Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

ICA heeft 8,9% meer omzet

Thailand: Central Retail 11% minder kwartaalomzet
Het Thaise Central Retail Corporation heeft in het derde kwartaal met zijn supermarktsegment 11% minder omzet behaald. De totale omzet kwam neer op THB 47,6 mld (€ 1,33 mld). De netto winst over dezelfde periode bedroeg THB 746 mln (€ 20,9 mln). In Vietnam groeide de omzet van Central Retail in het derde kwartaal met 0,4%, waar deze in Thailand in dezelfde periode met 18% afnam. Verder heeft Central Retail het winkelnetwerk uitgebreid met 10 nieuwe locaties in Thailand en 3 nieuwe winkels in Vietnam.
Bron: retailanalysis.igd.com

Luxemburg: Cactus breidt uit met buurtwinkels
Cactus, dat in Luxemburg een netwerk heeft van 61 supermarkten, gaat zich net als concurrenten als Delhaize meer focussen op buurtwinkels. Door middel van het franchise-concept Shoppi zullen de buurtwinkels worden geopend. Paradoxaal genoeg is Cactus zowel de marktleider van de supermarktsector van Luxemburg als een van de kleinste bedrijven in deze markt. Waar Cactus een familiebedrijf betreft, zijn de overige grote supermarkten in het groothertogdom allemaal internationale bedrijven, zoals Auchan, Delhaize en Monoprix. Cactus-directeur Laurent Schonckert is zich hier goed bewust van, wat dan ook de reden is dat de uitbreidingen met een voorzichtig beleid worden uitgevoerd.
Bron: retaildetail.eu 

Britse ketens krijgen belastingmeevaller van £ 2 mld
Tesco, Sainsbury’s, Morrisons, Asda, Aldi en Lidl krijgen dit jaar dankzij een tijdelijk gereduceerd belastingtarief een meevaller van bijna £ 2 mld (€ 2,23 mld). Deze vermindering in belastingen is ongeveer een zesde deel van het totaal geraamde bedrag van £ 10,1 mld (€ 11,2 mld) dat Britse ondernemingen dit jaar aan belastingen zal worden bespaard. Aan het begin van de coronacrisis besloot de Britse overheid tot een belastingverlichting, die tot maart 2021 aan zal houden. Een prognose van het vastgoedbedrijf Altus Group in opdracht van het Britse persbureau PA stelt dat Tesco, Sainsbury’s, Asda, Morrisons, Aldi en Lidl hierdoor ongeveer £ 1,87 mld (€ 2,08 mld) zullen besparen.
Bron: retailgazette.co.uk 

Albert Heijn wil sneller digitaliseren
Volgens Albert Heijn-CEO Marit van Egmond is haar onderneming niet langer nog alleen maar een supermarktketen, maar inmiddels ook een bedrijf op het gebied van voedseltechnologie. De directeur wil dat het digitaliseringsproces sneller wordt uitgevoerd. Als het aan haar ligt, worden conventionele kassa's afgeschaft en wordt door digitale middelen de klantenervaring persoonlijker gemaakt. "Ik zie niet in waarom we vast moeten blijven houden aan kassarijen met medewerkers", aldus van Egmond. "Als je ziet hoeveel mensen aan online thuisbankieren doen, denk ik dat ze ook hun boodschappen digitaal moeten kunnen inslaan", aldus van Egmond in een interview met de Volkskrant.
Bron: retaildetail.eu 

Polen: Eurocash Group heeft meer omzet in derde kwartaal
De Poolse Eurocash Group had in het derde kwartaal een omzet van meer dan PLN 7 mld (€ 1,6 mld). Daarmee kwam de omzet jaar op jaar gezien 5% hoger uit. De omzet van het groothandelssegment steeg jaar op jaar met 3% en van het retailsegment met bijna 4%. Mede door de integratie van de omzet van Frisco vanaf juli van dit jaar en een aantal innovatieve retailconcepten heeft de afdeling voor nieuwe projecten een exponentiële stijging in omzet gezien van 268%. 
Bron: grupaeurocash.pl 

VK: Tesco geeft excuses voor online problemen
Tesco heeft zijn excuses aangeboden in verband met problemen met het online platform. Online klanten konden geen toegang krijgen tot de website van Tesco. Om de enorm toegenomen vraag naar online retail het hoofd te bieden, heeft Tesco een online wachtsysteem ingezet. Een aantal klanten heeft geklaagd over het feit dat ze uren moesten wachten voordat ze hun bestellingen konden plaatsen. Via Twitter gaf Tesco aan het de supermarktketen spijt als het proces iets langer dan normaal duurt.
Bron: bbc.com 

Zweden: ICA heeft 8,9% meer omzet in oktober
De Zweedse retailer ICA heeft over de maand oktober melding gemaakt van een toename in omzet van 8,9% tot SEK 10,8 mld (€ 1,05 mld). De like-for-like-omzet steeg eveneens met 8,9% ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. De sterkste resultaten werden behaald door de keten Maxi ICA Stormarknad, met een omzet groei van 12,6% (11,6% op LFL-basis). De keten behaalde hierdoor een omzet van SEK 3,5 mld (€ 340 mln). De omzet bij ICA Kvantum en ICA Nära steeg met 9% tot respectievelijk SEK 2,7 mld (€ 260 mln) en SEK 1,6 mld (€ 160 mln). ICA Supermarket had een groei in omzet van 5% (6,1% op LFL-basis) tot SEK 3,1 mld (€ 300 mln).
Bron: esmmagazine.com 

Canada: FoodX werkt met Meridian aan thuisbezorging
FoodX Technologies, een techbedrijf gespecialiseerd in oplossingen voor online supermarkten, werkt sinds kort met een nieuwe klant. De nieuwe partner betreft het in Vancouver gevestigde Meridian Farm Market. Meridian is een 30 jaar oud familiebedrijf met acht winkellocaties verspreid over Canada. De keten gaat de oplossingen van FoodX gebruiken om thuisbezorgmogelijkheden te realiseren. Door middel van de eGrocery Management Solution worden de online activiteiten van Meridian opgeschaald en kan zo tegemoet worden gekomen aan de groeiende vraag naar online retail.
Bron: progressivegrocer.com 

Ahold Delhaize USA investeert US$ 480 mln in leveringsketen
Ahold Delhaize heeft US$ 480 mln (€ 405,8 mln) geïnvesteerd in de eigen leveringsketen. Bijna was het reorganisatieproject stilgelegd. "Er waren momenten waarop we ons in overleg afvroegen of we niet beter een pauze in konden lassen", aldus Chris Lewis, onderdirecteur bij Retail Business Services. Retail Business Services is een dochteronderneming van Ahold Delhaize, dat verantwoordelijk is voor innovaties in leveringsketens voor Giant Food Stores, Giant Food, Stop & Shop, Hannaford, Food Lion en de online supermarktketen Peapod.
Bron: supplychaindive.com 

VS: Forager werkt met zelfstandige supermarkten
Forager heeft zijn netwerk uitgebreid met een aantal nieuwe zelfstandige supermarkten. Door middel van het platform van Forager kunnen lokale telers en leveranciers in contact komen met supermarkten in de omgeving. De nieuwe supermarkten op het platform zijn The Common Bond Market in Shelton, Connecticut; Solo Italiano in Portland, Maine; Mountain View Market Co-op in Las Cruces, New Mexico en Pemberton Farms Marketplace in Cambridge, Massachusetts. Naast dat deze retailers zo toegang krijgen tot lokaal geteelde producten, wordt de gehele leveringsketen verzorgd door Forager. Verder is Forager een partnerschap aangegaan met het in Mansfield, Massachusetts gevestigde Roche Bros. Markets. Door deze nieuwe vormen van samenwerking is Forager is staat om uit te breiden in nieuwe markten, zoals de omgeving van Boston, New York City en New Mexico.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart maakt debuut met Cookshop 
Walmart is onder de naam Walmart Cookshop begonnen met een nieuw programma. Walmart Cookshop is een interactief videoplatform, waarop content te zien is van bekende sterren zoals Jamie Oliver, Sofia Vergara en Patti LaBelle. Klanten kunnen bij Walmart Cookshop naar eigen voorkeur maaltijden aanpassen door middel van digitale oplossingen van eko. Vervolgens kunnen de in de video's gebruikte ingrediënten online worden besteld voor thuisbezorging of het gebruik van een afhaaldienst.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Publix pursues vision of service and ownership
Publix-CEO Todd Jones gaf onlangs op locatie toelichting over de bedrijfsvoering bij de eigen supermarkten. Tijdens een rondleiding door een Publix-vestiging in Lakeland, Florida heeft Jones inzichten gegeven over deegproducten, gebakken kip, de voordelen van met hand gestapelde avocado's, kleurgebruik op de groenteafdeling en de toepassing van kunstmatige intelligentie bij inventarismanagement. “Als je de versafdeling oploopt, zou je niet eens moeten merken dat er armaturen zijn. Als de lichtinstallaties je opvallen, hebben wij ons werk niet goed gedaan wat betreft de presentatie”, aldus Jones. 
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: