Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cool Logistics Conference

Op afstand monitoren en beheren voor de datagestuurde koelcontainers

Data wordt steeds belangrijker in onze sector en nu meer dan ooit. Hoe kunnen we echter data verzamelen en wat doen we ermee als we het hebben? 

Hanane Becha, Project Lead IoT Program, DCSA Digital Container Shipping Association, zegt dat de standaarden voor containers en koelcontainers niet langer een prettige bijkomstigheid zijn maar noodzakelijk om te kunnen garanderen dat de toeleveringsketen contactloos is. Er werd een multimodaal, internationaal Covid-19 expeditie- en transproject gestart evenals een track- and tracesysteem.

 

Ze zegt dat UN/CEFACT Smart containers de oplossing zijn wanneer men wil weten waar zijn container is, wanneer deze op zijn bestemming is aangekomen of wat de staat van de vervoerde producten is. Het project werd in 2017 gelanceerd, toen de regeringen van Brazilië, Frankrijk, Australië, de VS en Italië begonnen te werken aan een witboek. Het IoT-toestel kan communiceren met ingebouwde sensoren, sensoren op afstand en de bedieningsunit van de koelcontainer. 

Lissa D'Arcy, Solutions Integration Manager, Emerson Commercial & Residential Solution: "We bevinden ons midden in een pandemie van ongekende omvang en de wereld staat bloot aan grote risico's, niet in het minst omdat er een globaal programma nodig is om een vaccin wereldwijd veilig te kunnen distribueren. Hoe kunnen we als sector hier een rol in spelen? Ze ging verder met het toelichten van de omvang van deze taak en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan. 

Don Miller, Chief Sales & Marketing Officer, Globetracker: "We hebben het nu over een slimme container maar ik zou het liever hebben over wat er gebeurt nadat je het contract hebt getekend, wanneer je kun je deze inzet verwachten en welke rol spelen data hierin?"

Globetracker is zo'n tien jaar geleden begonnen en richt haar focus nu op de koelketen en koelketenbeheer. Als een rederij aangeeft een slimme container te willen, wat heeft zij dan nodig om deze te ondersteunen? 

"Sommige rederijen kijken naar de gegevens die zij verzamelen en de waarde die deze vertegenwoordigen. De markt voor koelcontainers is nog altijd zeer competitief maar wanneer er gegevens beschikbaar zijn verschuift de aandacht van de kosten naar de datagestuurde waarde. Via de data kom je dichterbij je klant. Data is onmisbaar geworden en eigenaren van koelcontainers kunnen hun klanten nu allerlei gegevens verstrekken."

Al Tama, Vice President & General Manager Container and Port Solutions, ORBCOMM: "We hebben lang gepraat over de digitalisering van de containeromgeving maar het percentage van de sector dat hiertoe is uitgerust is nog laag. Een paar jaar geleden vroegen we ons nog af wat het nut van deze technologie zou zijn als deze zou worden geïmplementeerd." 

"De als is er maar de koelsector blijft wel achter. Containers vertegenwoordigen een groot deel van de keten maar het is het segment waarin technologie het minste wordt benut. De logistiek en kosten vormden altijd een belemmering maar tegenwoordig komen er ook vragen naar voren over de meest geschikte technologie, omdat er geen eenduidige oplossing mogelijk is binnen deze sector. Er is sprake van een grote honger naar data onder verladers en ontvangers, zodat zij kunnen anticiperen op risico's. 

 

"Kijkend naar de koelketen hebben we data nodig. Het is niet voldoende dat we weten waar een container zich bevindt. Met de gegevens die we verzamelen kunnen we on ICT-vaardigheden benutten om geavanceerde algoritmen en kunstmatige intelligentie te gebruiken om beslissingen te kunnen nemen over onderhoud en reparaties maar ook om de eindgebruiker van dienst te kunnen zijn." 

Thierry Thevenot, Customers Operations Transformation Manager, Traxens, Identec Solutions: Thierry zegt dat het belangrijkste doel van zijn bedrijf het versnellen van de digitale transformatie van de toeleveringsketen was maar dat dit een forse uitdaging is gebleken. Smart data kan worden gebruikt om diensten te ontwikkelen en stakeholders onmiddellijk tastbare waarde te kunnen bieden. 

 

Publicatiedatum: