Guido Grasso van Dorilli over de Siciliaanse tomatenteelt

"We gaan de uitdaging graag aan"

Na een zomer die in het teken stond van langdurig lage prijzen heeft de Italiaanse tomatenmarkt in oktober zijn marktaandeel herwonnen.

“De prijs, die telers voor hun tomaten ontvangen, is van veel factoren afhankelijk. Een daling van de consumptie of een uitbreiding van een paar hectare extra is voldoende om te prijs te laten instorten. Deze terugkerende dynamiek is voorspelbaar, net zoals we hadden voorzien dat de prijzen in oktober zouden stijgen. Dit komt omdat er momenteel weinig aanbod is. Bovendien is het moeilijk om tomaten te verkrijgen van de verplantingen die in juli en augustus zijn uitgevoerd, omdat er flinke fytopathologische problemen zijn. Veel telers hebben dan ook besloten om de verplantingen met een week of twee uit te stellen, waardoor er een venster leeg blijft. Ook zijn er nu geen tomaten meer uit Noord-Europa op de Italiaanse markt. De vraag is nu groter dan het aanbod”, zegt Guido Grasso, directeur van het Italiaanse Dorilli.

Prijsoverzicht groothandelsmarkt Mercato Vittoria op 19 oktober 2020

Prijsoverzicht groothandelsmarkt Mercato Vittoria op 20 augustus 2020

“Momenteel is de situatie duidelijk, maar toch blijft het moeilijk om voorspellingen te doen. Zeker omdat we te maken hebben met het ToBRFV-virus en we weten nog niet wat voor impact dit zal hebben op de winterteelt. Wat we wél weten is dat het een hardnekkig probleem is. Gelukkig zijn er geen andere noemenswaardige problemen die de teelt kunnen bedreigen. Dat was zeven à acht jaar geleden wel anders met de introductie van kunstmatige belichting voor de gewassen in Noord-Europa. Dat was een vrij belangrijke fase voor het productieve evenwicht en de Europese markt”, zegt Grasso. 

Tomaten van Dorilli

“Het is zo dat Sicilië een stukje van haar marktaandeel op de Europese markten heeft verloren, ondanks dat er geen grote verschillen merkbaar zijn in vergelijking met voorgaande jaren. Wat we zien is dat er kleine ruimtes zijn op buitenlandse markten voor Siciliaanse kwaliteitstomaten. Sommige studies bevestigen de noodzaak van detailhandelaren om een nieuw en meer gediversifieerd aanbod aan de consument te presenteren. Door de quota van Noord-Europese tomaten die geteeld zijn met behulp van kunstlicht neer te slaan, neemt de aantrekkingskracht voor andere tomaten toe. Dit is waar Siciliaanse telers hun kans schoon zien. We gaan deze uitdaging graag aan”, zegt Grasso.

Kamarino is een merk van Dorilli

“Het is helaas zo dat niet alle Siciliaanse telers het zich kunnen veroorloven om zich toe te leggen op deze gespecialiseerde teelt. De normen van de Europese afzet zijn erg hoog, waardoor er gebruik moet worden gemaakt van de juiste technologie in kassen. Veel telers kunnen dit simpelweg niet betalen. Misschien moeten we een voorbeeld nemen aan de Siciliaanse citrussector, die de afgelopen jaren grote sprongen vooruit heeft gemaakt. Er zijn veel investeringen gedaan die gericht zijn op modernisering en rassenvernieuwing om nieuwe, hoogwaardige markten aan te boren”, concludeert Grasso. 

Voor meer informatie:
Guido Grasso
Azienda Agricola Dorilli 
Contrada Dorilli, S.n.
97011 Acate (RG) - Italië
Tel.: +39 0932 914011
info@kamarino.it
www.dorilli.eu 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven