Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frédéric Champion, Pomleg

Applaus voor de agf-handelaren

Terwijl de coronacrisis de hele wereld in een ongekende situatie blijft storten, wil Frédéric Champion van Pomleg, een bedrijf dat gevestigd is in de Rungis MIN, de mannen en vrouwen die hun leven enkele weken lang hebben geriskeerd om de mensen in Parijs te voeden in het zonnetje zetten.

"Ik wil er graag op wijzen dat de regio Ile-de-France een zeer beperkte capaciteit voor zelfvoorziening heeft. Als de Rungis MIN zijn activiteiten zou staken, zou het departement slechts drie dagen lang op het gebied van voeding zelfvoorzienend zijn. Daarom konden we niet sluiten, ongeacht hoe de crisis eruitzag."

Frédéric kijkt terug op de belangrijkste ontwikkelingen tijdens de eerste periode van de lockdown, die de professionals in de AGF-sector ertoe heeft aangezet zich snel aan te passen om te blijven voldoen aan de primaire behoeften van de mensen in Ile-de-France. "Het gebeurde in twee fasen. Ten eerste was er de eerste verklaring van de Franse president op donderdag 12 maart, waarin de sluiting van de scholen werd aangekondigd. We voorspelden dan ook onmiddellijk een opleving van de consumptie thuis, aangezien de volwassenen thuis zouden blijven om voor de kinderen te zorgen. Daarom zijn we met dit in het achterhoofd begonnen met alles voor deze periode te organiseren."

Léo, Isa en hun zoon

Stormloop
"Al snel merkten we dat onze klanten begonnen te hamsteren. Persoonlijk wist ik dat de restaurants op het punt stonden te sluiten, maar ik dacht niet dat de openluchtmarkten ook gesloten zouden worden. Er zijn er veel in Parijs. Net na de aankondiging van de sluiting van de open markten maakten we een grote stormloop op Rungis mee, die een weerspiegeling was van de angst van de consument voor te weinig voedsel en de onzekerheid over wat de volgende dag zou brengen."

"Ik denk dat de mensen verkeerd begrepen hebben wat er aan de hand was. Ze dachten dat alle winkels zouden sluiten. Wat dit betreft wil ik het volgende kwijt: supermarkten zijn in Parijs en de buitenwijken niet zo wijdverspreid als op het platteland. Veel consumenten halen hun boodschappen op markten en in kleine buurtwinkels. Moet je je voorstellen welke stroom klanten je kunt verwachten in de dorps-minimarkten in een regio van 4.000 inwoners met de sluiting van de markten. En daarnaast hadden we bovendien te maken met bevoorradingsmoeilijkheden."

Handelaar Nader

Handelaren toonden grote veerkracht en aanpassingsvermogen 
"Geconfronteerd met deze kwestie hebben de burgemeesters van de verschillende gemeenten markthandelaren benaderd met de vraag of het mogelijk was om aan huis te leveren, want anders zou de situatie op een ramp kunnen uitdraaien. Op dit punt waren onze klanten, die meestal op de markt inkopen en die hun verkoopactiviteiten van de ene op de andere dag zagen stoppen, alert en toonden ze grote veerkracht en een bewonderenswaardig aanpassingsvermogen. Omdat ze de mogelijkheid hadden om in contact te blijven met een deel van hun klantenkring begonnen ze met de thuislevering van versproducten, wat een totale reorganisatie vergde. Mond-tot-mondreclame deed de rest."

"Vanaf dat moment communiceerden de burgemeesters rechtstreeks met de contacten van de handelaren die bereid waren om bestellingen te ontvangen via de websites van de gemeentehuizen. Daardoor bleven onze klanten voor bevoorrading naar de MIN komen en daarvoor verdienen ze een applaus."

"Moet je je voorstellen: bestellingen van consumenten ontvangen, dan heel vroeg in de ochtend, om 3 uur 's nachts, in Rungis aankomen om de producten in te kopen, vervolgens overdag tientallen kilometers afleggen om ze bij de klanten thuis af te leveren, om uiteindelijk om 10 uur 's avonds hun dag af te sluiten. Op dit moment waren we in totale verwarring en de winkeliers deden gewoon wat ze konden doen."

Handelaar Xavier

Het was oorlog en wij zaten in de frontlinie
"We moeten echt hulde brengen voor die periode aan de mensen die tot de ware helden van de lockdown behoren. Onze voorzitter kondigde aan dat we ons in een tijd van oorlog bevonden en wij behoorden tot degenen die in de frontlinie zaten. Er zijn mensen die er echt alles aan gedaan hebben om dit tot het einde toe vol te houden. En je moet bedenken dat deze periode 2,5 maand heeft geduurd."

"Ik heb een klant, Marie, die winkelier is en die alleen met haar broer werkt. Soms moest ze zelfs haar man, die bij de MIN werkt, inhuren om haar te helpen met de leveringen. Ze vertelde me dat ze het niet veel langer kon volhouden als het zo doorging. Je moet je voorstellen dat ze naast die stressvolle dagen waarop ze slechts 2 tot 3 uur per nacht sliep, de druk van de hele situatie, de bestellingen, de prijzen en de kwaliteit van de producten moest beheren, ook kinderen had om voor te zorgen. Haar dagelijks leven werd in deze periode moeilijker. Het was vreselijk voor velen en men mag de psychologische impact die zo'n periode met zich meebrengt niet verwaarlozen. We hebben 2,5 maand lang onder constante stress geleefd."


Winkelier Marie

Voor Marie was het weliswaar een angstige en surreële tijd, maar het was ook ongelooflijk menselijk. "Zodra de lockdown werd aangekondigd kregen we met twee opties te maken: onze plicht vervullen om de bevolking te voeden of ons als toeschouwer positioneren en wachten tot de situatie verbeterde. Onze geliefde groothandels in Rungis reageerden op de situatie, waren altijd aanwezig, attent, reactief en welwillend. De wederzijdse hulp tussen handelaren en leveranciers was reëel en evenwichtig. Vertrouwen is een essentieel element geweest om deze crisis te overleven. We moesten ons allemaal aanpassen aan moeilijke werkomstandigheden door zo goed mogelijk gezondheids- en veiligheidsregels op te stellen. Dit is een periode die we hopelijk achter ons kunnen laten, maar die de professionele partnerschappen voor het comfort van onze klanten heeft versterkt. Ik wil onze leveranciers bij Rungis echt bedanken voor hun aanwezigheid en hun onfeilbare professionaliteit."

"Er is veel te doen rond de verzorgingssector en dat vind ik geweldig. Maar we mogen de mensen niet vergeten die in deze moeilijke tijd ook hun betrokkenheid hebben getoond. De mensen in de medische wereld hebben levens gered en wij hebben het mogelijk gemaakt dat mensen konden blijven leven."

Voor meer informatie:
Frédéric Champion
Pomleg 
+33 6 69 55 58 35
contact.pomleg@gmail.com 

Publicatiedatum: