The Lemon Age heeft zijn intrede gedaan in de wereld van kunst en cultuur. Acht kunstenaars uit Spanje, Frankrijk en Duitsland hebben elk een citroen ontworpen van 2 meter hoog en 330 kilo zwaar. De acht citroenen fleuren sinds 11 november de straten van de binnenstad van Madrid op. Het is meteen ook het indrukwekkende begin van de reizende tentoonstelling Lemon Art die de komende maanden zeven Europese steden zal aandoen. De expositie moet een etalage worden voor de Europese citroen door er de uitstekende kwaliteiten, duurzaamheid en versheid van in de verf te zetten.
De reizende tentoonstelling vindt plaats in het kader van de infocampagne Welcome to the Lemon Age en is de vrucht van een eerder merkwaardige samenwerking tussen de Europese citroensector en Grupo pro Arte y Cultura, een groep intellectuelen bestaande uit meer dan 600 kunstenaars van over de hele wereld en voorgezeten door de Spaanse schilder Pedro Sandoval, tweemaal winnaar van de Biënnale van Florence. Acht kunstenaars uit verschillende vakgebieden hebben meegewerkt aan het project onder leiding van schilderes en oprichtster van de groep, Mayte Spínola. Ze hebben een thematisch ontwerp gecreëerd op basis van de eigen visie die elk van hen heeft op de citroen, een voedingsmiddel dat vele verhalen te vertellen heeft.
“Het project wil de mensen duidelijk maken dat de beste citroenen uit het Middellandse Zeegebied komen. We hebben een aantal smakelijk uitziende citroenen ontworpen die de Europeanen zeker zullen bekoren”, aldus Spínola, auteur van een van de kunstcitroenen. De zeven andere kunstenaars zijn de Spanjaarden Mario Villarroel 'Villasierra', Linda de Sousa, Rosa Gallego, Manuela Picó, Amparo Alegría, de Duitse kunstenares Elizabeth Junghans en de Fransman José Antoine Zaragoza. Het resultaat is een reeks zeer frisse en aantrekkelijke beelden. Juan Rafael Alonso is de ontwerper van de citroenvormige structuren van plaatstaal die zijn bedekt met lagen hars en glasvezel en die worden gedragen door een vierkante structuur.
Op deze manier maken de citroenen de sprong van de boom naar de straat om hun kwaliteiten ten toon te spreiden en de aandacht te vestigen op de inspanningen van de meer dan 20.000 Spanjaarden die dagelijks in de citroensector werken en ervoor zorgen dat elke volgens het veeleisende Europese model geteelde citroen met de hoogste kwaliteit, voedselveiligheid en traceerbaarheid bij de consument thuis in de keuken belandt.
Madrid is de eerste halte van deze reizende tentoonstelling van stadskunst. Van 11 tot 25 november zijn de citroenen te bewonderen in de straat Calle de Serrano, tussen het plein Plaza de la Independencia en de straat Calle de Ayala. Een unieke kans voor jong en oud om een selfie te maken met een gigantische citroen van twee meter hoog en 330 kilo. De exacte locatie van de citroenen is te vinden op de website thelemonage.eu.
Voor meer informatie:
www.thelemonage.eu
www.thelemonage.com