Afzet blauwe bessen van nauwelijks iets naar bijna €750.000

Minst geconsumeerde fruit in Colombia kent hoogste exportgroei

De Colombiaanse export van vers fruit deed het heel goed in 2020. Tussen januari en augustus bedroeg de afzet in het buitenland €189 mln, 10% meer dan in dezelfde periode van 2019. Opvallend is dat deze groeicijfers vooral te danken zijn aan fruit dat in Colombia zelf weinig wordt geconsumeerd.

De uitschieter zijn de blauwe bessen, met een toename van de export in de eerste acht maanden van het jaar tegenover januari- augustus van vorig jaar (€732.975 tegenover €1.119).

"Voor de Amerikanen zijn de blauwe bessen een product waarmee ze zijn opgegroeid, net als voor de Canadezen, terwijl er in Colombia heel weinig vraag naar is. We kunnen ons dus beter toespitsen op een markt van 400 miljoen mensen die graag blauwe bessen eten in plaats van op een markt van minder dan 45 miljoen die niet zo geïnteresseerd zijn”, zegt Camilo Lozano, voorzitter van de Colombiaanse Vereniging van Blauwe Bessentelers(Asocolblue).

De blauwe bessensector in Colombia is het afgelopen decennium flink gegroeid, waarbij het areaal van 50 hectare is uitgebreid naar meer dan 550 hectare. Als de export blijft presteren zoals in de eerste acht maanden, is men op weg om af te klokken op ongeveer €1,3 mln tegen het einde van het jaar.

Ook de export van passievruchten is in de eerste acht maanden van het jaar fors toegenomen. Er is voor ongeveer €17.000 naar het buitenland verzonden en volgend jaar verwacht men zelfs voor €85.000 aan passievruchten te exporteren.

Gedroogde bananen, verse druiven en mandarijnen behoren ook tot het lijstje van groeiers, net als frambozen en bramen, die met een export van €5.500 een flinke toename kenden.

Verder zijn de dadels, een relatief nieuw product in de Colombiaanse export, met bijna €17.000 nog het vermelden waard (+40%), of pistachenoten, die konden profiteren van enkele marktopeningen en €23.500 behaalden.

“De export is een goede optie voor elke speler in de AGF-sector die wil groeien. Met de export vergroot een bedrijf zijn concurrentievermogen en verkleint het de risico’s door niet meer afhankelijk te zijn van één enkele klant”, zegt Flavia Santoro, voorzitter van de exportorganisatie van ProColombia.

Bron: agronegocios.co


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven