Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse areaal consumptieaardappelen zou kunnen toenemen ten koste van industrieaardappelen

In heel Europa heeft de aardappelsector de tweespalt op de markt aan den lijve ondervonden. Met de sluiting van de horeca heeft de afzet van industrieaardappelen een duikvlucht genomen, terwijl het product voor de versmarkt beter bestand was tegen de gevolgen van de coronacrisis.

"Het is een vrij atypisch en moeilijk jaar, maar het zal ons niet beletten om de volumes die we op de markt brengen te zien groeien met dubbele cijfers", zegt José Luis Gómez, CEO van Patatas Hijolusa, een bedrijf uit de Spaanse provincie León dat zich toelegt op de teelt, verpakking en afzet van aardappelen.

“We zijn weinig afhankelijk van de horeca. We richten onze afzet vooral richten op de retail. In de huidige situatie helpt dit ons uiteraard flink vooruit en zien we onze omzet dan ook stijgen”, zegt hij.

Patatas Hijolusa zet zijn aardappelen voornamelijk in Spanje af. Ook in Portugal, waar het een vestiging heeft, is het aanwezig op de markt en het zendt verder nog verpakt product naar supermarktketens in meerdere Europese landen met de nadruk op Oost-Europa. "Onze export neemt gestaag toe, maar dat was dan ook een markt waar we ons tot voor kort maar weinig op hadden toegelegd. Toch doet de grootste groei zich voor in Spanje en Portugal".

De kwaliteit van de aardappelen, die tijdens het hele teelt- en productieproces aan strikte controles wordt onderworpen, is niet de enige factor die aan de basis ligt van de groei van het bedrijf. “We zijn pioniers in het aanbieden van een aantal specifieke gewassen fritesaardappelen, zoals Agria of Lady Amarilla, in de Spaanse retail. Die zijn nu al een aantal jaren op de markt en de consument is er meer dan tevreden mee”, zegt José Luis.

"We zijn ook een van de eersten die een hele reeks magnetronproducten heeft ontwikkeld. We bieden zowel aardappelen als zoete aardappelen aan in zakjes van 400 g om te stomen. Er is het natuurlijke product, maar ook de gekruide versie met verschillende smaken. We zetten die gemaksartikelen af onder onze merken BabyPat en SweetPat in innovatieve verpakkingen”, beschrijft hij. “Zo wordt de aardappel een nog aantrekkelijker product, waar de consument op comfortabele wijze mee aan de slag kan in de keuken. Het is heel praktisch en het blijft gezond, want er wordt alleen met stoom gekookt. Op dergelijk vlak zijn wij heel actief en we zijn er rotsvast van overtuigd dat de dingen ook anders kunnen in onze sector”, benadrukt José Luis.

Duurzame energie
Het bedrijf heeft ook gekozen om met hernieuwbare energie te werken en zo te voorzien in de eigen energiebehoefte. Daarvoor heeft het fotovoltaïsche panelen op het dak van het eigen pand nabij het dorp Ribaseca geïnstalleerd.



Op een oppervlakte van 3.500 m² zullen in totaal 1.120 fotovoltaïsche panelen jaarlijks 643.090 Kwh produceren - equivalent aan het dagelijks verbruik van 71.454 woningen - waarmee de uitstoot van 2.555 ton CO2 per jaar wordt vermeden. Dat komt overeen met de aanplant van 5.110 bomen.

Zo wordt Patatas Hijolusa meteen een van de Spaanse AGF-bedrijven met het hoogste energieverbruik afkomstig van hernieuwbare bronnen. "Het doel is om geleidelijk te komen tot een 100% groen energieverbruik."
 
Areaal consumptieaardappelen zou kunnen toenemen ten koste van industrieaardappelen
De NEPG, de vereniging van Noordwest-Europese aardappeltelers, heeft een reductie van het areaal met minimaal 15% in 2021-2022 voorgesteld als noodmaatregel om het hoofd te bieden aan de afzetproblemen die zich stellen vanwege de impact van de coronacrisis op de aardappelsector.

"Binnen NEPG zou er een onderscheid moeten worden gemaakt", zegt de CEO van Patatas Hijolusa. “Van de 5 landen waaruit de vereniging bestaat, zijn er enkele die erg afhankelijk zijn van de verwerkende industrie. Ik denk dat een reductie met 15% wel kan werken voor Nederland, België en Duitsland, maar Frankrijk zou bijvoorbeeld terughoudender kunnen zijn omdat het meer consumptieaardappelen teelt”, meent hij. "Er heerst momenteel grote onzekerheid in de sector omdat we helemaal niet weten hoe de coronasituatie nog verder zal evolueren."

“In Spanje zijn er ook heel wat percelen met aardappelrassen voor de verwerkende industrie en de horeca, maar het overgrote deel van het areaal is toch bestemd voor de versmarkt en dan vooral voor het retailkanaal. Misschien moeten we ook in Spanje het areaal voor industrieaardappelen afbouwen en dat van consumptieaardappelen wat verder uitbreiden. Dat geldt dan vooral voor de aardappelen van de hoogste kwaliteit, zowel op culinair vlak als qua wasbaarheid. Maar toch is het mijns inziens nog te vroeg om daar al uitspraken over te doen. We mogen niet vergeten dat de eerste oogst in Spanje pas eind april plaatsvindt, in de regio Murcia”, benadrukt hij. "We moeten misschien eerst nog een beetje de kat uit de boom kijken."


Voor meer informatie:
Sonia Vega Ferreras
Patatas Hijolusa
Pol. Ind. de León. Fase 2. Parcela M-33
24391 Ribaseca-Santovenia de la Valdoncina
León - Spanje
Tel: +34 987 215 634     
marketing@hijolusa.es
www.hijolusa.es 

Publicatiedatum: