Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ook in de weekmarkthandel is de grote boom nu vooralsnog voorbij"

De tweede golf van de coronapandemie houdt de handelaren op de groothandelsmarkt in München in spanning. Bij het daar gevestigde bedrijf Josef Felber GmbH, een traditioneel bedrijf dat door de tweede generatie gerund wordt, wordt het veertigjarig jubileum compleet door corona overschaduwd. Maar na enkele bewogen maanden vol van markt- en prijsschommelingen lijkt de marktsituatie zich nu enigermate te stabiliseren, vertelt bedrijfseigenaar Hermann Felber bij navraag.

Ondanks de uitzonderlijke situatie heeft het team van het op groenten gespecialiseerde bedrijf nu veel te doen. Want het winterseizoen staat voor de deur en daarmee ook de seizoenswisseling van Duitse producten naar importproducten. "Zakelijk gezien is de situatie natuurlijk moeilijk. We lopen ongeveer één derde van de omzet mis vanwege het instorten van de horeca. De verkoop in de weekmarkthandel en in de retail is een tijd lang wat hoger geweest, maar ook hier lijkt de grote boom nu echter voorbij te zijn."


Hermann Felber tijdens een bezoek van FreshPlaza aan de groothandelsmarkt in de winter van 2017 

Normalisering van de markthandel
In tegenstelling tot vele andere handelsfirma's heeft men bij Josef Felber GmbH geen grote problemen gehad wat betreft de productinkoop. "De prijzen zijn deels iets hoger, maar het is mij niet zo duidelijk of dat nu aan het weer of aan het gebrek aan seizoensarbeiders ligt. Komkommers hebben wekenlang slechts 3,00 en 4,00 euro per krat gekost, dezelfde prijsomstandigheden zag men bij de trostomaten", vertelt Hermann. Inmiddels ligt het gros van de groentenprijzen op het gebruikelijke niveau voor deze tijd van het jaar, luidt het verder. 

Een belangrijke tendens tijdens de eerste helft van de pandemie was de toegenomen focus op regionaliteit bij de consumenten, meent de groentenhandelaar. "Aan het begin van de crisis tot ongeveer in mei/juni was er duidelijk meer vraag naar Duitse producten, toen kon men punten scoren met producten uit eigen land. Inmiddels is deze grotere vraag naar regionale producten naar mijn idee weer iets afgezwakt."

Voor meer informatie:
Josef Felber GmbH
Hermann Felber
Großmarkthalle München
Schäftlarnstr. 10
D-81371 München
Tel: +49 89 776177
Fax:     +49 89 774360
E-mail: joseffelbergmbh@gmx.de 
www.josef-felber.de  

Publicatiedatum: