Cool Logistics Conference belicht gevolgen van de Covid-19-pandemie

Cool Logistics Global is het toonaangevende evenement en forum voor logistiek, expeditie en supply chain professionals die zich richten op ladingen met beperkt houdbare producten. Het 2020 virtuele evenement wordt gehost door de Haven van Rotterdam met als thema 'Redesigning the Cold Chain': Imagine, Transform and Rebuild'. Er is een brede agenda die alle aspecten van de cold supply chain omvat, tegen de achtergrond van de Covid-19-pandemie, met sessies van industrieleiders en beleidsmakers die actief zijn in de wereldwijde cold supply chain. De conferentie vindt plaats van 13 tot en met vandaag 15 oktober 2020.

De tweede dag van Cool Logistics Global ging van start met Rachael White, directeur van de conferentie, die aankondigde dat het aantal deelnemers was gestegen naar 350 en dat er nog steeds nieuwe mensen bijkwamen.

Philip Gray van Drewry Shipping in België was de eerste spreker die dag. Hij lichtte toe hoe de koelcontainerhandel in 2019 vertraagde, maar tot nu toe de Covid-storm vrij goed heeft doorstaan en naar verwachting zelfs zal groeien. Hij sprak over de verschuiving in de handel naar China. In 2009 werd 27 mln ton verladen in koelcontainers, wat in 2019 is gegroeid tot 50 mln ton. Dit was meer recentelijk het gevolg van de toegenomen vleesimport. Hij voorspelde dat de capaciteit van de gespecialiseerde koelvloot zal afnemen. De beschikbaarheid van containers zal naar verwachting krap blijven en zeer onevenwichtig zijn.

Thomas Eskesen, oprichter van Eskesen Advisory, heeft de prestaties van de koelcontainers tijdens de pandemie bestudeerd. Er zijn veranderingen geweest, maar ze hebben het goed gedaan met minder hinder dan in de luchtvrachtwereld. Aanvankelijk was er een tekort aan containers, omdat er veel vastzaten in China.

Desondanks staat de koelcontainerhandel nog steeds sterk met een groei van +4%. Dit is vooral te danken aan China, dat nu de grootste importeur van beperkt houdbare producten ter wereld is. Hij ziet veel investerings- en innovatiemogelijkheden in het segment.

Bruce Marshall van Maersk Line zei dat de wereld is veranderd en dat we ons hebben aangepast. Er moesten veel uitdagingen worden aangegaan om te kunnen leveren, vooral aan het begin van de pandemie. In de 3 belangrijkste havens van China werden containers opgehouden, wat het eerste teken van mogelijke problemen was. Daarna verspreidde de pandemie zich over de hele wereld.

Een van de problemen waar Maersk mee te maken had, was dat de bemanningsleden zeer lang aan boord van de schepen moesten blijven, één bemanningslid was 240 dagen aan boord. Ziekte onder de bemanning leidde ook tot verstoring van de vaarschema's en soms weigerden de autoriteiten een schip de toegang. Sommige havens waren gesloten of hadden een beperkte capaciteit, ook hadden verschillende landen van elkaar afwijkende sluisbeperkingen en was het niet altijd duidelijk wat die waren.

Al deze factoren maakten het zeer moeilijk om containers op de juiste plek voor de teeltseizoenen in verschillende delen van de wereld te krijgen. Maersk zette uiteindelijk lege containers in en stuurde ze naar de plaats waar ze nodig waren. Er waren ook logistieke problemen om containers van teeltbedrijven en opslagstations naar de havens te krijgen, omdat er een tekort aan chauffeurs was.

Er was veel vertraging bij de douane, maar er was wel steun van overheden die enkele beperkingen versoepelden, omdat het een kwestie van voedingszekerheid werd.

Voor meer informatie: Cool Logistics Global 




Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven