Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De consumptie van gedroogde vijgen neemt vooral onder jongeren toe"

De vraag naar gedroogde vijgen is de afgelopen tijd aanzienlijk toegenomen, maar ook het profiel van de consument is gewijzigd. Het is eigenlijk een traditioneel product dat vaak door ouderen werd geconsumeerd, maar nu valt het ook meer en meer in de smaak bij de jongeren, zo laat het Spaanse Plus Berries weten, dat dit jaar de gedroogde vijgen opneemt in zijn assortiment.

"De energetische waarde van gedroogde vijgen is heel hoog en daarom zijn ze ideaal voor sporters", zegt Ismael Cabanillas van Caver, een bedrijf van de Plus Berries-groep dat verantwoordelijk is voor de productie van deze vijgen. “De toename van de consumptie van gezonde producten is ook een deel van de verklaring aangezien de gedroogde vijg belangrijke gezondheidsvoordelen heeft. Dit gedroogde fruit is een belangrijke bron van vezels en kan dus mensen met obstipatieproblemen helpen omdat het de darmtransit verbetert. Het vermindert ook het risico op diabetes. Daarnaast verbeteren het magnesium, kalium en calcium in de gedroogde vijgen de werking van zowel spieren als zenuwen. Ze houden ook het ijzergehalte in het lichaam op peil en het calcium is goed voor sterke en gezonde botten. We hebben het dus over een nieuw product dat de eigenschappen van een snack en een superfood combineert”.

De meeste vijgen waar Plus Berries mee werkt, zijn afkomstig uit Extremadura, Andalusië, Castilië-La Mancha en Castilië en Leon. De rassen zijn Calabacita en Cuello de Dama. "In deze teeltgebieden vinden we de kwaliteit die onze klanten nodig hebben", zegt Ismael. “De rassen, die we voor de gedroogde vijgen gebruiken, drogen aan de boom. Het klimaat in die gebieden is ideaal om ze reeds gedroogd te oogsten, want in de plukperiode worden er hoge temperaturen bereikt. Dit natuurlijke proces zorgt voor een stressloze en geleidelijke rijping van het fruit zodat onze klanten kunnen genieten van alle smaakaccenten”.

Plus Berries heeft dit jaar voor het eerst gedroogde vijgen op de markt gebracht, maar het bedrijf heeft wel al een jarenlange ervaring in de teelt en afzet van verse vijgen. “Voor dit nieuwe product hebben we een gloednieuwe productielijn aangeschaft en een team van medewerkers aangetrokken met ervaring in de teelt en het verwerkingsproces van gedroogde vijgen. We wilden immers goed voorbereid zijn om alle uitdagingen aan het begin van dit project het hoofd te kunnen bieden en direct met een kwaliteitsproduct en een goede service van start te kunnen gaan”, zegt Ismael.

"We produceren ook vijgenpasta en daar hebben we specifieke apparatuur voor. De pasta kan gebruikt worden als basis voor producten van de traditionele zoetwaren- en koekjesindustrie, voor vezelrijke dieetproducten en nog veel meer", voegt hij eraan toe.

Plus Berries zet de gedroogde vijgen zowel in Spanje als in andere Europese landen af, waar het de concurrentie moet aangaan met het Turkse product. “Het is een geliefd artikel over de hele wereld. Zo is er niet alleen vanuit Spanje, maar ook vanuit een groot aantal Europese landen vraag naar onze gedroogde vijgen. Turkije vormt hevige concurrentie voor ons, maar onze producten zijn net iets anders en hebben daarom ook hun plaats in het schap. Turkije is de grootste exporteur van gedroogde vijgen, met een productiecapaciteit die veel hoger is dan die van Spanje. Maar de Calabacita-vijg heeft stilaan zijn eigen publiek dat elk jaar groeit. In tegenstelling tot de vijgen die in Turkije worden geteeld, heeft de Calabacita een dunne schil en een honingzoete pulp en is hij ook kleiner. Met een kleinere maatvoering kan hij ook goedkoper op de markt gebracht worden dan andere variëteiten, waardoor het marktpotentieel zeker nog niet is uitgeput. Persoonlijk vind ik dit de lekkerste vijg. De beter bekende Cuello de Dama haalt wel bijna de kalibers van het Turkse Smyrna-ras”.

Het pakstation van het bedrijf is uitgerust om in allerlei formaten te verpakken: kuipjes, zakjes, flowpacks, topseal, enz. De gedroogde vijgen worden onder het merk Autentigos op de markt gebracht. "We leggen onszelf heel hoge kwaliteitseisen op door alleen het beste product te selecteren en het tijdens het verpakkingsproces heel zorgvuldig te behandelen", besluit Ismael Cabanillas.

Voor meer informatie:
PlusBerries
Parque Científico y Tecnológico de Huelva - Edificio 2000
C/ Caucho 1
21110 Aljaraque (Huelva) - Spanje
Tel: +34 639 13 66 45
[email protected]
www.plusberries.com
Publicatiedatum: