Hutchison Ports Netherlands, moederbedrijf van containeroverslagbedrijf ECT, mag de containerterminal APM Terminals Rotterdam overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De ACM ziet geen grote effecten op de concurrentie als gevolg van deze overname. Er blijft ook na de overname voldoende concurrentie over op de markt voor de overslag van containers van diepzeecontainerschepen.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Containeroverslag is een belangrijke pijler van de Rotterdamse haven. Er blijft na de overname voldoende concurrentie in deze sector tussen de drie overslagbedrijven in de Rotterdamse haven, die verder wordt aangejaagd door de sterke positie van grote rederijen. De concurrentie zorgt voor scherpe prijzen, goede dienstverlening en innovatie De overname zorgt maar voor een kleine verandering in het hele speelveld.”
Containeroverslag in de haven van Rotterdam
Door de overname wordt APM Terminals Rotterdam onderdeel van de groep waar ook ECT deel van uitmaakt. ECT is eigenaar van de ECT Delta terminal en de ECT Euromax terminal. Overslagbedrijf APM Terminals blijft ook na de verkoop van deze containerterminal actief in de Rotterdamse haven. APM Terminals heeft namelijk ook een terminal op de Tweede Maasvlakte. Het derde overslagbedrijf in de Rotterdamse haven is Rotterdam World Gateway met een grote containerterminal op de Tweede Maasvlakte.
Beperkte vergroting van marktaandeel
De ACM heeft vooral gekeken naar de concurrentie bij overslagdiensten van containers die direct doorgaan naar bestemmingen elders in Europa. Veel containers gaan vanuit de Rotterdamse haven via weg, spoor of binnenvaart naar bijvoorbeeld België, Duitsland en Frankrijk. Uit het onderzoek van de ACM blijkt dat het marktaandeel van de groep waar ECT deel van uitmaakt door de overname maar beperkt toeneemt. Daarom zijn er geen grote gevolgen voor de concurrentie.
Sterke onderhandelingspositie van rederijen
Zeerederijen transporteren containers met hun containerschepen. Daarbij maken ze gebruik van meerdere havens en containerterminals van verschillende overslagbedrijven. De rederijen zijn veelal verenigd in allianties en opereren wereldwijd. Daarbij maken ze gebruik van meerdere havens en containerterminals van verschillende overslagbedrijven. Dat maakt dat er sterke concurrentie is en blijft tussen de containerterminals in de Rotterdamse haven en ervaren de overslagbedrijven ook nog concurrentiedruk van overslagbedrijven in andere zeehavens.
Rederijen staan positief tegenover de overname en verwachten dat de overname leidt tot extra overslagcapaciteit. Ook overslagbedrijven verwachten dat de onderlinge concurrentie als gevolg van de overname groter wordt.
Bron: ACM