vraag.

Druiven
De Italiaanse partijen bepaalden nog steeds de handel, die inmiddels ook langzamer liep. Bovendien beïnvloedden overschotten uit de retail de plaatsingsmogelijkheden van de reguliere producten. In enkele gevallen daalden de prijzen van sommige partijen.

Klein citrus
Eigenlijk zou het herfstachtige weer voor een verbetering van de vraag moeten zorgen, de klanten kochten op sommige plaatsen echter slechts bescheiden in. Kwalitatieve onzekerheid en hoge prijzen waren hier onder meer de reden voor. Prijsverlagingen moesten de afzet bespoedigen.

Citroenen
De vraag was niet bijzonder groot, waarbij de vraag dankzij de lage temperaturen desondanks toenam. Het aanbod viel echter te groot uit. De verkopers moesten dus vaak hun prijzen verlagen.

Bananen
Aan de ene kant waren vraag en aanbod ongeveer met elkaar in evenwicht, dit resulteerde in ongewijzigde prijzen. Aan de andere kant begon de verkoop echter ook langzamer te lopen, als gevolg daarvan moest men op sommige plaatsen de prijzen bij diverse merken enigszins verlagen.

Sla
Bij ijsbergsla bepaalde Spanje haast monopolieachtig de markt. De afzetmogelijkheden hadden zich beperkt. Covid 19 speelde daarbij net zo zeer een rol als het lage gewicht per krop. Prijsverlagingen moesten voor een betere verkoop zorgen.

Komkommers
Spaanse komkommers domineerden de markt. Ze waren merkbaar voordeliger dan de concurrentie uit Nederland, België en Duitsland. Hierdoor daalden de prijzen in z'n geheel. Bij de snackkomkommers zag men soms lichte prijsverhogingen.

Tomaten
Er stond een zeer omvangrijk assortiment klaar. Bij de verkoop kon men geen duidelijke lijn herkennen. Afhankelijk van de plaats ontwikkelden de prijzen zich daarom tamelijk verschillend.

Paprika's
Spaanse leveringen domineerden de markt, gevolgd door het Turkse en Nederlandse aanbod. België, Marokko en Duitsland completeerden het aanbod. De afzetmogelijkheden waren uiteenlopend. Daarom daalden de prijzen soms, terwijl ze soms ook aantrokken.

Bron: BLE


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven