Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Andres Ferrari - ACF Global Sourcing - Coll Logistics Conference 2020

Er zou het komende seizoen een gat in de aanvoer van fruit uit Chili kunnen ontstaan

Eén van de meest toonaangevende leasemaatschappijen van koelcontainers zegt dat de Covid-19-pandemie de vraag naar haar diensten heeft opgedreven.

Greg Tuthill, SVP en CCO bij SeaCube, vertelde tijdens het online Cold Logistics forum over de zorgen van de scheepvaart in maart 2020 met betrekking tot de verstoringen als gevolg van de coronapandemie en welke gevolgen deze zouden kunnen hebben voor de stabiliteit op de markt. Hij merkte op dat er in veel landen sprake was van lege winkelschappen omdat mensen in paniek aan het hamsteren sloegen maar het herstel heeft in een aantal regio's geleid tot een toename van de vraag naar temperatuur-gecontroleerde koelcontainers. 

"Er is veel gezegd over de toeleveringsketen van zowel gekoelde als diepgevroren producten en perishables," vervolgde Tuthill. "De markten voor koeling waren vrij veerkrachtig hebben we gemerkt. Los van de pandemie en de economische achteruitgang die we ervaren, dient voedsel nog altijd te worden vervoerd en moeten voorraden worden aangevuld. Hoewel er minder werd aangevuld in de horeca (vanwege de lockdowns), aten mensen vaker thuis en verschoof de vraag. Vanuit ons perspectief als leasemaatschappij was de vraag zeer sterk en in sommige gevallen zorgde Covid-19 zelfs voor meer vraag. We zagen de inkoop en aanvoer van bepaalde categorieën groeien."

Hij zei ook dat de markt voor koeltransport tot het jaar 2024 kan rekenen op een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 5,4%, wat hoger is dan voor segmenten van de vrachtvervoersmarkt, mits er in de voornaamste aflevergebieden geen verder lockdowns meer komen. Hij noemde vijf van de belangrijkste aanjagers voor toekomstige groei die van toepassing zijn zowel op de situatie rondom de pandemie als los daarvan. 

"De eerste is de groei van de wereldbevolking," zei Tuthill. "De tweede is voeding en gezondere eetpatronen, die steeds meer terrein winnen, zoals de trends voor plantaardige diëten. Deze drijven de aantallen gekoelde producten binnen de koelketen op. Op de derde plaats komt duurzame inkoop van voedingsmiddelen, een aspect dat bij de meeste landen hoog op de agenda staat. Ten vierde is het zo dat eiwitten een snelgroeiend product zijn op markten. Ten vijfde is er de noodzaak en sterke groei van farmaceutisch transport onder temperatuur gecontroleerde omstandigheden, niet in het minst om de vaccins te kunnen vervoeren zodra deze beschikbaar komen, hoewel deze in eerste instantie waarschijnlijk per luchtvracht zullen worden verzonden."

Juan Adres Ferrari, Vice President van ACF Global Sourcing in Chili, vertelde aan Cold Logistics dat zijn land momenteel door een onzekere periode gaat als gevolg van de hogere transportkosten en de vraag wie hiervoor moet opdraaien, de klant of de vervoerder? 

 

"De druk is hoog vanwege de logistieke problemen en onzekerheden," vervolgde hij. "Hoe kun je werken wanneer je niet weet of je product wel komt en of je bestellingen van winkels en klanten eronder lijden? De situatie is ernstig vandaag de dag. We hebben een leverancier in Chili waarvoor we een luchtvrachtprogramma proberen op te zetten voor een man in Jordanië maar dat is momenteel vrijwel onmogelijk omdat er geen vertrouwde logistieke koper is. Passagiersvluchten of vrachtvluchten rekenen bijna het drievoudige van de gebruikelijke kosten. Een klant die een product nodig heeft, is bereid om de free-on-board-prijs te betalen maar de kost- en vrachtprijs blijft buiten bereik vanwege deze onzekerheid. Dit komt er uiteindelijk op neer dat de verlader, teler en de klant worden geconfronteerd met een hoger luchtvrachttarief. We hopen echter dat het weer terug op het normale niveau komt."

Hij waarschuwde ook dat er het komende seizoen een gat kan ontstaan in de aanvoer van fruit uit Chili. Dit lagere aanvoer zou vanaf november en december kunnen ontstaan en leiden tot hogere prijzen. Ferrari zegt dat de ernst af zal hangen van de aanpassingen van het regeringsbeleid van de importerende landen. 

