Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uhrbach Gemüsinis: duidelijke groei bij kookboxen tijdens de pandemie

Ten tijde van pandemie en lockdown zijn er duidelijke verschuivingen te zien op de Duitse markt voor groenten en fruit. Leveringsservices en de retail zijn de winnaars (dankzij meer thuis koken). Andere sectoren zoals de horeca en traditionele kantoorlunches moesten dit jaar een duidelijke omzetdaling registeren.

Het familiebedrijf Uhrbach Gemüsinis is in de afgelopen maand begonnen met de pompoenoogst. De herfstgroente wordt onder andere geschild en gesneden via de kookboxenservice HelloFresh verkocht. We spraken met de familie Uhrbach over de samenwerking: "We zijn reeds jaren geleden met ons product naar HelloFresh toegestapt, maar destijds hadden zij echter geen geschilde en gesneden groenten in het assortiment. Langzaamaan werd convenience echter ook in Duitsland een belangrijker deel van de groenten- en fruithandel, zo kwam het circa drie jaar geleden alsnog tot een samenwerking."

Nu verkoopt Uhrbach Gemüsinis iedere herfst in maandelijkse acties producties aan HelloFresh: "Tot nu toe leveren we alleen onze pompoenen aan HelloFresh. We zien echter definitief een groei van jaar tot jaar. Dit seizoen ging de afzet nogmaals omhoog. Voor oktober en december zijn de bestellingen momenteel ongeveer op gebruikelijk niveau. Voor onze aankomende actie in november zijn de hoeveelheden aanzienlijk groter.“

De Covid-19 pandemie heeft duidelijk invloed op de afzetmarkt van de familie Uhrbach, in ieder geval in de categorie abonnementskisten. In z'n totaliteit is de curve echter eerder seizoenaal: "We leveren onze geschilde en gesneden groenten aan grote retailketens zoals HIT en tegut…, maar ook aan grootverbruikers en soepproducenten. Juist de soepen vormen normaal gesproken een klassieke middagmaaltijd voor op kantoor, daarbij merkt men de pandemie duidelijk. Net zoals bij onze grootafnemers uit de horecasector. Natuurlijk is de afzet echter ook seizoensafhankelijk: in de zomer worden minder soepen gegeten dan in de herfst en winter."

Nu wordt het zo langzaamaan weer meer: "Ons seizoen loopt van september tot en met maart. Eind van het jaar kunnen we terugblikkend precies zien hoe het gelopen is en beter inschatten welke curve de afzet gedurende het jaar genomen heeft, c.q. wat aan corona toe te schrijven is en wat aan het normale seizoensverloop.“

Het bedrijf begint in september met de oogst en verwerking van pompoenen. Er zijn echter nog vier andere pakketten met geschilde en gesneden groenten in het assortiment: koolrapen, groentefriet (koolrabi, zoete aardappelen en gele wortelen), een mix uit bonte wortelen en zoete aardappelen.

Voor meer informatie:
Madlene Uhrbach
Uhrbach Gemüsinis
Boschstr. 24
D-21423 Winsen (Luhe)
info@uhrbach-gemuese.de  
www.uhrbach-gemuesinis.de  
www.gemuese-box.de  

Publicatiedatum: