Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Virtueel onderwijs heeft weerslag op vraag naar ananas in foodservice

De vraag naar ananas vanuit de Amerikaanse foodservicesector blijft zwak, hetgeen grotendeels te wijten is aan het feit dat veel scholen gesloten zijn.

"Ananas is één van de sterkste producten in de foodservice," zegt Victor Wilcox van First Quality Produce in Fresno, Californië. "De vraag is echter zwak. Het is een belangrijk product voor veel scholen maar omdat er vaak nog geen sprake is van fysiek onderwijs wordt er minder uitgegeven aan ananas."

Er zijn ook andere factoren die hun weerslag hebben op de vraag naar ananas. "Het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA) legt bijvoorbeeld veel nadruk op het kopen van producten van Amerikaanse bodem en ananas wordt nauwelijks lokaal geteeld," vervolgt Wilcox. "Het daarom lastiger om de consument over te halen ananas te kopen." 

Stabiele aanvoer
Momenteel is de ananas afkomstig uit Costa Rica en Zuid-Amerika. "Uit Costa Rica hebben we doorgaans een stabiele jaarronde aanvoer van ananas," vervolgt hij. "Er zijn echter periodes in het jaar waarin het orkaanseizoen een bedreiging vormt voor de oogst, zoals in oktober, februari en maart." Ook wordt er ananas uit Hawaii geïmporteerd maar dit fruit wordt meestal direct aan de retail geleverd. 

Hoewel de retailvraag naar ananas momenteel goed is, vindt ook hier een verschuiving plaats. "Steeds meer retailklanten willen vers gesneden ananas aanbieden in bakjes," merkt Wilcox op. "Deze vraag wordt geleidelijk aan steeds sterker."

Wilcox vertelt dat de ananasprijzen momenteel wat hoger zijn, hetgeen mogelijk verband houdt met de retailvraag. "Covid-19 heeft ook gevolgen voor de logistiek en het oogsten," vervolgt hij. "Zo kunnen teeltbedrijven minder medewerkers tegelijk laten oogsten. Dit alles heeft gevolgen."

Voor meer informatie: 
Victor Wilcox
First Quality Produce
Tel: +1 (559) 442-1932
victor@firstqualityproduce.com 
http://www.firstqualityproduce.com/

Publicatiedatum: