Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juanjo Cárcel, Frutas Juanito (Murcia):

"Grote Spaanse grapefruits oorsprong behoren tot de meest gevraagde"

Het citrusseizoen in Spanje begint stilaan op snelheid te komen met een verwachte toename van zowel volumes als vraag, terwijl enkele in de horeca veel gebruikte citrussoorten nu precies te kampen hebben met de sluiting van de sector in een groot deel van Europa vanwege de tweede coronagolf.

"Deze week is de afzet van ons citrus minder vlot verlopen", zegt Juanjo Cárcel, van het bedrijf Frutas Juanito uit Murcia, dat momenteel citroenen, sinaasappelen, grapefruit en mandarijnen op de markt brengt. “Op dit moment zijn er veel kleine maten sinaasappelen. Die worden normaal meestal gekocht door restaurants om er sap van te maken of door cateraars voor de schoolmenu's, maar een groot deel daarvan heeft nu tijdelijk de deuren moeten sluiten. Alleen de supermarkten, de groentewinkels en enkele restaurants zijn nog open, maar dat is toch niet voldoende”, zegt hij, waarbij hij de omzetdaling raamt tussen de 25% en 30%. “Restaurants kopen meestal een paar dozen citroenen tegelijk. Nu ze sluiten, merken wij dat toch direct”, klaagt hij.

Kleine citroenen en grapefruits
Er is momenteel een tekort aan de meest gevraagde maten op de grapefruitmarkt. “Er komen nog maar heel weinig volumes uit Florida. We krijgen in Europa wel wat fruit uit Mexico binnen via Nederland, maar meestal in kleine maten tussen de 50 en 60. Turkije bereikt zonder problemen de Oost-Europese landen, maar de markten die normaal grapefruits ontvangen uit Florida, Mexico of Spanje, hebben nu een tekort”, legt Juanjo uit. "De grote maten van Spaanse oorsprong behoren tot de meest gevraagde", benadrukt hij.

Volgens Juanjo worden er dit seizoen 15% meer citroenen verwacht dan vorig jaar. “Omdat er meer fruit aan de bomen hangt, zijn de citroenen iets kleiner, vooral in het begin van het seizoen. Daarom plukken we nu enkel die citroenen die boven een bepaalde maat uitkomen, zodat de rest nog wat tijd krijgt om te groeien.”

Er is echter ook vraag naar kleinere maten in de retail. “Veel supermarkten vragen ons om kleine citroenen om in netjes van een kilo of een halve kilo in de schappen te leggen. Al bij al raken we ook het kleinere fruit dus kwijt, er zijn zelfs landen die er expliciet om vragen”.

Frutas Juanito verwacht dit seizoen tussen de 4.000 en 6.000 ton citroenen op de markt te brengen, met export naar Europa, Noord-Amerika en het Midden-Oosten. “Aangezien er in Spanje een grotere oogst is dan vorig jaar, wordt het zaak niet alles naar Europa te exporteren, maar ook volumes te reserveren voor andere landen zoals Canada, de Verenigde Arabische Emiraten of Saoedi-Arabië. Als we het nalaten containers naar deze landen te exporteren en alles in Europa laten, zou de prijs kunnen dalen en dat vormt dan niet alleen een probleem voor ons exporteurs, maar ook voor de telers”. Wat grapefruits betreft, verwacht het bedrijf ongeveer 1.500 à 2.000 ton op de markt te brengen, voornamelijk in Europa, maar ook in Zuid-Amerika en het Midden-Oosten.

Egypte en Turkije, twee belangrijke spelers op de citroenmarkt, concurreren volop met de Spaanse volumes in het seizoen van het noordelijk halfrond. “Voor mij is Polen een barometer van wat zich in Europa afspeelt op de citroenmarkt. Als een Poolse klant naar Spanje belt voor een bestelling, dan betekent dat dat er nog steeds niet voldoende Turks product voorhanden is. Als Turkije begint, stoppen de telefoontjes, maar loopt het seizoen van Turkije op z’n einde. Dan zijn ze daar weer met hun bestellingen”, legt hij uit.

Promotiecampagne voor de citroen van Ailimpo
Een paar weken geleden werd de promotiecampagne Welcome to the Lemon Age gelanceerd, die gedragen wordt door de Spaanse Interprofessionele Vereniging voor Citroen en Grapefruit (Ailimpo). De campagne promoot de consumptie van de Spaanse citroen in de EU, VS en Canada en moet de sector verder op weg helpen.

“De citroen heeft een hoog gehalte aan vitamine C en draagt bij aan het versterken van het immuunsysteem, wat in de huidige tijden een niet onbelangrijk gegeven is. Geen enkele ander citrus heeft zoveel vitamine C als de citroen. Bovendien hebben de sinaasappelen een vervanger klaarstaan, namelijk de mandarijnen, maar de citroenen zijn onvervangbaar in zijn segment”, zegt hij. "Het is heel belangrijk om de citroen in Europa verder te promoten, want het is werkelijk een uniek product", besluit hij.

Voor meer informatie:

Juanjo Cárcel
Frutas Juanito
Tel: +34 615 159 640 (Spanje)

 

Publicatiedatum: