Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Denis Piper, Melzig,

"Elk jaar krijgen we vijf rassen aangeboden die beweren de nieuwe Pink Lady te zijn"

Appelen zijn een van de basisvoedingsmiddelen in de Duitse foodretail en vooral nu genieten consumenten van vers geoogste producten. "Elk jaar zijn er nieuwe clubrassen die deze markt willen veroveren, helaas vaak met matig succes," zegt Denis Piper van Melzig in Aschaffenburg. "Elk jaar krijg ik 5 of 6 rassen aangeboden die beweren de nieuwe Pink Lady te zijn. Meestal blijkt dit niet zo te zijn."

In het algemeen wacht Piper altijd af hoe de nieuwe rassen zich ontwikkelen: "Er is veel concurrentie op de appelmarkt, waar iedereen zich probeert te onderscheiden van de concurrentie. Dat is wat het telen van clubrassen zo interessant maakt. Iedereen hoopt op een succesverhaal als Pink Lady, maar in de praktijk valt dat toch tegen." In het assortiment van Melzig zijn natuurlijk een paar clubrassen te vinden: "Wij bieden Pink Lady en Kanzi aan, die het heel goed doen. We hebben ook Jazz appelen, maar die doen het niet zo goed. Nieuw dit jaar is Honeycrunch."

Vorig jaar probeerde Piper verschillende soorten uit het Bodenmeer: "Rassen zoals Evelina of Kiku gingen vrij goed, maar dit jaar lijken onze klanten ze al te zijn vergeten. Uiteindelijk zijn het de klassiekers, Jonagold en Elstar, die het goed doen, ongeacht het seizoen." De samenwerking tussen de regionale producenten en de regionale kruidenierswinkel is hier ook belangrijk voor Piper: "De verkoop van appelen is in onze regio al zeer solide, terwijl ze elders een beetje traag verlopen."

Langzaam maar zeker wordt een deel van de verkoop in het appelsegment vervangen door de eerste citrus: "Je ziet dat het seizoen begint. De prijzen zijn nog steeds iets hoger, maar de vraag naar sinaasappelen en clementines is al erg goed. Wij kopen het citrus voornamelijk in Spanje en in kleinere hoeveelheden ook in Italië."

Net als bij appelen is er een zekere merkaffiniteit bij zijn klanten voor citrus: "In het verleden werd er veel meer verkocht per merk, ongeacht het fruit. Vandaag de dag is de markt bezig zich af te keren van merken en zijn klanten veel meer geïnteresseerd in waar voor hun geld en kwaliteit. Als het product er goed uitziet en mooi gepresenteerd wordt, is dat belangrijker. In het geval van sinaasappelen en clementines is deze trend nog niet zo ver doorgedrongen en is er nog steeds sprake van een focus op merken."

Melzig biedt o.a. citrus van het gevestigde merk Götterfrucht aan.

"Ondanks de lockdown gaat het goed in Aschaffenburg," zegt Piper. "We hebben het geluk dat we vooral aan de detailhandel leveren, ook al is de toename daar niet zo groot als in het voorjaar. Bij de laatste lockdown heeft de foodretail alle verliezen in de horeca kunnen goedmaken, maar dat zien we deze keer niet."

De reden hiervoor is ook de uitgekiende concepten van de horeca: "Dankzij de leverings- en afhaaldiensten maakt de horeca minder verlies dan in het voorjaar. Daarnaast blijven de kinderdagverblijven en scholen open. Al met al wist iedereen ook iets beter hoe de situatie zou zijn. Er was tijd om concepten voor te bereiden en uit te werken. Dus alles loopt nu wat soepeler," besluit Piper.

Voor meer informatie:
Denis Piper
Frischezentrum Aschaffenburg Melzig GmbH
Magnolienweg 46
63741 Aschaffenburg, Duitsland
+49 159 0460 0878
[email protected]
www.melzig-gmbh.de

Publicatiedatum: