Hollander Barendrecht heeft besloten de samenwerking met MendriX uit te breiden en daarin nog een stap verder te gaan. De logistieke dienstverlener, heeft ervoor gekozen om gebruik te gaan maken van MendriX Mobile en Track & Trace functionaliteit om haar belangrijkste klant PLUS te informeren over de tijdigheid van haar leveringen.
Machiel van Maarseveen, Manager Business Development & Transport vertelt dat deze ontwikkeling voor zowel PLUS als Hollander Barendrecht een verbetering is: “Het is een logische vervolgstap in de digitalisering van de service die we verlenen. Met het TMS van MendriX inclusief chauffeursoplossing kunnen we onze processen nog strakker beheren.”
De belangrijkste toevoeging wordt volgens Machiel een klantenportaal: “Hiermee kunnen we PLUS en alle PLUS winkels real-time inzicht geven in de tijdigheid van hun leveringen.” “Dat is extreem belangrijk”, meent Machiel. Hollander Barendrecht sluit hiermee Just In Time aan op de vulploeg van de Plus. “Zodra wij komen leveren, staat er een vulploeg klaar. Aangezien we in de vers logistiek zitten moet alles gekoeld worden aangeleverd. Winkels hebben steeds kleinere opslagruimtes en meer winkeloppervlakte, want dat levert geld op. Er is steeds minder ruimte voor voorraden. Zodra we aankomen moeten de verse spullen direct de winkel en de vakken in.”
Het klantenportaal, de Track & Trace oplossing en de transportmanagementsoftware zorgen ervoor dat er tot op de minuut nauwkeurig inzicht is in wanneer een wagen bij een winkel aankomt. Dit zorgt voor een betere afstemming in de keten, meent Machiel: “De afgesproken tijdsvensters halen we in principe al volgens de KPI’s. Dankzij het klantportaal kan er nog realtime bijgestuurd worden, en weten winkels van PLUS nog beter waar ze aan toe zijn. “Als er bijvoorbeeld vertraging is, om wat voor reden dan ook, krijgt ze in de winkel een seintje”, aldus de Manager Business Development & Transport. “Dit zal uiteindelijk leiden tot betere inzet van de resources en een betere product beschikbaarheid. Je weet precies hoe laat je de komkommers en tomaten kunt bijvullen.”
MendriX, backbone van de transportafdeling
Machiel werkt zelf sinds een jaar als eindverantwoordelijke voor het transport. Hij ziet MendriX als de backbone van de transport afdeling. “Het TMS zorgt voor verbetering van processen, wat een van onze strategische pijlers is. Een mooie mijlpaal die we daarin hebben kunnen bereiken is dat de Backhauling volledig door MendriX loopt. Zo kunnen we analyseren wat de daadwerkelijke kosten en opbrengsten zijn. We kwamen er zo achter dat we op een aantal leveranciers en ritten verlies leden. Dit zijn extreem waardevolle analyses. Dan kun je op basis van concrete cijfers, in samenspraak met de klant, laten zien: Het werkt niet op deze manier. Je ziet direct hoeveel je omrijdt, wat de laad- lostijden zijn en of het verschil uitmaakt als je na winkeldistributie direct terug gaat naar de stamplaats of via de leverancier rijdt om producten op te halen. De tarieven waren niet altijd afgestemd op bijvoorbeeld de kosten van dit omrijden. Dat hebben we inzichtelijk gekregen met MendriX.”
Al met al is MendriX TMS heel waardevol voor Hollander Barendrecht: “Het faciliteert ons volledige transport. MendriX is de laatste schakel naar de klant toe en ook meest zichtbare schakel. Voor de klant maakt het niet uit, waar in het proces er iets verkeerds is gegaan. Als je te laat bent, is dat wat telt. Nu kunnen we duidelijk aangeven – tot op de minuut – hoe laat we er zijn. Daarmee voorkom je dat de vulploeg moet wachten. Ook al is het maar 10 minuten. Tijd is geld.” Machiel vertelt dat Hollander Barendrecht de ambitie heeft om in november live te gaan. Hij verwacht er veel van. Ook PLUS is enthousiast. “Ze kunnen niet wachten tot het goed en wel geïmplementeerd en in gebruik is.”
Bron: Mendrix