Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lekkerland werkt verder aan emissieloze distributie

Lekkerland heeft de ambitie om zijn dienstverlening zero emissie aan te kunnen bieden aan de klanten. Daarvoor werkt het bedrijf verder aan oplossingen. Van schonere brandstof zoals H2 tot een meer efficiënte distributie. 

Vanuit het fijnmazige distributienetwerk opereert Lekkerland in de leveringsvorm die aansluit bij de behoefte en locatie van de ondernemer. John van den Berg, Directeur Operations bij Lekkerland Nederland, legt uit: ”Als mede-ondertekenaar van het convenant ‘Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek 2025’ gaat Lekkerland voor flexibele transportoplossingen en slimme stadsdistributie om zo efficiënt en duurzaam mogelijk onderweg te zijn en te leveren."

Uitdagingen
Bij de distributiecentra voegt Lekkerland producten van verschillende leveranciers en temperatuurstromen samen tot één multi-temperatuurlevering bij de klant. De tijd tussen bestelling en levering is zeer kort. Een kenmerkende aanvulling is het grote aantal stops met zware volumes per stop. Stops vinden plaats op levertijden die de klant heeft aangegeven en op locatie tot midden in de binnenstad.

John van den Berg, directeur operations bij Lekkerland

“In de toekomst zullen minimaal 40 steden een zero-emissiezone krijgen”, voorziet Van den Berg. “Mede daarom is Lekkerland nu al bezig met mogelijke oplossingen. Neem bijvoorbeeld kleine emissievrije voertuigen. Dat zouden veel gemeentes het liefst zien, maar zware volumes vragen om een groter aantal stops met kleinere voertuigen. Dat zal leiden tot meer verkeersdrukte en dus minder veiligheid in de steden.”
In steeds meer stadscentra mogen alleen nog elektrische wagens leveren. Lekkerland heeft al ervaring in leveringen via hubs, kleinere verdeelcentra aan de rand van de stad. “Mits het beperkte volumes en temperatuurstromen zijn. Overslag van door Lekkerland geoptimaliseerde multi-temperatuurstops leidt tot meer voertuigen in de stad, meer leveringen aan dezelfde klant en meer kosten in de keten”, rekent Van den Berg voor. “Daarbij biedt Lekkerland juist meerwaarde in de last mile stadslogistiek met eigen chauffeurs en routes.”

Dé uitkomst voor zero emissie?
Lekkerland ziet een oplossing in zelf emissievrij naar de klanten te rijden. Hoe? Van den Berg: ”Met waterstof-elektrische vrachtwagens. Op voorwaarde dat de actieradius van deze wagens groot genoeg is en de accu ook de elektrische koeling onder alle omstandigheden van stroom blijft voorzien.”

Om deze ontwikkelingen in een stroomversnelling te krijgen, denkt Lekkerland mee in het A12-consortium over de toepassing van deze nieuwe brandstof. Van den Berg was een van de panelleden tijdens een webinar onlangs over dit onderwerp:

“Naast het feit dat waterstof ons naar een emissievrije toekomst kan brengen, biedt het veel voordelen in de transitie. Zo kan waterstof snel geïmplementeerd worden en op korte termijn al beschikbaar zijn op plaatsen waar het nodig is. Ook is de verwachting dat waterstof-elektrische wagens op den duur goedkoper zullen zijn dan voertuigen op diesel (TCO). Daarbij kun je waterstof snel bijtanken, het wagenpark blijft 24/7 inzetbaar en de actieradius is groot genoeg om lange afstanden af te leggen met zware volumes. De techniek is er en het liefst zou ik alle Lekkerland-vrachtwagens vandaag nog willen laten rijden op waterstof.”

“Wat ons op dit moment tegenhoudt, is de infrastructuur. Het mooiste zou zijn als we bij onze eigen distributiecentra een waterstoftankstation zouden hebben. Zo hoeven we ons niet te beperken tot de grote steden in het westen, maar kunnen we ons ook focussen op het noorden, oosten en zuiden van Nederland.”

The bigger picture
“Als ik kijk naar onze eigen visie over duurzaamheid, de klimaatdoelen en de toekomst van logistiek in het algemeen, moeten we er dan niet naar streven dat al ons transport emissievrij is? Niet alleen in de binnensteden, maar ook tussen elke stad en ieder dorp in heel Nederland," legde John voor tijdens het webinar. 

“Vooruit denken en aanpakken doen we bij Lekkerland graag. Ook als het over duurzaamheid gaat. Dus waar wachten we nog op? De kennis en technologie zijn er, de samenwerking is er en onze Lekkerland-chauffeurs zijn er klaar voor. Laten we gaan testen en ervaren wat waterstof-elektrische vrachtwagens kunnen betekenen voor Lekkerland en onze partners. Dan zien we welke effecten het heeft en hoe het ons verder kan brengen richting de toekomst van zero-emissie logistiek. Een mooie bijkomstigheid zou dan natuurlijk zijn om een vierde Lean&Green-ster op de deuren van onze wagens te kunnen plaatsen.”

Voor meer informatie:
Lekkerland
Ekkersrijt 7601
5692 HR Son
Tel: +31 (0)40 264 44 00
info@lekkerland.nl 
www.lekkerland.nl   

 

Publicatiedatum: