Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Monoprix opent geautomatiseerde winkel

India: FreshToHome in gesprek over investering van US$ 130 mln
De in Bengaluru gevestigde online marktplaats FreshToHome is in vergevorderd overleg over een investering van US$ 130 mln (€ 110,6 mln). Het kapitaal komt onder andere van de investeerders Investcorp, het Saoedi-Arabische Raed Ventures, Middle East Oils and Grains en de US International Development Finance Corporation (DFC). Ook wordt aan de investeringsronde bijgedragen door de oudere investeerders Iron Pillar en Ascent Capital. Een nieuwe partij die aan de investering meewerkt is David Wehner, de financieel directeur van Facebook. Ascent Capital heeft tot nu toe al ongeveer US$ 16,2 mln (€13,8 mln) geïnvesteerd, terwijl DFC eerder US$ 20 mln (€ 17,0 mln) in FreshToHome stak.
Bron: inc42.com 

Meer omzet voor Britse supermarktsector, maar geen hamstergedrag
De Britse supermarktomzet nam in september sneller toe. De directe aanleiding hiervoor zijn de nieuwe beperkingen die wegens COVID-19 worden opgelegd. Volgens Kantar is er echter geen sprake van hamstergedag, zoals dit bij het begin van de coronacrisis plaats vond. Volgens informatie van Kantar steeg de supermarktomzet in de periode van 4 weken tot 4 oktober jaar op jaar met 10,6%. Door ingestelde maatregelen van de Britse overheid worden de openingstijden binnen de horecasector aan banden gelegd, waardoor consumenten meer geneigd zijn om thuis te eten. Van de vier grootste supermarktketens presteerde Morrisons het sterkt, met een omzettoename van 11,5% over de periode van 12 weken tot 4 oktober. In diezelfde periode steeg de omzet bij Tesco met 9,2%. Bij Sainsbury's en Asda was dit respectievelijk 6,8% en 5,4%. Ocado, dat per 1 september begonnen is met het online aanbieden van producten van Marks & Spencer, had een toename in omzet van 41,9%.
Bron: uk.reuters.com 

Singapore: FairPrice pakt verpakkingsafval aan
De in Singapore gevestigde FairPrice Group gaat manieren zoeken om het afval van verpakkingsmateriaal te verminderen. De retailer zoekt naar alternatieven, waarbij de veiligheid en kwaliteit van het verpakte product gegarandeerd blijft, aldus CEO Seah Kian Peng. "Verschillende soorten verpakking, zoals plastic folie, netten, bakjes en zakken worden gebruikt om de kwaliteit van het product te behouden en schade te minimaliseren. Dit geldt met name voor bladgroenten en suikermaïs. Dit betekent dat we hiermee de houdbaarheid van deze versproducten kunnen verbeteren en zo voedselverspilling tegen kunnen gaan." Groente wordt verpakt in zakken om beurse plekken te voorkomen. Kwetsbaar fruit zoals mango's en aardbeien worden om diezelfde reden in doosjes verpakt. De versproducten die door FairPrice worden aangeboden worden voornamelijk verpakt door de leverancier. Sommige winkels passen volgens Seah echter ook eigen verpakkingsmateriaal toe. In sommige gevallen moeten beschadigde verpakkingen worden vervangen.
Bron: eco-business.com 

Frankrijk: Monoprix opent geautomatiseerde winkel
De Casino--keten Monoprix heeft onlangs zijn eerste volledig geautomatiseerde winkel geopend. Het winkelformat draagt het merk Monop’ Box en kenmerkt zich door de volledige afwezigheid van personeel. De eerste Monop' Box-winkel wordt op dit moment getest bij het hoofdkwartier van Monoprix. De technologie die bij deze eerste winkel wordt gebruikt, kan worden opgeschaald voor grotere locaties. Als onderdeel van de testfase wordt de winkel binnenkort verhuisd naar een locatie waar deze ook toegankelijk is voor het algemeen publiek.
Bron: retailanalysis.igd.com 

België: Colruyt test thuisbezorging per bakfiets
Colruyt introduceert in Belgische gemeente Elsene een nieuwe variant op zijn thuisbezorgdiensten. Collect&Go City bezorgt online bestelde boodschappen naar het Flagey-plein in het stadscentrum, waar klanten de bestelde boodschappen kunnen afhalen. De bestellingen worden vervoerd met zogeheten cargo bikes, oftewel moderne bakfietsen. Collect&Go City is als bezorgdienst specifiek afgestemd op implementatie binnen stadscentra. "Consumenten in steden zijn een specifieke doelgroep, die ook specifieke behoeftes heeft", aldus Tom Deprater van Colruyt. "Deze consumenten doen meerdere keren per week kleine boodschappen, vaak als ze onderweg naar of van werk zijn. Ze zijn zich meer bewust van duurzaamheid, voedselverspilling en afval door verpakkingsmateriaal. Vandaag de dag zijn ze veel tijd kwijt in kleine buurtwinkels".
Bron: retaildetail.eu 

MyNews opent 500 franchise-buurtwinkels in Maleisië
MyNews heeft voor de komende tien jaar een franchiseovereenkomst gesloten met de Zuid-Koreaanse buurtwinkelketen CU. Aan de hand van deze overeenkomst gaat MyNews in de komende vijf jaar 500 buurtwinkels onder het CU-merk openen in Maleisië. Volgens MyNews-CEO Dang Tai Luk zullen de eerste CU-winkels aan het begin van volgend jaar in bedrijf gaan. CU werd in 2012 in Zuid-Korea opgericht door BGF Retail. Sindsdien heeft CU zich opgewerkt tot de grootste buurtwinkelketen van Zuid-Korea, met bijna 15.000 vestigingen in de eigen thuismarkt.
Bron: insideretail.asia 

Duitse Amazon-werknemers staken tijdens 'Prime Day'
De Duitse vakbond Verdi heeft bij werknemers van zeven distributiecentra van Amazon een oproep gedaan om tijdens de zogeheten Prime Day in staking te gaan. Prime Day is een wereldwijd promotie-evenement van Amazon. Het evenement had eerder dit jaar plaats moeten vinden, maar werd wegens de coronacrisis uitgesteld. Verdi organiseert een staking van twee dagen in verband met een langlopend conflict met Amazon in Duitsland. De inzet van het conflict is een hoger salaris en verbetering in de werkomstandigheden. Volgens Verdi zijn veel bonusregelingen voor werknemers die in maart wegens COVID-19 werden ingesteld in mei weer afgeschaft.
Bron: reuters.com 

VS: C&S benoemt Bob Palmer tot CEO
De Amerikaanse groothandelaar C&S Wholesale Grocers Inc. heeft Bob Palmer benoemd tot nieuwe CEO. Palmer volgt in deze functie voormalig directeur Michael A. Duffy op. Volgens de voorzitter van de raad van bestuur van C&S, Rick Cohen, is het in New Hampshire gevestigde bedrijf al meer dan 102 jaar een marktleider binnen de supermarktsector. “We zullen doorgaan met innovaties en ons aanpassen op de veranderende omstandigheden in de markt. De huidige unieke omstandigheden hebben ons ertoe gedwongen om onze prioriteiten en inspanningen een nieuwe focus te geven."
Bron: progressivegrocer.com 

VS: versproducten verlichten stress tijdens pandemie
Volgens recent onderzoek van Deloitte zorgen versproducten ervoor dat consumenten minder stress ervaren tijdens de pandemie. In het rapport “The Future of Fresh: Patterns from the Pandemic” staat vermeld hoe negen op de tien ondervraagde consumenten aangeven dat verse levensmiddelen ze letterlijk blij maken. Voor het onderzoek werd in de maand juli een enquête gehouden onder 2.000 Amerikaanse volwassenen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Smart & Final verbetert HR-management en winkelplanning met Logile
Smart & Final heeft bij alle eigen vestigingen een IT-oplossing van Logile Inc. toegepast, waarmee de winkelplanning en het management van personeel beter kan worden uitgevoerd. Volgens Logile zorgen de oplossingen van het bedrijf ervoor dat retailers meer overzicht hebben op de arbeidskosten. Het personeel kan efficiënter worden ingezet en bedrijfsvoeringen kunnen vervolgens worden geoptimaliseerd.
Bron: progressivegrocer.com 

Minder winkelverkeer, meer uitgaves onder Amerikaanse consumenten
Amerikaanse consumenten gaan minder vaak naar de supermarkt. Tegelijkertijd geven ze per winkelbezoek wel meer geld uit. Dit blijkt uit nieuwe statistieken van LendingTree met betrekking tot supermarkttrends tijdens de pandemie. LendingTree is een in North Carolina gevestigde online financieel marktplatform. Het onderzoek van LendingTree laat zien hoe Amerikaanse consumenten nu gemiddeld US$ 190 (€ 161,70) per week uitgeeft. Dat is een toename van 17% in vergelijking met de US$ 163 (€ 138,72) die in de periode voor de pandemie wekelijks werd besteed. 25% van de ondervraagde consumenten geeft aan minder vaak naar de supermarkt te gaan.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: