Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rapport ABN Amro

Gemak is nu belangrijker dan beleving in de winkel

In 2015 en 2018 heeft ABN AMRO in samenwerking met Q&A Research & Consultancy onderzoek gedaan naar het toekomstige winkelgedrag van de consument. In augustus van dit jaar heeft de bank dit onderzoek opnieuw uitgevoerd onder meer dan 1500 respondenten. Wel is in dit onderzoek gevraagd om rekening te houden met een normale situatie. 



Van beleving naar gemak en snelheid
Uit het onderzoek blijkt dat de consument Efficiency (direct kopen & meenemen en snel & gemakkelijk) met 40 procent het meeste waardeert bij een bezoek aan een fysieke winkel. Dit is ten koste gegaan van Experience (touch & feel en ontdekken & entertainment) dat is gedaald tot 34 procent. Blijkbaar heeft de huidige consument
meer behoefte aan efficiënt en doelgericht winkelen en verliest ‘funshoppen’ aan populariteit. Expertise (kennis & kunde en specialiteit & exclusiviteit) blijft een belangrijke factor met een score van 27 procent. Deze ontwikkeling is een duidelijke trendbreuk ten opzichte van de eerdere onderzoeken. 

De supermarkten vormen echter de branche waar een fysiek bezoek aan de winkel het sterkst blijft met 76%. 

Online verkoop
Bij het schetsen van de situatie van de fysieke winkel kan niet voorbij worden gegaan aan de ontwikkeling van het onlinekanaal. Het belang van onlineverkopen wordt steeds groter en gaat al langere tijd ten koste van het aantal fysieke winkels. In de laatste vijf jaar is het aantal winkels volgens marktonderzoeker Locatus met 7 procent
afgenomen, terwijl het aandeel online binnen het totaal verkochte consumentenproducten in diezelfde periode met 11 procent naar 22 procent groeide (bron: Thuiswinkel.org). In het eerste half jaar van 2020 werd in Nederland via het onlinekanaal een omzet gerealiseerd van 8,9 miljard euro aan consumentenproducten. Dat is een stijging van 36 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Bron: ABN Amro

Publicatiedatum: