Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Jörg Sturmberg, Jersa Fruchtimport:

"Het is pas oktober en het knoflookaanbod is nu al laag"

Knoflook behoorde tot de producten die in 2020 een bijzondere populariteit kenden. De gezondheidsvoordelen, die onder andere zouden helpen tegen het coronavirus, maakten het een gewild product. Het grillige weer in Spanje heeft de marktsituatie aanzienlijk verergerd. "Knoflook is altijd een interessant product, het wordt nooit saai. Maar dit jaar was toch wel erg bijzonder", zegt Jörg Sturmberg, directeur van Jersa Fruchtimport in het Duitse Bergisch Gladbach.

"Corona heeft de zaken voor iedereen beïnvloed. Ondanks de tekorten in de horeca konden wij via de detailhandel ruim 20% meer product verkopen. Maar ook het weer in heel Europa speelde een rol. In Spanje viel er veel regen in een groot gebied. In Duitsland en Nederland daarentegen waren de temperaturen hoog en waren er lange droge periodes. Dit beïnvloedde de oogst zowel in Spanje als hier in Duitsland," zegt Sturmberg.

De knol zelf van de Spaanse knoflook was goed, maar het uiterlijk voldeed vaak niet aan de verwachtingen van de handel: "De regen in Spanje kwam op een bijzonder moment in de groeifase en zorgde ervoor dat de knollen aan de buitenkant bruin waren. Omdat er normaal gesproken sneeuwwitte knollen worden verwacht, moest er veel worden gesorteerd om aan de kwaliteitsnormen van de handel te voldoen."

Sturmberg had gehoopt op begrip en een aanpassing van de kwaliteitscontroles: "Gelukkig hebben veel van onze klanten coulant gereageerd. Maar dat kwam ook omdat de bruine schil een probleem is van bijna alle Spaanse knoflooktelers, dus de keuze is uiteindelijk beperkt." De uitsortering heeft een duidelijke invloed op het aanbod: "Het is pas oktober en de voorraden knoflook zijn al laag en de prijzen stijgen drastisch. Zoiets zien we meestal pas in december gebeuren."

De oogst in Duitsland, om precies te zijn in de Pfalz, had een goede opbrengst. Ook de visuele en interne kwaliteit van de knollen was bevredigend: "Het was erg warm in Zuid-Duitsland, zon en warmte zijn erg goed voor de knoflook. Wat er aan neerslag ontbrak, kon worden besproeid. Maar het areaal in de Pfalz is natuurlijk slechts een schijntje in vergelijking met Spanje. Helaas kon dit de tekortkomingen van Spanje niet compenseren."

Verse knoflook uit Nederland, dat normaal gesproken tot januari in het seizoen beschikbaar is, zal ook in 2020 snel opraken. "Het ontbreekt overal. Door de coronapandemie is er een gebrek aan mankracht om de knoflook te verwerken. Samen met de grote vraag, zien we nu afschuwelijke prijzen, ik heb nog nooit zoiets gezien."

Spaanse knoflook heeft zeker het leeuwendeel van de Europese markt, weet Sturmberg. "We zien ook Chinese knoflook, die ondanks corona in heel Duitsland is aangekomen. Het Spaanse product geniet echter duidelijk de voorkeur vanwege de geografische nabijheid en dus de duurzaamheid."

Dus wat is de toekomst voor de knoflookmarkt? "Vanaf eind november zal er verse knoflook uit Argentinië op de markt zijn. Door de grote vraag liggen de prijzen hier zo'n 35% hoger dan vorig jaar. Als de volumes in de komende maanden schaars worden, kan droge knoflook uit Argentinië ook interessant worden," schat de expert de situatie in. "Zimbabwe zou in de toekomst ook een interessant teeltland kunnen zijn. De teelt bestaat daar al, alleen aan de logistiek moet nog worden gewerkt." Hoe dan ook, als er een tekort is aan Spaanse knoflook, en dat is wat Sturmberg veronderstelt, zullen er alternatieven moeten worden gevonden. Het zal zeker niet goedkoop zijn.

De prijzen zijn al hoog en neigen verder te stijgen: "Zoals altijd zie je de discrepantie tussen de detailhandel en de producenten. Als er een tekort op de markt is, zullen de prijzen moeten stijgen en zal men zich meer moeten richten op de interne kwaliteit van de goederen." Sturmberg ziet zichzelf als de schakel tussen de twee kanten: "Natuurlijk willen we onze retailklanten gelukkig maken, maar mijn hart klopt ook voor de producenten. Knoflook is immers een natuurproduct dat wordt blootgesteld aan milieu-invloeden zoals het weer. De detailhandel moet daar ook rekening mee houden."

Voor meer informatie:
Christian Sturmberg
Jersa Fruchtimport GmbH
Zum Scheider Feld 40
D- 51467 Bergisch Gladbach
Duitsland
+49 22 02  980 860
jersa@jersa.de
www.jersa.de


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven