De tweede golf van de coronapandemie heeft ook gevolgen voor de omzet van de Berlijnse fruithandelaren. Het groothandelscentrum daar wordt beschouwd als de belangrijkste inkooplocatie voor de (boven)regionale horeca. Het management van Gemex Handels is zich er ook van bewust dat met name dit verkoopsegment door de hernieuwde sluiting van bars en restaurants nagenoeg tot stilstand is gekomen.
De in Berlijn gevestigde groothandel bevindt zich momenteel in het klassieke importseizoen. Dagelijks worden tonnen groenten en fruit uit de belangrijkste toeleveringslanden Italië, Spanje en Nederland op het bedrijfsterrein verwerkt. "In de fruithoek worden de klassieke winterfruitsoorten, zoals Spaanse kaki’s en clementines, momenteel goed ontvangen door de klanten. De verkoop verloopt echter vrij tam," zegt directeur Rasim Shateri.
Gemex Handels in het pre-coronatijdperk: bedrijvigheid op de afhaallocatie
De strengere coronamaatregelen hebben een serieuze impact gehad op de omzet van het bedrijf, net zoals dat het geval is bij veel collega's in de groothandel. Shateri: "In zeer korte tijd zijn we gedaald tot ongeveer 50 procent van het normale verkoopniveau. We hopen echter dat de verkoop in de traditioneel sterke verkoopmaand december wat zal toenemen."
De groothandelsmarkt van het Frischezentrum Berlin
Italiaanse rucola
Het bedrijf is altijd de belangrijkste leverancier van Italiaanse rucola op de Berlijnse groothandelsmarkt geweest. Het hele jaar door worden er twee keer per week versproducten van de lokale teelt geleverd. De Italiaanse rucola is normaliter een veel gekocht product, maar dat is nu niet het geval, er wordt veel minder dan gewoonlijk afgenomen. "Voor de coronacrisis ontvingen we 20 pallets rucola per week. Nu zijn er slechts 3 tot 4 pallets per levering, wat minder is dan de helft van de normale vraag."
Foto rechts: Verse rucola uit Italië. Ondanks de trage afzet, liggen de prijzen op hetzelfde niveau als vorig jaar.
Maar er is nog steeds hoop, want ondanks de dalende verkoop van groenten en fruit worden andere artikelen aanzienlijk meer verhandeld. "We verkopen nu veel verpakkings- en hygiëneartikelen, zoals gaasboxen en gezichtsmaskers. Dit is echter niet voldoende om de verliezen op de andere producten te compenseren. Als de huidige situatie meer dan vier tot vijf maanden zou voortduren, zou het voor ons ook een uitdaging zijn om ons bedrijf overeind te houden."
Voor meer informatie:
Rasim Shateri
Gemex Handels GmbH
+49 30 396 702 5
[email protected]
www.gemex-berlin.de