Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour heeft meer omzet in derde kwartaal

Roemenië: Mega Image zet zelfscankassa's in
De Roemeense supermarktketen Mega Image, dat onderdeel is van Ahold Delhaize, heeft bij 80 vestigingen zelfscankassa's geïnstalleerd. De zelfscankassa's zijn nu bij 10% van het totale Roemeense winkelnetwerk beschikbaar. Dat aandeel wordt verder uitgebreid. Volgens woordvoerders van Mega Image zullen met het einde van dit jaar bij meer dan 100 winkels zelfscankassa's aanwezig zijn.
Bron: romania-insider.com 

VK: Morrisons en Too Good To Go redden 100.000 maaltijden van verspilling 
Volgens Morrisons zijn 100.000 verpakte levensmiddelen die anders zouden worden weggegooid alsnog verkocht via het Too Good To Go programma. Daarmee is bespaard op een CO2-uitstoot van 250 ton. In totaal is voor 100 ton aan voedselverspilling voorkomen. Door middel van de Too Good to Go-app kunnen consumenten tegen lagere prijzen producten aanschaffen waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Een volume aan groente, fruit of deegproducten dat normaal £ 10 (€ 11,03) zou kosten, kost via Too Good To Go slechts £ 3,09 (€ 3,41). 
Bron: morrisons-corporate.com 

Frankrijk: Carrefour heeft meer omzet in derde kwartaal
Carrefour heeft in het derde kwartaal zijn , sterkste onderliggende omzetgroei van de afgelopen 20 jaar gehad. Er werd name sterk gepresteerd in Spanje, Brazilië en de Franse thuismarkt. Carrefour heeft aangegeven goed op weg te zijn met een reorganisatietraject, dat als doel heeft om zowel de omzet als de winstmarges te verbeteren. Alle doelstellingen voor dit plan lijken op dit moment naar behoren te worden behaald. "De omzet van Carrefour van het derde kwartaal geeft de uitstekende conditie van het bedrijf weer en bevestigt het succes van het huidige transformatieplan", aldus CEO Alexandre Bompard.
Bron: esmmagazine.com 

België: Colruyt concurreert met AH op prijzen
Sinds een paar weken concurreert Colruyt actief met Albert Heijn op prijzen. Bij Vlaamse supermarkten worden worden direct prijzen aangepast, als Albert Heijn dit ook doet. Volgens Colruyt is dit een logisch vervolg op de uitbreidingen van AH in België. De prijzenstrijd tussen de twee ketens gaat hierdoor een nieuwe fase in. Voorheen was het voor Colruyt gebruikelijk om prijzen op regionaal niveau aan te passen bij winkels, waar Albert Heijn met een eigen vestiging in de omgeving aanwezig was. Sinds enkele weken worden de prijsveranderingen echter in heel Vlaanderen doorgevoerd.
Bron: retaildetail.eu 

Amazon start winkelplatform voor duurzame producten
Amazon is begonnen met een eco-vriendelijk winkelplatform, waarmee een assortiment aan duurzame producten voor Europese en Britse consumenten wordt aangeboden. De 40.000 producten van het assortiment betreffen onder andere biologische kinderkleding en shampoo in een plasticvrije verpakking. Ook hebben de producten certificaten zoals Fairtrade International en Carbon Trust.
Bron: theguardian.com 

India: FreshToHome krijgt investering van US$ 121 mln 
FreshToHome, een Indiase e-commerce-startup die is gespecialiseerd in onder andere verse AGF, vlees en vis, heeft een kapitaalinjectie verkregen van US$ 121 mln (€ 103,18 mln). FreshToHome krijgt de financiering nu het bedrijf wegens het coronavirus in rap tempo in omvang toeneemt. Op dit moment is de online retailer actief in grote Indiase steden als Delhi, Mumbai, Pune, Bangalore en Hyderabad. Per maand worden ongeveer 1,5 mln bestellingen verwerkt, waar dit een jaar geleden nog slechts 420.000 bestellingen per maand was. 
Bron: techcrunch.com 

Rusland: X5 opent geautomatiseerde Pyaterochka-winkel
Pyaterochka heeft in oktober in Moskou zijn eerste winkel onder het format #naletu (On the Fly) geopend. Het format, waarbij de winkel zoveel mogelijk is geautomatiseerd en winkelmedewerkers niet meer noodzakelijk zijn, werd eerder in een pilotfase getest. X5 is van plan om meerdere winkels onder dit format in de Russische hoofdstad te openen. De Pyaterochka #naletu-winkel heeft een assortiment van 900 producten op een oppervlak van 80 vierkante meter. Ook het kassasysteem is volledig geautomatiseerd. Om van de winkel gebruik te kunnen maken moet een klant de #naletu-app downloaden met een X5-account inloggen. De app creëert direct een QR-code, die als sleutel dient om de winkel te betreden. De winkels zijn zeven dagen per week te gebruiken van 7 uur 's ochtends tot middernacht.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: M&S opent 500 vacatures voor online retail tijdens kerst
Marks & Spencer is van plan om 500 banen te creëren voor zijn online segment in de aanloop naar de kerstdagen. In verband met de aanhoudende beperkingen wegens COVID-19 zal online retail tijdens de kerstdagen een cruciale rol spelen. Volgens M&S wordt het tijdelijke personeel onder een vastgesteld contract worden ingezet bij het distributiecentrum in Castle Donington. Eerder werden in juli 400 nieuwe vaste functies bekend gemaakt. Door de in totaal 900 nieuwe vacatures zal het totale werkleger van M&S jaar op jaar toenemen met 30% tot ongeveer 4.000 werknemers.
Bron: retailgazette.co.uk 

VK: Co-op breidt IT-programma uit extends transformational IT programme to all stores to improve customer experience and supply-chain collaboration
Co-op is in oktober nog van plan om zijn programma voor reorganisatie qua IT-capaciteiten uit te breiden naar alle eigen vestigingen. De verbeteringen qua IT moeten leiden tot een verbeterde winkelervaring, meer samenwerking binnen de leveringsketens, minder voedselverspilling en een efficiëntere bedrijfsvoering qua winkelruimtes.
Bron: retailtimes.co.uk 

Nieuw-Zeeland: Countdown-werknemers in staking
Medewerkers voor online klantenservice van de Nieuw-Zeelandse supermarktketen Countdown zijn in staking gegaan. De werknemers zijn volgens de vakbond FIRST Union verbolgen over uitspraken die door het bedrijf gedaan zijn over salariëring en de waarde van de werknemers.
Bron: scoop.co.nz 

Yandex begint thuisbezorgdienst in Israël
De Russische techgigant Yandex is volgens anonieme bronnen in Israël op zoek naar personeel voor een daar op te zetten thuisbezorgdienst. Yandex ging twee jaar geleden de Israëlische markt op met de taxi-app Yango. Sindsdien heeft het bedrijf zijn activiteiten in Israël uitgebreid met een muziekstreamingdienst. In de Russische thuismarkt heeft Yandex dankzij de eigen zoekmachine een status verkregen, die te vergelijken is met Google. Het hoofdkwartier van het bedrijf staat in Moskou. De waarde van Yandex op Nasdaq zit rond de US$ 20 mld (€ 17,05 mld).
Bron: en.globes.co.il 

VS: online supermarktsector heeft 18% meer winkelverkeer
Uit nieuw consumentenonderzoek is gebleken dat het aantal bezoekers van online supermarkten sinds de uitbraak van het coronavirus met 18% is toegenomen. Het onderzoek werd door het online marketingplatform Chicory uitgevoerd aan de hand van een enquête onder 615 Amerikaanse consumenten. Het onderzoek geeft aan dat Walmart (55%) en Amazon (40%) de marktleiders van het online segment zijn. Andere online supermarkten winnen echter terrein. Bij de enquête wordt uitgegaan van een foutenmarge van rond de 5,25%. Het is voor de vierde keer dat Chicory over het afgelopen kwartaal deze enquête houdt.
Bron: progressivegrocer.com 

Amazon wil distributiecentrum in Nebraska
Amazon.com heeft plannen bekend gemaakt voor zijn eerste distributiecentrum in de staat Nebraska. Het logistieke centrum komt te staan in de stad Papillion en zal naar verwachting in 2021 in bedrijf gaan. De faciliteit biedt werkgelegenheid voor 1.000 medewerkers.
Bron: businesswire.com 

VS: Piggly Wiggly versterkt e-commerce
Piggly Wiggly Midwest heeft zijn samenwerking met Mercatus op het gebied van e-commerce uitgebreid. De supermarktketen biedt zijn klanten een naadloze online winkelervaring aan, waarbij gebruik wordt gemaakt van het platform van Mercatus. Op dit moment zijn bij 27 van de 96 fysieke locaties van Piggly Wiggly afhaaldiensten opgezet.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: