Appel Sprank exclusief in fruitsassortiment van de supermarktketen

Albert Heijn introduceert nieuwe appel in Nederland

Vanaf vandaag ligt, exclusief bij Albert Heijn, de nieuwe appel Sprank in het fruitassortiment. De supermarktketen heeft samen met appelleverancier Vogelaar Vredehof en vijftien van zijn vaste appeltelers in de fruitteeltgebieden Betuwe, Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, Utrecht en Flevoland de afgelopen twee jaar gewerkt aan de ontwikkeling van deze nieuwe appel. Zij oogstten dit najaar voor de eerste keer zo’n 400.000 kilo van deze sappige, volzoete, knapperige appel met een zuurtje en een bite.


Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreaves

“Klanten geven steeds vaker de voorkeur aan verse en lokale producten. Met de lancering van Sprank sluiten we aan bij deze behoefte. We willen dat klanten met vertrouwen producten kunnen kopen die aan hun verwachtingen voldoen. Daarnaast bevestigt het, het vakmanschap van onze appelleverancier en onze lokale appeltelers - waar we al ruim 50 jaar mee samenwerken”, aldus Constantijn Ninck Blok, Directeur Vers bij Albert Heijn.


Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreaves

Kees Vogelaar, directeur van leverancier Vogelaar Vredehof geeft aan: “Sprank valt op door de bijzonder goede smaak. Het is een robuust ras met sterkere bomen waardoor de appels hun hardheid goed behouden wat zorgt voor een blijvend lekkere bite. De telers hebben tijdens de teelt oog voor biodiversiteit door bloemenranden voor bijen te creëren en nuttige insecten in te zetten om schadelijke plagen tegen te gaan.” Door de samenwerking kan Albert Heijn haar klanten een kwalitatieve, vernieuwende en vooral lekkere appel aanbieden en hebben Vogelaar Vredehof en de telers een gecontroleerde en gegarandeerde afzet.


Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreaves

Kenmerken Sprank
"Deze appel is precies zoals Nederlanders een appel graag proeven: heerlijk sappig en volzoet met een klein zuurtje en een lekkere bite. De telers laten de appels net even wat langer aan de boom hangen, zodat er een heel eigen smaak ontstaat. Sprank is verpakt in een duurzame verpakking en is ook los verkrijgbaar", aldus Albert Heijn. 


Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreaves

Waarom de naam Sprank ?
"Een echte sprankelende appel", zegt Albert Heijn. "De naam en uitstraling zijn Hollands, licht, modern, speels, tijdloos én hebben karakter. Sprank klinkt sappig en knapperig. De betekenis ligt in de buurt van tintelen, schitteren en inspireren. Daarbij hoort een aanstekelijke vrolijkheid. De verwijzing naar sprankelend geeft iets fris en vernieuwends aan de appel. Zo is het echt een nieuwe appel. Dat de naam kort is geeft iets stoers. Sprank associeert met (zon-)licht en een verfrissende lentebries."


Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreaves


Foto: Albert Heijn | Yasmin Hargreaves


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven