Rustige markt Spaanse citroenen door gebrek aan goede maten, goede vraag naar grapefruit

Het Spaanse citroenseizoen schoot dit jaar meer dan twee weken eerder uit de startblokken. Ook de grapefruits kwamen een veertiental dagen vroeger op de markt. Op dit moment is de citroenmarkt rustig, terwijl de grapefruitafzet wel levendig verloopt door het vooralsnog schaarse aanbod.

"We zijn inmiddels drie weken bezig met de Primofiori-citroen", zegt María Dolores Pelegrín, van de verkoopafdeling van Apemar uit Murcia. “Ons seizoen is eerder van start gegaan door de opschorting van de Argentijnse citroenexport naar de EU deze zomer vanwege onderscheppingen van plagen. Drie weken geleden waren er alleen nog maar citroenen uit Zuid-Afrika op de markt en ook enkele partijen uit Chili en Uruguay. Maar de beperkte aanvoer was niet meer van zo’n goede kwaliteit, waardoor we sneller op Spaanse producten zijn overgeschakeld. Andere Spaanse exporteurs zijn zelfs nog eerder dan wij van start gegaan”.

Volgens de exporteur speelt het gebrek aan goede maatvoering dit jaar de afzet parten. “Niemand wil de kalibers 5 of zelfs 4. De vraag is heel matig, hoewel de gemiddelde prijzen vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar. Aan het einde van vorig seizoen was er een uitzonderlijke vraag naar Primofiori-citroenen vanwege corona en konden we de hele productie aan de man brengen, zelfs die partijen waarvan we dachten dat ze zouden blijven liggen. Toch denk ik dat die situatie zich dit jaar niet zal herhalen”.

Grote vraag naar grapefruit vanwege aanbodtekort
Bij de grapefruit, waarvan de Spaanse Star Rubi’s nu op de markt komen, lopen de zaken beter.

“De vraag naar grapefruit is levendiger. Ongeveer twee weken geleden zijn we begonnen met de oogst. Dat is zo’n 20 dagen eerder dan vorig seizoen, maar de volumes zijn wel nog beperkt. De reden voor deze vroege start moeten we zoeken bij het vroegtijdige einde van het Zuid-Afrikaanse grapefruitseizoen, waardoor de markt helemaal leeg was. Momenteel zijn we vrijwel helemaal alleen op de markt en we krijgen veel telefoontjes binnen. Het product uit Israël begint ook wel de markt te betreden, maar die hoeveelheden zijn eerder gering en de schil van de Israëlische grapefruits is nog groenig. Zo vroeg beginnen is echt een uitdaging geweest. We hebben dan wel percelen met vroege rassen, maar het kwam er toch op aan grondig te sorteren en goed te stoken”, legt María Dolores Pelegrín uit.

De prijzen voor grapefruit zijn goed op gang gekomen door het gat dat Zuid-Afrika heeft gelaten. “De laatste Zuid-Afrikaanse grapefruits behaalden ruim 1,10 €/kg en op dit moment gaat ons fruit voor iets meer dan één euro per kilo de deur uit. Maar van zodra Israël met grotere volumes voor de dag komt en ook Turkije zich in het debat mengt, zullen de prijzen toch wat zakken.”

Apemar brengt zijn citroenen en grapefruits op dit moment zowel in Spanje als in de rest van Europa op de markt, vooral in Frankrijk, Polen, Italië en Noorwegen. “Vanaf eind november, wanneer het fruit langer houdbaar is, doen we ook overzeese markten. Het is momenteel erg kalm op de internationale markten. Zowel exporteurs als importeurs gaan heel voorzichtig te werk. We mogen niet vergeten dat de horeca weer geraakt wordt en dat is duidelijk merkbaar in de afzet”, besluit María Dolores.

Voor meer informatie:
María Dolores Pelegrín
Frutas Apemar S.L.
Mob: +34 609656551 (Spanje)
Tel: +34 968 379 490 
mdolores@apemar.com
www.apemar.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven