Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jorge Ramírez over de uitbreiding in Colombia en Uruguay:

Camposol kan nu jaarrond avocado's aanbieden

Gedurende de hele pandemie heeft de AGF-sector ups en downs gekend, zijn er uitdagingen en oplossingen gevonden, en veel bedrijven hebben zich weten aan te passen aan de nieuwe realiteit. Voor Camposol zijn de ontwikkelingen voor de uitbreiding van het bedrijf gestaag doorgegaan, met nieuwe en uitbreidende activiteiten in zowel Colombia als Uruguay met als doel het avocado- en citrusaanbod van het bedrijf uit te breiden.

Snelle reactie op het uitbreken van een pandemie
Camposol is gevestigd in Peru, maar het bedrijf heeft wereldwijde activiteiten die zich uitstrekken van de Verenigde Staten tot Europa en Azië. Door hun aanwezigheid in China kon het bedrijf snel reageren op de pandemie. Jorge Ramírez, directeur van Camposol: "Sinds eind februari hebben we te maken gehad met sluitingen van havens en afzetkanalen en met medewerkers die vanuit huis werken binnen onze bedrijfsactiviteiten in China. We hebben ons onmiddellijk gericht op het identificeren van de belangrijkste risico's in de toeleveringsketens voor al onze markten en hebben besloten om ons aanbod te concentreren op de kanalen en klanten met het minste risico. We hebben een veerkrachtige supply chain opgezet, van het veld tot de consument, door meer opties toe te voegen voor transportroutes, verpakkingsinstallaties, bestemmingshavens, distributiecentra en verzendingsroutes."

Met als belangrijkste producten blauwe bessen, avocado's en citrus, zag Camposol de vraag naar hun aanbod in de detailhandel toenemen. "De vraag naar producten die als 'superfoods' worden beschouwd, nam toe in de supermarkten," zegt Ramírez (foto rechts). "Op dit moment zijn de markten voor gezonde en gemaksproducten vrij stabiel. Met Covid-19 kopen veel consumenten meer en hogere kwaliteit voedsel in de supermarkt. Ze geven minder uit in restaurants en besteden meer tijd en aandacht aan het koken thuis."

Uitbreiding van de avocadoproductie in Colombia
De afgelopen drie jaar heeft Camposol gewerkt aan de uitbreiding van de avocadoproductie door actief te worden in Colombia, naast de groeiende activiteiten in Peru. "Sinds 2017 hebben we ons als strategisch doel gesteld om een jaarrond speler te worden. Voor avocado's is dit mogelijk door de aanvoer vanuit Colombia en Peru te combineren. In Colombia zijn onze avocadoactiviteiten zeer snel gegroeid. In minder dan drie jaar tijd hebben we ons oorspronkelijke doel van 2.000 ha overtroffen, wat ons samen met onze 2.600 ha in Peru een aanzienlijke omvang geeft."

De totale vraag naar avocado werd weliswaar negatief beïnvloed door de pandemie, maar dit is de afgelopen maanden verbeterd. "De afzet van avocado's, die het meest buitenshuis worden geconsumeerd, werd verminderd door de sluiting van de restaurants. Met de heropening van de horeca in de laatste maanden werd deze impact afgezwakt," zegt Ramírez.

Activiteiten in Uruguay breiden het citrusaanbod uit
Naast de uitbreidingen in Colombia is Camposol ook actief geworden in Uruguay. "Er waren twee doelen die we ons hadden gesteld," vertelt Ramírez. "Ten eerste, om ons teeltmodel dat we jarenlang in Peru hebben geoptimaliseerd, te gebruiken om de productiviteit en de kwaliteit in de gebieden die we nieuw hebben aangekocht, te verbeteren. Daarnaast hebben we nieuw areaal aangeplant met easy peelers en andere pitloze variëteiten waar de markt om vraagt."

"Met de combinatie van Uruguay en Peru hebben we het zuidelijk halfrond gedekt voor pitloze mandarijnen. Dit jaar hebben we zeer bemoedigende resultaten gehad die ons laten zien dat we op de goede weg zijn met onze citrus, hoewel we moeten afwachten hoe de zaken zich in de loop van de tijd zullen ontwikkelen," voegt Ramírez toe.

Nieuwe markten
Terwijl de bedrijfsinvesteringen in de zachtfruitsector door de pandemie zijn vertraagd, heeft het huidige Peruaanse blauwe bessenseizoen goede vooruitzichten. "Peru heeft zich geconsolideerd als een belangrijke exporteur van blauwe bessen met een aanzienlijke exporttoename, die volgens schattingen van ProArándanos ongeveer 160.000 ton zal bereiken in 2020. Voor Camposol zullen de blauwe bessen ongeveer 25% van het totale tonnage dat dit jaar op de markt wordt gebracht, vertegenwoordigen."

Momenteel werkt Camposol aan de versterking van hun commerciële en logistieke platforms in de Verenigde Staten, Europa en China. "We richten ons op de geleidelijke integratie van rijpingsfaciliteiten, speciale verpakkingsmogelijkheden en nieuwe kanalen zoals online verkoop. We evalueren ook de mogelijkheden om onze afzet in markten zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje en de westkust van de VS te vergroten," besluit Ramírez.

Voor meer informatie:
Francesca Carnesella
Camposol
fcarnesella@camposol.com.pe
www.camposol.com.pe

Publicatiedatum: