“We blijven optimistisch over het aankomende winterseizoen voor babyleaf en de programmering heeft geen noemenswaardige veranderingen ondergaan. De consumptie blijft in thuissituaties onverminderd doorgaan, maar in de horeca is sprake van grote onzekerheid vanwege de sluiting en de situatie rondom het coronavirus. We zullen moeten ondervinden hoe de lockdowns in verschillende Europese landen de situatie beïnvloeden. De detailhandel kent daarentegen minder problemen”, zegt Fabio Altamura, vicevoorzitter van telersorganisatie Altamura uit het Italiaanse Pontecagnano Faiano.
Het zomerseizoen verliep goed voor de telersorganisatie. “We blijven erop vertrouwen dat het winterseizoen niet zal worden beïnvloed door de gevolgen van de pandemie. Er is geen verandering in de vraag en ook niet in het verbruik. Rucola, babyleaf en babyspinazie blijven de belangrijkste gewassen. De gewassen die meer geschikt zijn voor gebruik in de horeca kennen echter een lichte terugval”, zegt Altamura.
Vraag naar ongewassen verpakte babyleaf neemt toe
Er is momenteel veel vraag naar verpakte babyleaf, omdat dit de consument een grote gevoel van veiligheid geeft.
“We hebben deze trend opgemerkt en in sommige landen is er zelfs sprake van de vraag naar ongewassen, verpakte babyleaf. En dat is precies onze kernactiviteit. De belangrijkste reden is de langere houdbaarheid van het gewas, namelijk 10 tot 15 dagen. Dat is twee keer zo lang in vergelijking met de gewassen babyleaf”, zegt Altamura.
“Vanwege de noodtoestand probeert de consument minder vaak naar de supermarkt te gaan. Een gewas met een houdbaarheid van 10 tot 15 dagen is dan dus heel handig.”
Verandering van de manier van zakendoen
“We hebben sinds februari geen vliegtuig meer van binnen gezien en dan te bedenken dat we er voor de pandemie soms tot drie keer per week in zaten. Vooral voor het begin van het zomer- en winterseizoen bezochten we veel van onze buitenlandse klanten. We hebben onze manier van zakendoen moeten aanpassen, want het was de afgelopen maanden niet mogelijk om de klanten live te zien.”
Alle bijeenkomsten en overleggen vonden en vinden nog steeds plaats via apps, online of de telefoon. “Digitale bijeenkomsten hebben het reizen vervangen, maar ze kunnen het menselijke contact niet vervangen. Het zijn geen snoepreisjes die we maken, want door ter plaatse te zijn leren we onze klant en zijn behoefte beter te begrijpen. Sociale momenten zijn altijd een pluspunt, ook buiten werktijd.”
Bij nieuwe klanten is de situatie anders. “Gelukkig beschikken we over tools waarmee we nieuwe klanten adequaat kunnen screenen en onszelf kunnen beschermen. Voorzichtigheid is geboden en ondanks dat we de klant niet live kunnen zien, blijven we optimistisch en is vertrouwen de enige oplossing.”
“Tijdens een telefoongesprek met een bevriende handelaar uit Nederland kwam naar voren dat het contact met de klant hetgeen is wat we het meest missen. Natuurlijk is het leuk om elkaar op een beurs te treffen, maar een regelmatig persoonlijk contact onderhouden is belangrijk voor een goede samenwerking”, zegt Altamura over het uitstellen van de Fruit Logica beurs.
Plasticvrij: minder aandacht, maar het is een diepgeworteld thema
De telersorganisatie blijft doorgaan met de zoektocht naar nieuwe, duurzamere verpakkingen. “We werken aan nieuwe oplossingen en gebruiken recyclebare PET-verpakkingen. Met een buitenlandse retailer zijn we bezig een plasticvrije verpakking te realiseren, maar door de pandemie is dit thema een beetje naar de achtergrond verdwenen”, besluit Altamura.
Voor meer informatie:
Fabio Altamura
Op Altamura
via Pacinotti
Pontecagnano Faiano (SA) - Italië
[email protected]
www.opaltamura.com