Deze week stond in het teken van de start van de eerste leveringen van Salanque-wortelen van Fruit Union. Dit is het tweede jaar op rij dat het bedrijf in de winter wortelen aan klanten levert: “We hebben de oogst vorig jaar al getest, met ongeveer 100 ton op de markt gebrachte wortelen. Onze klanten konden deze vollegrondse wortelen erg waarderen. Hierdoor konden ze het gat opvullen tot de start van het voorjaarswortelseizoen in april (in andere teeltgebieden). Vanwege het succes van het product, hebben we besloten om de ervaring deze winter te herhalen, dit keer met een marketingdoelstelling van ongeveer 600.000 trossen,” zegt Laurent Vichard, Commercial Operations Directeur bij Fruit Union.
"Met de wortel uit Salanque hebben we een extreem vers product" De Salanque-wortel is een ras uit Nantes dat zich perfect heeft aangepast aan de zuidelijke territoria. "Het heeft een intense kleur, het is vlezig, zoet en zeer smaakvol. Het is een gerenommeerd ras dat het erg goed doet in Salanque zelf, waardoor we onze klanten een kwaliteitswortel met een grote versheid kunnen garanderen." Salanque-wortelen worden zelfs geoogst om op dezelfde dag, 6 dagen per week, te worden verkocht.
"We verkopen steenfruit in de zomer en groenten in de winter"
Als gedelegeerde commerciële structuur verkoopt Fruit Union verse groenten en fruit afkomstig van zowel de biologische als de traditionele landbouw en van veel verschillende teeltgebieden, met name de Rhônevallei en de Languedoc Roussillon. We werken op verschillende plaatsen binnen de mediterrane boog, waardoor we producten uit verschillende gebieden kunnen aanbieden en promoten. We zijn daardoor minder afhankelijk van de weersomstandigheden dan van collega-telers die meer op regionaal niveau telen.
Hoewel Fruit Union een structuur heeft opgebouwd rond steenfruit, fruit dat momenteel goed is voor ongeveer de helft van de omzet, verkopen ze ook het hele jaar door groenten uit Franse gebieden als de Rhônevallei of Roussillon. De belangrijkste groenten die worden aangeboden zijn zoete aardappelen, sla, selderij en wortelen, en artisjokken in het voorjaar. "Deze strategische aanpak maakt het voor ons mogelijk om klanten het hele jaar door groenten en fruit aan te bieden. Bovendien maakt de ligging van onze verschillende productiegebieden in het zuiden het voor ons mogelijk om het telen en oogsten te spreiden. Zo zijn we in mei begonnen met de eerste abrikozenoogst en in september de laatste."
Fruit Union is heel erg gehecht aan de plek waar het zich bevindt en ondersteunt de lokale telers en hun werkzaamheden. "Als bedrijf gevestigd in het zuiden zit fruitteelt in ons DNA, maar we willen ons niet enkel beperken tot deze teeltvorm. Voor ons is het erg belangrijk om te innoveren en bij onze projecten de hoofdrolspelers te zijn. We kunnen van klanten niet zomaar vragen te stoppen met het kopen van producten uit Spanje als we hen geen Franse kwaliteitsproducten kunnen aanbieden. We profiteren op de markt van een zekere technische erkenning en werken samen met veel jonge telers die dynamisch zijn, zonder angst voor ondernemerschap, die graag breken met de norm en er niet voor terugdeinzen nieuwe gewassen op de markt te brengen, zelfs als die in de regio niet heel bekend zijn."
Fruit Union zet de opbrengst in Frankrijk af bij retailers, groothandelaren en supermarkteigenaren. Hoewel het bedrijf een breed assortiment biologische producten aanbiedt (broccoli, kool, paksoi, romanesco, spinazie, zoete aardappel), zet het bedrijf ook in op een derde weg. "We hebben al het residuvrij telen-certificaat voor onze abrikozenteelt en werken nu aan de ontwikkeling van een assortiment andere groente die residuvrij worden geteeld."
Voor meer informatie:
Laurent Vichard
Fruits Union
Telefoonnummer: +33 6 74 44 81 06
l.vichard@fruits-union.com