Spaanse supermarkten en bezorgplatforms verwachten een lawine van online bestellingen

De online-verkoop van voedsel is enorm toegenomen in Spanje sinds het uitbreken van de coronacrisis. Halverwege april werden er vier keer meer voedingsproducten online aangekocht dan vorig jaar en ongeveer 1 miljoen huishoudens deden een of meerdere aankopen via internet, goed voor 5,5% van de gezinnen in Spanje. Daarom bundelen Spaanse supermarktketens en bezorgplatforms steeds vaker hun krachten om de lawine van online bestellingen op kritische momenten aan te kunnen. De technische uitdagingen blijven immers nog steeds heel groot, zo vertelden vertegenwoordigers van beide sectoren in een videoconferentie georganiseerd door Aecoc, de Spaanse Vereniging van Producenten en Distributeurs.

“De groei van de online gemaksaankopen is in een stroomversnelling gekomen door de participatie van de bezorgplatforms", zegt Natalia Marcó, hoofd Business Development Retail bij Aecoc. “De grote supermarktketens hadden tot op dat moment nog niet fors ingezet op het online-aankoopmodel van voedsel vanwege de hoge kosten. Maar nu is het uitgegroeid tot een strategisch prioritair aandachtspunt in de levensmiddelenhandel”, zo zegt Natalia Marcó.

Booming business
Sinds Amazon in 2015 met de verkoop van verse producten begon, hebben thuisbezorgplatforms een model van ultrasnelle leveringen in het leven geroepen dat de concurrentie alleen maar heeft aangewakkerd. Grote supermarktketens in Spanje hebben hun eigen internetwinkels en specifieke distributiecentra gecreëerd, zoals bijvoorbeeld Mercadona of Carrefour. “Andere retailers werken ook samen met technologie- en bezorgbedrijven om de snelheid van de dienstverlening te verhogen en de processen te automatiseren, zoals bijvoorbeeld de samenwerkingsverbanden tussen Lidl en Lola Market, DIA en Glovo, of El Corte Inglés en Deliveroo”, zo vertelt Marcó. 

Eén van de problemen waarmee ze hadden te kampen, was de lawine van bestellingen in een zeer korte tijdsspanne tijdens de eerste maanden van de pandemie. “De supermarktketens waren niet in staat om aan alle vraag te voldoen, wat tot veel frustratie heeft geleid”, vertelt technologisch expert Luca Tateo. “De backoffice wordt nu meer dan ooit doorslaggevend in de winkelbeleving".

De opwaardering van de klantervaring kwam ook aan bod in een gesprek tussen de managers van de supermarktketen Sánchez Romero, de Uvesco-groep en DIA.

Snelle en gepersonaliseerde leveringen
Daniel Alonso, Food Manager bij Glovo, benadrukte dat Glovo bestellingen groepeert om meerdere aankopen op dezelfde route te kunnen leveren en zo aan de pieken in de vraag te kunnen voldoen. Het bedrijf heeft zich ook tot doel gesteld binnen de 15 minuten aan huis te bezorgen, terwijl het gemiddelde in Spanje 37 minuten is.

Eduardo Liviano, vicevoorzitter Groeistrategieën bij Lola Market, wees op het belang om de gebruiker de mogelijkheid te bieden te kiezen uit verschillende tijdslots en te winkelen in een multi-store-omgeving met meerdere winkels op één website.

Bron: efeagro.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven