De Spaanse druivenoogst loopt stilaan op z’n einde. Nu is het vooral nog uitkijken naar hét piekmoment van het seizoen: de kerst- en oudejaarscampagne. Ondertussen begint het importproduct al de nationale druif te vervangen.
“Momenteel hebben we nog rode pitloze druiven en de laatste Red Globes. We hopen november en december nog goed door te komen met onze rode pitloze druiven. Vorige week hebben we de laatste Spaanse witte pitloze druiven op de markt gebracht en we zijn ook reeds overgeschakeld op product uit Italië en Brazilië. Vanaf volgende week komen de eerste Peruaanse druiven binnen”, zegt Miriam Cutillas, sales manager en hoofd marketing bij Uvasdoce.
Het bedrijf uit Alicante wou dit jaar met ongeveer 12% groeien in geoogste volumes, maar weersomstandigheden hebben die verwachtingen enigszins getemperd. De uiteindelijke groei zal uitkomen op ongeveer 4%. “De hoge temperaturen in augustus en het gebrek aan water hebben onze late Crimson-druiven serieus parten gespeeld. We hebben maar liefst 90% van de oogst verloren, tussen de 400.000 en 500.000 kilo. Gelukkig hebben we dit jaar meer hoeveelheden van de nieuwe rode pitloze Allison druif kunnen oogsten. Daar hebben we onlangs fors op ingezet.”
Volgens Miriam Cutillas is de afzet in Spanje zeer bevredigend verlopen. “We moeten al ver in de tijd teruggaan voor zulke goede maanden juli en augustus. De prijzen waren prima en de volumes die we hebben kunnen afzetten waren meer dan behoorlijk. Begin september was er een dipje. De vakantie liep ten einde en er was ook nog veel onzekerheid of de kinderen en de jeugd wel naar school zouden kunnen gaan. Tegen het einde van de maand kwam er weer beterschap. In oktober hebben we dan, in tegenstelling tot andere jaren, concurrentie gehad van enkele grote telers en exporteurs van Murcia. Ze slagen er steeds meer in hun oogst te rekken, terwijl we vroeger in die maand altijd praktisch alleen waren op de markt, aangezien Alicante een typisch gebied is voor de late rassen. Het is ook ons doel om de late oogst nog wat verder op te schuiven om minder last te hebben van die nieuwe concurrentie”.
Wat betreft de kerst- en oudejaarscampagne, de periode met de hoogste afzet, wordt verwacht dat de pandemie voor een verandering zorgt in de verkoopkanalen. “We zullen zeker wat omzetverlies lijden doordat we niet aan hotels of restaurants zullen kunnen leveren, maar anderzijds komen daar dan ook weer restaurantketens en cateringdiensten voor in de plaats die de feestdiners thuis bezorgen. We hopen natuurlijk ook dat de afzet in de retail zal toenemen, want als mensen niet uit eten kunnen gaan, dan houden ze het diner thuis en eten ze misschien zelfs nog meer en beter'', zegt Miriam Cutillas.
Uvasdoce heeft zich dan ook aangepast aan deze nieuwe situatie door het druivenassortiment voor oudejaarsavond anders in te vullen met de focus op thuisconsumptie. “Het is nu al duidelijk dat we dit jaar allemaal thuis blijven en gewoon met het gezin aan tafel gaan. Daarom hebben we voor verpakkingsformaten gekozen die helpen om een gezellige oudejaarstafel te creëren. De gemaksverpakkingen voor 12 druiven, die vooral ontworpen zijn voor consumptie buitenshuis, zoals de typische zakjes of champagneglazen, boeten nu even aan belang in (het is een Spaans gebruik om op oudejaarsavond, in de laatste halve minuut van het jaar, twaalf druiven naar binnen te werken zonder zich te verslikken… Het zou geluk brengen in het nieuwe jaar)”.
Miriam Cutillas
Uvasdoce
Ctra. Monforte-Agost km. 6,9
Partida de las Norias n.º 188
Tel: +34 965 620 125
Mob: +34 659670964
[email protected]
www.uvasdoce.com