"Dit kan alleen worden opgelost als alle belanghebbenden in de toeleveringsketen meewerken," zei hij. "De wereld wordt steeds kleiner en telers moeten informatie over hun producten verstrekken en de beste manieren om deze te vervoeren. Alle deskundigen in de koeltransportsector zullen hier een belangrijke rol in moeten vervullen omdat het nu meer dan ooit belangrijk is om de houdbaarheid van producten te verbeteren omdat men nooit weet wat er kan gebeuren. Vanwege de transportproblemen met vliegtuigen verkent iedereen momenteel multimodale scenario's. Men wil vaak niet praten over winst maar dit zou wel moeten want we zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Alles kost geld en we moeten verliezen voorkomen. Iedereen wil immers geld verdienen."

Andy Connell, directeur van A-bar C, zegt dat de havens in zijn thuisland Zuid-Afrika in eerste instantie worstelden met de plotselinge toename van de aantallen, een situatie die nog werd verergerd door politieke kwesties. 

"Het grootste probleem naast cruiseschepen was de luchtvracht," zei Connell. "Vrachtvliegtuigen en zelfs passagiersvliegtuigen zaten vrijwel vol met beschermingsmiddelen tegen Covid-19, medicijnen, PPE, etc. De luchtvracht had dus zwaar te lijden en we konden geen producten vanuit markten naar ons land vervoeren. De aanvoer van agrarische importproducten zoals meststoffen en chemicaliën kwam stil te liggen. We hebben moeten strijden om deze de havens in te krijgen."

Connel zegt dat ondanks dat Zuid-Afrika het goed heeft gedaan op het gebied van voedsel en medicijnen, er toch nog veel verbeterd kan worden op het vlak van transport en logistiek. 

"Als je kijkt naar de cijfers, dan hebben we al het fruit dat we wilden exporteren, verladen," vervolgde Connell. "Wel moeten we toegeven dat de reis naar de markten niet altijd even soepel verliep maar vaak met horten en stoten. We hadden er schepen bij die 12 tot 14 dagen voor de kust lagen en sommige producten deden er meer dan 60 dagen over om de grens te passeren. We hebben alles verladen maar niet zonder problemen. Gelukkig zat iedereen ter wereld in hetzelfde schuitje dus heeft onze reputatie niet zoveel schade geleden."

A-bar C Services prijst de innovatieve benadering van de agrarische sector door groenten en fruit een nieuwe bestemming te geven en mensen in nood een helpende hand toe te steken door de lokale markten te beschermen en de kans te geven een inkomen te verdienen. 

"We vonden ons kanaal via een organisatie die in 2009 werd opgericht en FoodForward South Africa heet," vervolgde hij. "Zij zijn geweldig in retourlogistiek. Normaal gesproken halen zij voedsel dat de uiterste houdbaarheidsdatum heeft bereikt op bij supermarkten en verwerken dit of doneren het aan goede doelen. FoodForward South Africa ging dit keer samenwerken met de fruitsector en vormde een distributienetwerk samen met telers en exporteurs. We hebben enorm veel bij kunnen dragen en mensen in nood kunnen helpen met voedsel en maaltijden."

 

Ongeacht de pandemie worstelt de Marokkaanse AGF-markt met de hoge logistieke kosten en dalende productprijzen, zo zegt Ruben Huber, van het Zwitserse bedrijf OceanX, met het oog op het feit dat Europa, het Midden-Oosten, Rusland, de VS en delen van Azië de belangrijkste markten zijn voor het land. De logistieke kosten zijn bijna driemaal zo hoog als die van Spanje. 

"Van koelvrachtwagens tot conventionele koelcontainers naar de VS, roll-on/roll-off-diensten in het Middellandse Zeegebied tot luchtvracht naar het Midden-Oosten, vrijwel alle manieren worden gebruikt om het product op zijn bestemming te krijgen. Er is een interessante Nederlandse studie waaruit is gebleken dat er in Marokko sprake is van onderinvestering op het gebied van koelopslag. Sinds 2018 hebben Romeu en het Franse Safrilog hierin geïnvesteerd maar het land biedt meer potentie."

Huber voegde eraan toe dat er in het exportseizoen 2018-19 3,1 mln ton AGF vanuit Marokko werd geëxporteerd en dat was goed voor 30% van de totale exportinkomsten van het land. 90% van de AGF-export is bestemd voor de Europese Unie en het land kwam ook wereldwijd op de vierde plaats als exporteur van tomaten. Andere belangrijke exportcategorieën van het land zijn: sperziebonen, paprika's citrus, meloenen en zachtfruit. 

Publicatiedatum: